Valmieras Ziņas

Kā izskaust agresīvu braukšanu uz Latvijas ceļiem?

Lasīšanas laiks: 6 min

Nereti uz Latvijas ceļiem varam sastapties ar agresīviem autovadītājiem, kuri nepamatoti palielina braukšanas ātrumu, izpilda bīstamus apdzīšanas manevrus, cenšas izaicināt pārējos ceļu satiksmes dalībniekus, kā arī veic citas riskantas darbības.

Kā norāda Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas rektore Daina Voita, kas darbojas neiropsiholoģijas jomā un ir ieguvusi sertifikātu par satiksmes psiholoģijas pamatkursa apguvi, galvenie iemesli šādai agresijai pie stūres ir stress, slikts garastāvoklis, laika grafiki, kavēšana, kā arī citi personīgi iemesli un no tiem izrietošas sakāpinātas emocijas. Tāpat kā lielu problēmu var minēt vispārējo sabiedrības līmeni, kurā nav nosodījuma, ja tiek pārkāpti ceļu satiksmes noteikumi. Tādēļ rodas jautājums – kā radīt drošāku ceļa satiksmi Latvijā un kā mazināt agresīvu braukšanu?

Daina Voita norāda, ka

Latvijā nopietna problēma ir “ceļa karaļa” sindroms jeb agresivitāte, kas piemīt daudziem autovadītājiem. Šādi autovadītāji apdraud ne tikai sevi, bet arī citus ceļa satiksmes dalībniekus, taču nepatīkamākais ir tas, ka visbiežāk agresīvie autovadītāji savu rīcību neapzinās, tādējādi neaptverot, cik lielu risku rada.

“Tas ir iemesls, kādēļ ir būtiski aktīvi strādāt pie autovadītāju agresīvu paradumu izskaušanas no ceļu satiksmes. Tas gan nav tik vienkārši izdarāms – tā ir problēma, pie kuras risināšanas ir jāstrādā gan ceļu satiksmes policijai, gan uzņēmumu autoparkiem, gan pašiem autovadītājiem,” stāsta D. Voita.

“Cilvēku agresiju var iedalīt divos veidos – patstāvīgā un impulsīvā agresija. Diemžēl, ja pie automašīnas stūres sēžas cilvēks ar pastāvīgu agresiju, tad ar runāšanu, dažādiem kursiem vai citām metodēm to mazināt nebūs iespējams. No šādiem autovadītājiem uz ceļa vajadzētu izvairīties, ieturot drošu distanci un neiesaistoties konfliktā. Savukārt autovadītāju impulsīvo agresiju ir iespējams mazināt. Šīs agresijas cēlonis ir kāds blakus faktors, kas izraisa problēmu, piemēram, stress vai noteikts laika grafiks, kurā ir jāiekļaujas. Lai palīdzētu šāda tipa autovadītājiem, būtu svarīgi ar viņiem pārrunāt notikušo, izanalizēt agresijas cēloņus un palīdzēt saprast to, kā emocionālais stāvoklis   ir ietekmējis autovadītāja braukšanas paradumus. Tāpat bieži vien kā labs atgādinājums piedomāt pie savām braukšanas manierēm ir policijas uzliktais sods, kas daļai autovadītāju spēj „atvērt acis”, līdz ar to viņi turpmāk izvēlas braukt daudz drošāk,” stāsta D. Voita.      

Tāpat būtiski ir runāt par agresīvu braukšanu uzņēmumu autoparkos. Kā rāda satiksmes psiholoģijas praktiskie novērojumi, lai gan komerctransporti tradicionāli tiek uzskatīti kā drošākie transportlīdzekļi, bieži vien tieši šie spēkrati tiek iesaistīti satiksmes negadījumos, un daļā no tiem cēlonis ir bijis ceļu satiksmes noteikumu neievērošana un agresīva braukšana.

Situācija, kad komerctransporta vadītājs kļūst par agresīvu braucēju, ir vēl riskantāka, jo komerctransports pats par sevi var būt īpaši bīstams citiem satiksmes dalībniekiem lielā izmēra dēļ. Tādēļ ir būtiski, ka uzņēmumu autoparkos regulāri apmāca autovadītājus, lai viņi būtu droši un profesionāli, palīdz izprast viņiem savas stiprās puses, kuras spētu kompensēt un risināt “vājās puses”, izanalizējot autovadītāju reakcijas ātrumu un perifēro redzi, kā arī ievieš dažādas autovadītāju kontrolējošas un motivējošas prakses.

Lai nodrošinātu pilnvērtīgu kontroli pār sava uzņēmuma autovadītājiem, noderīgi ir katrā autoparka komerctransportā ievietot GPS ierīci, kā arī video reģistratoru, kas precīzi spētu parādīt to, cik ātri un kādā veidā brauc autovadītājs, kādus manevrus viņš veic un kā rīkojas dažādās neierastās situācijās. Tāpat būtiski ir ne tikai pirms autovadītāja pieņemšanas darbā izvērtēt viņa braukšanas prasmes un stilu, bet arī pēc tam regulāri veikt autovadītāju praktiskās pārbaudes.

“Uzņēmumu autoparki veido lielu daļu no ikdienas satiksmes Latvijā, tādēļ to pieņemtie lēmumi, proti, profesionālu autovadītāju pieņemšana darbā, kā arī drošības kontrole, ir īpaši būtiski visai satiksmei kopumā. Tādēļ esam īpaši gandarīti ik gadu BALTA gada balvas “Drošākais uzņēmuma autoparks” ietvaros doties uz Latvijas uzņēmumu autoparkiem un izzināt, kā šie autoparki nodrošina, ka ne tikai viņu komerctransports ir lieliskā tehniskā stāvoklī, bet arī autovadītāji ir profesionāli un bez agresīva braukšanas stila iezīmēm. Kā pāris efektīvākos un motivējošākos paņēmienus varu minēt uzņēmuma „CEMEX”, „Ventspils reiss” un „Delta LV” praksi. Piemēram, uz visām „CEMEX” kravas automašīnām un šī uzņēmuma apakšuzņēmēju, kas nodrošina transporta pakalpojumus, kravas automašīnām ir uzlīmētas lielas uzlīmes ar tekstu „Kā es braucu?” un numuru, uz kuru zvanīt, lai izteiktu atsauksmes par šofera braukšanas stilu. Iespējams, skarba, taču efektīva ir uzņēmuma „Delta LV” prakse – sapulces, individuālas pārrunas un ceļu satiksmes noteikumu pārkāpēju sodīšana, ko papildina bezalgas atvaļinājuma piešķiršana. Tāpat interesanta prakse ir arī pasažieru pārvadātājam „Ventspils reiss”, kas ik gadu organizē profesionālās meistarības konkursu, kurā tiek vērtēta braukšanas kultūra, piemēram, bremzēšana, braukšanas uzsākšana, braukšanas vienmērīgums. Šī konkursa ietvaros šoferi ik mēnesi pie darba algas var saņem konstantu piemaksu no 35 līdz 150 eiro, kas ir liela motivācija, lai vienmēr brauktu droši,” stāsta BALTA vecākais risku parakstītājs Edgars Goldmanis.

Kā norāda vairāki uzņēmumu autoparku pārstāvji, Latvijā tiešām daudzi autovadītāji atļaujas praktizēt agresīvu braukšanu.

“Mēs sagaidītu, ka Ceļu policija vairāk kontrolētu, kā brauc autovadītāji – vairāk apturētu un arī sodītu agresīvos braucējus, jo pretējā gadījumā rodas visatļautības sajūta uz ceļa. Teorētiski par agresīvu braukšanu ir paredzētas bargas sankcijas, taču praktiski tās tiek piemērotas reti.

Policija pārsvarā aptur autobraucējus, pārbaudot vai tie ir lietojuši alkoholu, kā arī soda tos, kuri apstājas neatļautās vietās, taču svarīgi ir neaizmirst par tiem, kas bojā visu autovadītāju braukt prieku un apdraud drošību, – ķert agresīvos braucējus. Kopumā policijas kontrole uz ceļiem šajā ziņā varētu būt lielāka, un tiktu regulāri sodīti agresīvie autobraucēji, lai šī visatļautības sajūta tiek samazināta līdz minimumam,” – tā par situāciju uz Latvijas ceļiem stāsta autoparku pārstāvji.

Lai parūpētos par savu drošību, kā arī veidotu drošāku ceļu satiksmi kopumā, BALTA ir sagatavojusi vairākus ieteikumus, kā rīkoties situācijā, kad uz ceļa sastopaties ar agresīviem autovadītājiem:

Nekļūstiet par šīs agresijas upuri – neuztveriet personīgi agresīvā braucēja uzvedību un pat žestikulāciju.

  • Galvenais noteikums, ja pamanāt ceļa satiksmē kādu agresīvu braucēju, ir no tā izvairīties. Dodiet viņam ceļu, lai tas netraucēti varētu braukt garām, jo to visdrīzāk šāds agresīvais autovadītājs arī vēlēsies visvairāk – visus iespējami ātrāk apbraukt.
  • Ievērojiet drošu braukšanas distanci . Distances ievērošana ir būtisks ceļu satiksmes noteikums jebkurā situācija, taču it īpaši, ja pamanāt uz ceļa agresīvu braucēju. Jo lielāku distanci no šāda autobraucēja ieturēsiet, jo drošākā situācijā būsiet.
  • Neatbildiet ar agresiju! Ja sastopaties uz ceļa ar agresīvu braucēju, saglabājiet mierīgu prātu. Nereaģējiet uz agresīvā braucēja izdarībām un, galvenais, paši nekļūstiet agresīvi, citādi tas novedīs pie vēl riskantākas situācijas ceļa satiksmē, jo vienuviet būs vairāki agresīvi braucēji.
  • Neveidojiet acu kontaktu ar agresīvu braucēju. Pirmkārt, tas jums palīdzēs palikt mierīgam, kā arī, otrkārt, agresīvais braucējs nekļūs vēl agresīvāks, jo viņam nebūs iespējas, ieraugot jūsu sašutumu vai neapmierinātību ar viņa braukšanas manierēm, kļūt vēl dusmīgākam, tādējādi veicot vēl citus nedrošus manevrus.
  • Lai parūpētos par drošu satiksmi, vienmēr esiet pozitīvs autobraucējs. Uz jebkuru situāciju ceļa satiksmē reaģējiet ar humoru vai mierīgu prātu. Tas radīs drošību gan jums pašam, gan arī visai ceļa satiksmei kopumā.    

Aktuālais jautājums

Vai 2025. gads Jums būs veiksmīgāks par 2024. gadu?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Adrese: Stabu iela 89, Rīga, LV-1009Tālrunis: 67208325e-pasts: pasts@ievp.gov.lvtīmekļa vietne: http://www.ievp.gov.lv/ Ieslodzījuma vietu pārvalde ir Tieslietu ministrijas padotībā esoša valsts pārvaldes iestāde, kas īsteno valsts politiku apcietinājuma kā drošības līdzekļa un brīvības atņemšanas kā kriminālsoda izpildes jomā. Darbinieka darba tiesiskās attiecības regulē Darba likums. Vakance: radiologa asistents, 3211 01 Slodze: nepilns darba laiks (20 stundas nedēļā) Atalgojums: no 1605 EUR līdz 2005 EUR (par pilnu slodzi) Darbavieta: Ieslodzījuma vietu pārvaldes Valmieras cietums – Dzirnavu iela 32, Valmiermuiža, Valmieras pagasts, LV-4219 Kontaktinformācija: 67512032; pasts@ievp.gov.lv, vadims.viktorovs@ievp.gov.lv CV un motivācijas vēstuli sūtīt: pasts@ievp.gov.lv Prasības pretendentam: pirmā līmeņa profesionālā augstākā izglītība ārstniecības jomā; profesionāla pieredze vismaz viens gads; latviešu valodas zināšanas B līmeņa 1. pakāpē; veselības stāvoklis un psiholoģiskās īpašības, kas atbilst Ministru kabineta noteiktajām prasībām (Ministru kabineta 10.03.2009. noteikumi Nr.219 "Kārtība, kādā veicama obligātā veselības pārbaude"); labas komunikācijas prasmes; spēja strādāt kā komandā, tā arī individuāli; augsta atbildības sajūta, precizitāte, analītiska domāšana, prasme strādāt paaugstinātas intensitātes apstākļos; kvalitatīvi, atbilstoši prasībām, noformēt medicīnisko dokumentāciju. Iestāde piedāvā: Stabilu atalgojumu; Profesionālās izaugsmes un attīstības iespējas; Apmācības profesionālās kvalifikācijas pilnveidei; Sociālās garantijas: ikgadējais apmaksātais atvaļinājums – 28 kalendāra dienas; papildatvaļinājums atbilstoši novērtējuma rezultātam līdz 8 darba dienām; papildatvaļinājums ne mazāk par vienu darba dienu, ja darbinieka aprūpē ir mazāk par trim bērniem vecumā līdz 14 gadiem; papildatvaļinājums trīs darba dienas, ja darbinieka aprūpē ir trīs vai vairāki bērni vecumā līdz 16 gadiem vai bērns ar invaliditāti līdz 18 gadu vecumam; veselības apdrošināšana; pabalsts sakarā ar ģimenes locekļa vai apgādājamā nāvi; pabalsts līdz 50 procentiem no mēnešalgas vienu reizi kalendāra gadā, aizejot ikgadējā apmaksātajā atvaļinājumā; speciālo medicīniski optisko redzes korekcijas līdzekļu (briļļu lēcu un briļļu ietvaru, darba briļļu) iegādes izdevumu kompensēšana līdz 100,00 EUR apmērā. Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2016/679 par fizisko personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46 EK 13. pantu Pārvalde informē, ka Pārvalde apstrādās Jūsu personas datus, lai nodrošinātu šīs atlases konkursa norisi. Pārvalde ir pārzinis Jūsu personas datu apstrādei (adrese: Stabu iela 89, Rīga, LV-1009, e-pasta adrese: pasts@ievp.gov.lv, personas datu aizsardzības speciālista kontaktinformācija: datu.specialists@ievp.gov.lv. Plašāka informācija par personas datu apstrādi ir pieejama: https://www.ievp.gov.lv/lv/datu-aizsardziba  Profesija: RADIOLOGA ASISTENTS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Dzirnavu iela 32, Valmiermuiža, Valmieras pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Nepilna slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-03-31 Kontaktpersona: CV un motivācijas vēstuli sūtīt: pasts@ievp.gov.lv Izglītības līmenis: 1.līmeņa profesionālā augstākā izglītība

Valmieras tehnikums aicina darbā METĀLAPSTRĀDES SKOLOTĀJU (profesiju klasifikatora koda Nr.2320 01) Piedāvājam: 1 darba slodzi, 5 darba dienas nedēļā Algas likmi 1569 EUR mēnesī pirms nodokļu nomaksas (pret 30 stundu darba nedēļu) Apmaksātu profesionālo pilnveidi Teicamus darba apstākļus atbalstošā kolektīvā Modernu darba vidi un labus darba apstākļus Prasības pretendentam: Augstākā izglītība nozarē vai profesionālā vidējā izglītība (atbilstoši 3.profesionālās kvalifikācijas līmenim) Pozitīva un radoša attieksme pret darbu Teicama valsts valodas prasme Labas saskarsmes iemaņas Labas datorprasmes Prasme strādāt ar izglītības tehnoloģijām Pasniedzamie mācību moduļi: Mašīnbūves materiāli Mehatroniskās sistēmas industriālajā ražošanā Remonta un apkopju veikšana mašīnbūvē Mehānisko mezglu apkope un remonts Metāla vai kompozītmateriālu detaļas izgatavošanas tehniskā dokumentācija Metālu termiskā apstrāde Metāla vai kompozītmateriālu virsmas apstrāde Tālrunis informācijai: Direktores vietniece Līva Veinberga - Kājiņa 27408850 CV un izglītību apliecinošu dokumentu kopijas lūdzam sūtīt uz e pastu: personals@valmierastehnikums.lv ar norādi “Metālapstrādes skolotāja vakancei” līdz 2025.gada 31.janvārim. Sazināsimies ar kandidātiem, kuri tiks aicināti uz darba pārrunām klātienē. Pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 par fizisko personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti (Vispārīgā datu aizsardzības regula, turpmāk - VDAR) 13. pantu, Valmieras tehnikums informē, ka: 1) Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šīs vakances atlases konkursa norisi; 2) iepriekš minētās jūsu personas datu apstrādes pārzinis ir Valmieras tehnikums, reģistrācijas Nr. 90009612809, Vadu iela 3, Valmiera, LV-4201, skola@valmierastehnikums.lv. Profesija: PROFESIONĀLĀS IZGLĪTĪBAS SKOLOTĀJS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Vadu iela 3, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-01-31 Kontaktpersona: Līva Veinberga - Kājiņa Izglītības līmenis: Profesionālā vidējā izglītība

Mūsu partneri