Lasīšanas laiks: 4 min
Ja rūpīgi un godprātīgi katru gadu tiek maksāti nodokļi, šajā gadījumā – iedzīvotāju ienākuma nodoklis (IIN), nākamajā gadā persona, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju, var deklarēt attaisnotos izdevumus, lai saņemtu pārmaksātā ienākuma nodokļa atmaksu. Šis ir lielisks veids, kā papildināt ģimenes budžetu, tādēļ turpiniet lasīt, lai noskaidrotu, kā atgūt pārmaksātos nodokļus.
Pārmaksātos nodokļus var atgūt ne tikai par sevi
Viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ iesniegt gada ienākumu deklarāciju, pat, ja tas nav obligāti, ir iespēja no valsts saņemt pagājušajā gadā pārmaksāto IIN. Jāatceras, ka deklarācijā var iekļaut ne tikai savus, bet arī ģimenes locekļu attaisnotos izdevumus. Ar ģimenes locekļiem šajā gadījumā saprot personas:
- Vecākus un vecvecākus;
- Bērnus un mazbērnus;
- Laulāto;
- Audzināšanā pieņemtu bērnu, no kura vecākiem nevar piedzīt alimentus laikā, kamēr bērns mācās (līdz 24 gadu vecumam);
- Nepilngadīgu māsu vai brāli, kuriem nav darbspējīgu vecāku;
- Apgādībā esošu personu apgādājamos;
- Aizgādnībā vai aizbildnībā esošas personas;
- Kuru labā, saskaņā ar tiesas spriedumu, no maksātāja tiek piedzīti alimenti.
Gada limits summai, no kuras var atgūt pārmaksātos nodokļus, ir 600 eiro par personu, kā arī kopējā summa attaisnotajiem izdevumiem, kuru deklarē nodokļu maksātājs, nevar pārsniegt pusi viņa gada ienākumiem (apliekamajiem).
Par kādiem izdevumiem var atgūt nodokļu pārmaksu?
Ir vairākas izdevumu grupas, kas tiek iekļautas attaisnotajos izdevumos. Viena no lielākajām un pazīstamākajām grupām, kuras dēļ cilvēki visbiežāk meklē informāciju par to, kā atgūt pārmaksātos nodokļus, ir izdevumi par ārstniecības pakalpojumiem, kurus saņēmāt Jūs vai Jūsu ģimenes loceklis. Šeit ietilpst arī zobārstniecības pakalpojumi. Kas attiecas īpaši uz ārstniecības pakalpojumu attaisnoto dokumentu iesniegšanu, jāraugās, lai čekā, kvītī vai cita veida dokumentā, kas apliecina Jūsu vai ģimenes locekļa izdevumus, obligāti būtu norādīta informācija par pakalpojuma sniedzēju un saņēmēju, tajā skaitā, personas kods, vārds un uzvārds.
Otrā grupa ir izdevumi par izglītību. Šeit var būt iekļauta gan studiju maksa, gan arī izdevumi par bērnu interešu izglītību, ar noteikumu, ka konkrētā izglītības programma ir pašvaldības licencēta, vai iekļauta izglītības iestāžu reģistrā.
Tāpat pie attaisnotajiem izdevumiem pieskaita arī summas, ko esat iztērējuši, veicot ziedojumus vai dāvinājumus sabiedriskā labuma organizācijai, naudas apjomu, ko iemaksājāt veselības vai dzīvības (uzkrājošajā) apdrošināšanā, kā arī, pensiju fondā – 3.pensiju līmenī.
Papildus iepriekš minētajam, nodokļu pārmaksu var atgūt arī par apgādājamiem, proti, par katru apgādājamo atvieglojumu apjoms ir 250 eiro mēnesī jeb 3000 eiro gada griezumā. Ja šie atvieglojumi gada laikā nav izmantoti, tos var saņemt, nākamajā gadā iesniedzot gada ienākumu deklarāciju.
Visbeidzot, nodokļu pārmaksu var atgūt arī par diferencēto neapliekamo minimumu. Proti, ja iepriekšējā gadā nestrādājat visu laiku un neizmantojāt visu neapliekamā minimuma apjomu, veicot deklarācijas iesniegšanu, šo neizmantoto summu varēsit atgūt.
Kas drīkst pieteikties nodokļu pārmaksas atgūšanai?
Pirmkārt, šo iespēju var izmantot cilvēki, kas iepriekšējā gada laikā ir bijuši nodarbināti un maksājuši IIN. Uz viņiem attiecas brīvprātīga gada ienākumu deklarācijas iesniegšana.
Turpretī, ja esat fiziska persona – saimnieciskās darbības veicējs (noskaidrojiet, kādi pašnodarbinātais nodokļi ir jāmaksā), zemnieku vai zvejnieku saimniecības īpašnieks, vai arī individuālā uzņēmuma īpašnieks, un maksājat IIN, Jums gada ienākumu deklarācija ir jāiesniedz obligāti, kā arī varat pieteikties nodokļu pārmaksas atgūšanai.
Tāpat jāpiebilst, ka attaisnoto izdevumu deklarēšanu var veikt arī pensiju saņēmēji, ar noteikumu, ka no pensijas ietur IIN.
Kādi dokumenti nepieciešami pārmaksāto nodokļu atgūšanai?
Lai to izdarītu, Jums, sākot ar 1.martu, jādodas uz VID Elektroniskās deklarēšanās sistēmu Eds.vid.gov.lv, kur jāsagatavo sava gada ienākumu deklarācija par iepriekšējo gadu. Jāpiemin, ka attaisnotos izdevumus var iesniegt arī trīs gadu laikā.
Deklarācijā redzēsit sadaļu par attaisnotajiem izdevumiem, kur būs jāievada prasītā informācija par personu, uz kuru attiecas izdevums, kā arī pakalpojuma sniedzēju un summu. Pielikumā jāpievieno maksājumu apstiprinošs dokuments – tā var kvīts, čeks vai cita veida dokuments, kuru ieskenē vai nofotografē, saglabājot datorā vai, izmantojot mobilo aplikāciju “Attaisnotie izdevumi”, kas ļauj jebkurā laikā saglabāt attaisnoto izdevumu dokumentus, lai tie nepazūd. EDS sistēma pēc tam datus pielasīs automātiski. Pēc deklarācijas iesniegšanas pārmaksāto nodokli uz personas kontu VID parasti pārskaita trīs mēnešu laikā.