Lasīšanas laiks: 3 min
Ir četri dažādi uzņēmēju gēni – būvētājs, oportūnists, speciālists un inovators. Katram no šiem tipiem ir nepieciešama cita veida plānošana, uzdevumi un kolektīvs, sarunā ar portālu “Valmieras Ziņas” atzina BOSI Baltijas reģiona vadītājs Jānis Skrūzkalns.
Saprotot uzņēmēja gēnu, var saprast arī to, kā un kāpēc kurš uzņēmēja tips domā, norādīja J.Skrūzkalns. “Stāsts ir par to, kā palīdzēt uzņēmējam īstenot pēc iespējas straujāku izaugsmi – kā saprast, kāpēc vienas un tās pašas metodes viņa uzņēmumā strādā ar citiem rezultātiem nekā citā un līdzīgi.”
Sekmīgs bizness ir atkarīgs no plāna un cilvēkiem, kuri tajā ir iesaistīti. “Vienam uzņēmēja gēnam ir vajadzīga viena veida stratēģija, otram – cita. Katram uzņēmējam ir savas nianses, lai arī skolās vēl līdz šim visiem māca, ka ir viens uzņēmuma vadības modelis, kas it kā ved pie straujas izaugsmes. Tā nu gluži nav. Stratēģija ir jāpielāgo.”
Parasti cilvēkam ir divi izteikti vai varbūt trīs uzņēmēju gēni. Četrus vienā cilvēkā neesot gadījies redzēt, atzina J.Skrūzkalns. “Kastītēs cilvēkus negribu likt, bet kopīgās iezīmes ir gan pie viena, gan otra tipa, un, kad es semināros stāstu, tad cilvēki visu laiku māj ar galvu – viņi atpazīst šīs iezīmes sevī vai kādā citā, kolēģī, draugā, un saprot arī tās konsekvences, ko tas izraisa.
Arī veidojot darba komandu, ir ļoti svarīgi saprast, kurā jomā cilvēks strādās – vai viņš būs pārdošanas jomā, vai viņš būs darbā ar skaitļiem – arī tur ir jāzina, kādiem cilvēkiem šos pienākumus būs vieglāk veikt. “Parasti uzņēmējs var attīstīt sevī arī pārējos gēnus, kaut dominē citi. Ir iespējams arī apslāpēt atsevišķus gēnus, ko parasti darba oportūnisti, jo bieži gadās pārāk augstu mērķēt un “krist”.”
Savukārt kolektīvā sadarboties labāk esot dažādu uzņēmēju gēnu pārstāvjiem. “Saprotot savu uzņēmēju gēnu un tā iezīmes viņi arī daudz labāk saprastu veidus, kā sadarboties, kā bagātināt kolektīvu un izmantot katra potenciālu. Trakāk ir tad, ja ir trīs partneri, kas perfekti saprotas un, visticamāk, viņi visi ir viens gēns, kas nozīmē, ka, uzliekot viņus pilnā kvadrātā, viņi visi ir vienā stūrī, bet citi gēni nepārklājas un pārējais laukums ir tukšs. Uzņēmējdarbībā tomēr ir labāk, ja ir no katra gēna kaut kas. Labāk, lai viņi nedaudz paplēšas, bet kopā tiek uz priekšu daudz straujāk.”
Pēc J.Skrūzkalna teiktā, parasti, pēc semināra noklausīšanās par BOSI, jeb būvētāja, oportūnista, speciālista un inovatora uzņēmēja gēniem, tā dalībnieki daudz labāk izprotot sevi, savus parnerus, klientus, un arī daudz labāk spēj izskaidrot, kāpēc ir noticis tieši tā, kā līdz šim ir noticis. “Tās pamatatziņas, piemēram, speciālistiem ir tās, ka nevajag pašiem ar pārdošanu nodarboties, bet oportūnistiem nevajag pašiem rēķinus sastādīt.”
Jau ziņojām, ka otrdien, 7.oktobrī Valmieras Kultūras centrā Uzņēmēju dienu ietvaros notika seminārs par jauno Uzņēmēja gēna programmu jeb BOSI metodoloģiju. Šo metodoloģiju pielieto, lai panāktu strauju un ilgtspējīgu biznesa pieaugumu – apgrozījuma kāpināšanu trīs līdz desmit reizes piecu līdz septiņu gadu periodā, vienlaikus nodrošinot veselīgu uzņēmuma rentabilitāti. Semināru vadīja BOSI Baltijas reģiona vadītājs Jānis Skrūzkalns.