Lasīšanas laiks: 3 min
Turpinoties ziemai, arvien biežāk uz ielām var pamanīt pārgalvīgus auto vadītājus, kuri, nerespektējot citus satiksmes dalībniekus, veic apzinātas sānslīdes un citas, agresīvai braukšanai piedēvējamas darbības. Portāls “Valmieras Ziņas” jau informēja, ka agresīvie autovadītāji nodarbojas ar “driftēšanu” pilsētas apļos un lielajos stāvlaukumos. Lai uzzinātu par situāciju Vidzemē, uz sarunu aicinājām Vidzemes reģiona pārvaldes Kārtības policijas biroja Patruļpolicijas nodaļas priekšnieku Jāni Lūku.
Kas likuma izpratnē ir agresīva braukšana?
Pēc Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa un ceļu satiksmes noteikumu definīcijas – tie ir vairāki, pēc kārtas izdarīti, dažādi pārkāpumi, piemēram, neievērota ceļa zīme, neieslēgta pagrieziena gaisma, šie ir pārkāpumi, kas rada agresīvas braukšanas pamatu. Pēc likuma izpratnes agresīva braukšana ir pārkāpums, kura darbības rezultātā rodas apdraudējums citiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Ziemas apstākļos tās ir arī apzināti izraisītas sānslīdes, kas arī apdraud citus satiksmes dalībniekus un gājējus. Arī darbības, kuras traucē vienmērīgu satiksmes kustību, ir vērtējamas kā agresīva braukšana.
Kāda situācija ar šādiem vadītājiem ir Valmierā?
Katrs, būdams kā autovadītājs, ikdienā redz kopējo bildi. Ja runājam statistiski, tad aizvadītajā gadā Vidzemē bija tikai deviņi par agresīvu braukšanu sastādīti protokoli. Ja salīdzinām ar Rīgu, tur situācija saistībā ar agresīvu braukšanu ir daudz aktuālāka.
Kāds sods tiek piemērots par apzinātu sānslīdes izraisīšanu?
Par agresīvu braukšanu piemēro naudas sodu no septiņdesmit līdz divsimt astoņdesmit eiro. Tam visam seko arī seši soda punkti.
Kā policija cīnās ar šādiem braucējiem ziemas apstākļos?
Piemēram, šobrīd norit viena ļoti interesanta lietvedība saistībā ar video, kuru uzgājām sociālajos tīklos. Tajā bija redzams, kā autovadītājs apzināti apdraud citus ceļu satiksmes dalībniekus ar savu pārgalvīgo braukšanu. Apskatot šo video, ir uzsākta administratīvā lietvedība un attiecīgi Valmieras iecirknī tiek veikta materiāla pārbaude.
Skaidrs, ka policijas automašīnas klātbūtnē to neviens nedara, bet, piemēram, Valmierā bija gadījums, kad sastādījām protokolu vadītājam, kurš pārkāpa noteikumus policijas netrafarētās automašīnas klātbūtnē. Vadītājs veica apzinātu sānslīdi Valmierā aplī pie veikala ”Valleta”, nesavaldīja auto, sagriezās šķērsām un ietriecās kupenā. Tas viss tika veiksmīgi nofilmēts ar netrafarētās dienesta mašīnas kamerām, un tika sastādīts protokols par agresīvo braukšanu.
Vai autovadītāji nebilst pret soda piemērošanu, sakot, ka sānslīde radusies nejauši?
Manuprāt, ka mēs ikviens kā autovadītājs zinām to, kā izskatās, kad mašīna saslīd netīšām, un kā – kad tas tiek darīts ar nodomu. Loģiski, ka robeža ir diezgan minimāla, bet to var pateikt. Es pats kā policijas darbinieks epizodē, kad nepārprotami automašīna saslīdējusi neapzināti, par to protokolu nesastādītu. Ja autovadītājs, izbraucot no līkuma, uztaisa vairākkārtēju sānslīdi, tad tas ir citādi.
Vai policija pievērš uzmanību braukšanai pa sasalušām ūdenstilpnēm – upēm, ezeriem?
Protams, šādas darbības gandrīz visur ir aizliegtas. Gribētos atgādināt visiem autovadītājiem, ka jebkurā vietā, kur notiek transporta kustība, ir jāievēro kaut kādi noteikumi. Atsevišķās pašvaldībās vispār ir aizliegumi ar transportu braukt uz jebkādām ūdenstilpnēm, tostarp arī Gaujas Nacionālā parka teritorijā nevienā ūdenstilpnē nav atļauts uz tās braukt.
Vai ir vēl kas tāds, kam autovadītājiem būtu jāpievērš uzmanība?
Pats galvenais – vajag cienīt citus autovadītājus un gājējus. Saistībā ar visām šīm apzinātajām sānslīdēm, pagājušajā nedēļā izlasīju sporta portālā, ka uz appludinātas pļavas tiks rīkotas sānslīdes sacensības. Tas viss ir pieļaujams. Pa to pļavu nebrauks neviens cits, tur nebūs gājēji.
Es gribētu, lai autovadītāji aizdomājās mazliet dziļāk – uzspiest straujāk gāzes pedāli tā, lai mašīna saslīdētu, nav nekāda māksla, bet māksla ir tad, kad nekontrolējami saslīdējušu automašīnu pratīsiet savaldīt. Autovadītājiem jāatceras, ka katra apzināta sānslīde var beigties ar spēkrata nesavaldīšanu, un tādējādi var ciest gājēji un citi satiksmes dalībnieki, tāpēc pirms kaut ko tādu dara, vajag apdomāt sekas. Varbūt labāk tomēr to darīt tam paredzētajās vietās.
Dariit to tam paredzeetaas vietaas??? Tur jau taa probleema ka taadu vietu Valmieraa un tuvakajaa apkartnee vienkarsi naw!!! Protams neatbalstu ja to dara uz celiem pilsetas centraa,bet ko piemeram es apdraudu pilnigi tuksaa stavlaukumaa?? Kapec gan pasvaldiba newaretu uz sew piederosas zemes izveidot ko lidzigu lielam stavlaukumam un laut jauniesiem tur parbaudit savas spejas.Protams galvenais ir kadu sodit un nopelniit uz to!!!!!!!!
Kapēc pašvaldībai tas būtu jādara, kāpec neiegādajies pats savu zemi?
P.s kas tie par burtiem w?
Dat kpc nesodad pensionaarus, un īpaš attapīgos, kuri pa Valmieras izvili iztīrītajām ielām brauc uz 30km/h traucējot vienmēeīgu satiksmes plūsmu? Ja jau reiz esiet likuma kalpi, tad pieprasiet vienu likumu visiem. un pavērojiet savu darbinieku brauksanas prasmes, un tendences.
[cenzēts] tu raksti šādus topikus, un neļauj jauniešiem baudīt ziemu, ej paraudi stūrī kad neko nezini ko darīt ar savu nožēlojamo dzīvi.