Valmieras Ziņas

Izveidojot energoresursu cenu kāpuma kompensācijas mehānismu, jāpalīdz iedzīvotājiem pārziemot

Lasīšanas laiks: 4 min

Runājot par savas darbības nākotnes plāniem, prioritātēm valsts attīstību un tamlīdzīgiem būtiskiem jautājumiem, valdība faktiski izliekas neredzam kādu nozīmīgu aspektu, kuru ignorējot, viss iepriekš minētais kļūst faktiski neiespējams – jau šodien mazinās Latvijas iedzīvotāju labklājības līmenis, rūk maksātspēja. Iemesls tam ir viens – straujš energoresursu cenu kāpums pasaulē, kas nozīmē ne tikai pašu resursu, bet arī strauju izmaksu palielināšanos elektrībai un apkurei, kuru nodrošināšanai tie tiek izmantoti.

Īpaši aktuāls šis jautājums ir tāpēc, ka šis cenu palielinājums sakrīt ar apkures sezonas sākšanos un tā dēvēto tumšo periodu, kad cilvēkiem ikdienā ir nepieciešamība tērēt vairāk elektrības, nekā vēlā pavasarī vai vasaras mēnešos.

Runa nav par dažu centu vai eiro izmaksu palielinājumu, bet gan summām, kas ik mēnesi prasīs prāvas naudas summas no katras ģimenes budžeta.

Atbilstoši publiski pieejamajiem datiem, gāzes vidējā cena 2020.gadā bija apmēram 10 eiro par megavatstundu, bet šobrīd tā ir sasniegusi 80 eiro. Augušas ir CO2 emisijas kvotu cenas – ja pērn tās bija apmēram 25 eiro par tonnu, tad šobrīd tās ir 60 eiro par tonnu. Vairāk nekā trīs reizes pieaugušas arī ogļu cenas – ja pagājušajā gadā to cena bija apmēram 50 eiro par tonnu, tad šobrīd ogļu cena ir apmēram 170 eiro par tonnu. Tas, protams, nevar neatstāt negatīvu iespaidu uz gala cenām patērētājiem.

Diemžēl, mēs nevaram iespaidot šo cenu kāpumu pasaulē, bet mēs varam (un vajag) izveidot skaidru atbalsta mehānismu, lai valsts palīdzētu saviem iedzīvotājiem, kuriem jaunās energoresursu cenas rada sociāla rakstura problēmas.

Vienkārši sakot, cilvēkiem, kuriem, samaksājot par komunālajiem pakalpojumiem, var nepietikt naudas pārtikai, sabiedriskajam transportam, apģērbam un tamlīdzīgi. Valdībai ir jāpalīdz saviem iedzīvotājiem šādā situācijā, atvēlot tam no valsts budžeta šim mērķim nepieciešamu naudas summu.

Tālāk jau jautājums ir par to, kādā veidā šī palīdzība iedzīvotājiem tiktu sniegta.

To, kuram iedzīvotājam ir vajadzīga palīdzība, kuram ir jāpasniedz palīdzīga roka, vislabāk redz katra konkrētā pašvaldība.

Tātad viselementārāk būtu noteikt, ka pašvaldības apzina, kuriem iedzīvotājiem ir vajadzīgs materiālais atbalsts, un sper atbilstošus soļus, lai to nodrošinātu. Tas būtu vienkāršākais un efektīvākais veids, kā šo jautājumu risināt, un tādā veidā mērķis tiktu sasniegts. Šāds scenārijs vienmēr ir bijis daudz efektīvāks, nekā tā dēvētās helikopternaudas izdalīšana visiem iedzīvotājiem, kad tiem, kuriem tiešām ir vajadzīga palīdzība, tā netiek pietiekamā apmērā, vienlaikus dalot naudu tiem, kas paši ir spējīgi sevi pilnībā nodrošināt. Citiem vārdiem sakot, pašvaldības zina savus cilvēkus, viņu rīcībā ir vispilnīgākā informācija, viņiem ir arī atstrādāti sociālās palīdzības mehānismi, lai varētu palīdzēt.

Savukārt, lai šādu atbalsta mehānismu efektīvi varētu realizēt, ir nepieciešams stiprināt pašvaldības. Atbilstoši pašreizējām nākamā gada valsts budžeta aplēsēm, pašvaldībām 2022. gadā no valsts tiks par 3,1% lielāks finansējums, nekā 2021. gadā. Varētu šķist, ka pašvaldības ir vinnētājas, jo tām būs vairāk naudas. Vienlaicīgi, ņemot vērā, ka energoresursu cenu kāpums skar ne tikai iedzīvotājus, bet arī ir svarīgs faktors pašvaldību funkciju nodrošināšanai.  Jo izmaksas augs arī skolās, bērnudārzos, sociālajās iestādēs un citur. Jau šobrīd tiek lēsts, ka minētais finansējuma pieaugums ir tālu no reālo izmaksu kāpuma.

Ņemot vērā visus minētos aspektus, valdībai iespējami straujāk jānāk klajā ar lēmumu par pašvaldību stiprināšanu, jo pretējā gadījumā dažādas ekonomiskās un sociālās problēmas tikai pieaugs.

Laika nav daudz, jo rēķini cilvēkiem ir jāmaksā jau šodien.

Notiekošo saistībā ar šīm cenām vēl vairāk paspilgtina fakts, ka daudzu ģimeņu labklājību ir ietekmējusi jau krietni ieilgusī krīze saistībā ar Covid-19 pandēmiju un nekonsekvence lēmumu pieņemšanā, lai šīs problēmas risinātu. Apzināti minēju, ka prāvi papildu izdevumi skars “katru ģimeni”, nepieliekot klāt vārdu “Latvijas”. Izskaidrojums tam ir vienkāršs – šī problēma skar katru Eiropas valsti, kurā ir gāzes, kā enerģijas radītāja, patēriņš ir liels. Līdz ar to situācija nav unikāla ar to, ka tā skartu tikai Latviju. Unikāli gan ir tas, ka Latvijas valdība acīm redzami atpaliek no to valstu valdību piemēra, kas jau šobrīd aktīvi strādā, lai iedzīvotājiem palīdzētu pārziemot šādos apstākļos. Izņemot pieteikumu maksāt 20 eiro katram vakcinētajam pensionāram, kas ir ne tikai mazs, bet vēl vairāk, – dīvains priekšlikums, kurš ignorē patieso atbalsta mērķa grupu: visi iedzīvotāji, kuriem jaunās energoresursu cenas rada sociāla rakstura problēmas.

Nereti publiskajā vidē ir bijuši vērtējumi, ka, neraugoties uz Covid-19 pandēmiju un no tās izrietošo krīzi, valsts budžeta ieņēmumi pildās labi, un faktiski nekādu problēmu šajā jomā neesot. Jā, pašreizējie makroekonomiskie dati to arī liecina. Taču baidos, ka tā var būt arī īstermiņa sajūsma, lai mierinātu sevi situācijā, kad, ņemot vērā gan pandēmijas iespaidu, gan cenu kāpumu, valsts iedzīvotāju maksātspēja krīt, bet konkrētu lēmumu tā novēršanai nav. Tāpēc, nepaļaujoties uz to, ka tautsaimniecības izaugsme nodrošinās papildus resursus, jau šobrīd ir iespējas pārskatīt tos posteņus, tai skaitā ES fondu programmas, aizņemtās naudas izlietojuma plānus, lai nodrošinātos šī, nenovēršamā cenu kāpuma radītajām sekām šoziem. Esmu pārliecināts, ka šādos brīžos viens otrs, tai skaitā pat atbalsts zaļai enerģijai (kā atbalsts jaunu elektromobiļu iegādei) varēs pagaidīt, bet uzdevums: apzināt iedzīvotājus, kuru maciņiem jauno izdevumu slogs ir pārāk liels, un palīdzība viņiem gaidīt nevarēs.

Aktuālais jautājums

Vai 2025. gads Jums būs veiksmīgāks par 2024. gadu?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

“Rūjienas saldējums” komanda aicina pievienoties ražošanas iekārtu operatoru! Darba pienākumi: Pamatdarbs pie ražošanas iekārtām, līnijām - produkta palaišana, uzraudzība, līniju regulācija un citi pienākumi; Uzraudzīt ražošanas iekārtu darbību; Veikt ražošanas iekārtu un līniju plānveida un neplānotos remontdarbus un citus darba pienākumus. No Tevis sagaidām: Pieredze, iemaņas un zināšanas darbā ar tehniskām iekārtām; Precizitāti, spēju pieņemt lēmumus, uzņemties atbildību; Iniciatīvu un labas komunikācijas prasmes; Spēju organizēt un plānot savu darbu; Spēju strādāt fizisku darbu, intensīvos darba apstākļos; Vēlmi mācīties, apgūt jaunas prasmes; Medicīnisko izziņu Nr. 027/u. Piedāvājam: Atalgojumu sākot no 1500 EUR pirms nodokļu nomaksas; Maiņu darbu – dienas un nakts maiņas; Sociālās garantijas; Veselības apdrošināšanu pēc 3 nostrādātajiem mēnešiem; Apmācības darbu uzsākot, kas nepieciešamas darba pienākumu veikšanai; Dinamisku darba vidi; Darba apģērbu; Bezmaksas kafiju un saldējumu; Draudzīgu kolektīvu. Darba vieta: Rūjienā, Upes ielā 5 Gaidīsim Tavu pieteikumu (CV) uz e-pastu: personals@rujienassaldejums.lv  Tālrunis informācijai: 29468727 (personāla vadītāja). Sazināsimies ar kandidātiem, kuri tiks aicināti uz pārrunām. Nosūtot savu CV, pretendents piekrīt, ka SIA “Rūjienas saldējums” reģ. nr. 44103057131, kā datu pārzinis, veiks personas datu apstrādi CV atlases procesā. Profesija: PIENA PRODUKTU RAŽOŠANAS IEKĀRTU OPERATORS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Upes iela 5, Rūjiena, Valmieras nov. Darba laika veids: Maiņu darbs Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Darbības joma: Ražošana Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-05-05 Kontaktpersona: Nora Kārkliņa

Aicinām komandā KVALITĀTES VADĪBAS SISTĒMU SPECIĀLISTU/I! Kandidāta raksturojums: pieredze un izglītība kvalitātes vadībā; ISO 9001:2015 kvalitātes vadības sistēmas pamatprincipu un prasību pārzināšana, citu standartu zināšanas tiks uzskatītas par priekšrocību; pozitīvi un tehniski domājoša personība ar vēlmi pilnveidot un pilnveidoties; komunikācijā vērsts uz sadarbību; vēlme un spēja iedziļināties un risināt problēmsituācijas; spēja uzņemties iniciatīvu; MS Office zināšanas; vēlamas angļu valodas zināšanas. Tavi darba pienākumi: pārskatīt, analizēt, pilnveidot un uzturēt kvalitātes vadības sistēmu un saistošo dokumentāciju atbilstoši ISO 9001:2015 standartam un klientu prasībām; nodrošināt sekmīgus ārējos sertifikācijas auditus; rūpīgi īstenot iekšējos kvalitātes vadības sistēmas auditus, fiksēt novērojumus, izstrādāt ieteikumus uzlabošanai un iesaistīties to īstenošanā; sagatavot kvalitātes un produktu atbilstības dokumentāciju atbilstoši klientu prasībām; sniegt atbalstu ražošanas procesos. Mēs piedāvājam: kvalitātes vadības sistēmas uzturēšanu augošā ražošanas uzņēmumā Valmierā; dinamisku darba vidi un iespēju profesionāli pilnveidoties; darba samaksu sākot no 1700.00 EUR/bruto atbilstoši Tavai profesionālajai pieredzei un prasmēm; sociālās garantijas, veselības apdrošināšanu. Ja esi gatavs būt daļa no SIA “Padtex Insulation” komandas, sūti savu CV un motivācijas vēstuli uz alise@padtex.lv! Papildus informācija pa tālruni +371 22418808. Iesniedzot savu CV un motivācijas vēstuli, Jūs piekrītat personas datu apstrādei konkrētajā atlases procesā. Pārzinis: SIA “Padtex Insulation”, reģ. nr. LV44103028772 Profesija: KVALITĀTES VADĪBAS SISTĒMU SPECIĀLISTS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Cempu iela 27, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Ražošana Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-02-28 Darba sākšanas datums: 2025-02-04 Kontaktpersona: Alise Zvirbule

Mūsu partneri