Lasīšanas laiks: < 1 min
Latvijā nepieciešams nodrošināt gan uz sociālām vajadzībām, gan akadēmiskiem sasniegumiem pamatotu studentu atbalsta sistēmu, lai mazinātu nevienlīdzību, liecina Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) Ministru kabinetā (MK) iesniegtais informatīvais ziņojums par starptautisko salīdzinošo pētījumu “Eurostudent”.
Ziņojumā norādīts, ka Pasaules banka rekomendējusi izvērtēt augstākās izglītības pieejamību un sociālos aspektus. Šobrīd Latvijā augstākās izglītības pieejamība balstās uz akadēmiskām sekmēm, nevis sociālām vajadzībām, bet būtu vajadzīgs izstrādāt politikas iniciatīvas, kas ļautu līdzsvarot abus rādītājus un mazinātu pieaugošo sociālo nevienlīdzību valstī.
Sociālās nevienlīdzības mazināšanai būtu jāpārskata studējošo atbalsta elementi, tas ir – stipendiju, kā arī kredītu izsniegšanas un dzēšanas nosacījumi. Tāpat augstākās izglītības institūciju finansēšanas modelī jāiekļauj sociālo taisnīgu studējošo atbalsta sistēmu.
IZM ziņojumā norādījis, ka, lai izstrādātu jaunas politikas iniciatīvas, ir nepieciešams iegūt objektīvus, salīdzināmus, pēc starptautiskās metodoloģijas iegūtus datus par studentu sociāliem un ekonomiskiem dzīves apstākļiem Latvijā. Turklāt valstij ir svarīgi būt pētījumā “Eurostudent” iekļauto valstu vidū arī tādēļ, lai vairotu Latvijas augstākās izglītības sistēmas kā ārvalstu potenciālo studentu galamērķa atpazīstamību Eiropas kopējā augstākās izglītības telpā un ļautu novērtēt studējošo sociālos un ekonomiskos dzīves apstākļus Latvijā salīdzinājumā ar citām valstīm Eiropā.