Lasīšanas laiks: 2 min
Izglītības iestādēm audzināšanas īstenošanā būs jāveicina skolēnu izpratne par vispārcilvēciskajām un kristīgajām vērtībām, liecina Ministru kabinetā iesniegtais noteikumu projekts par izglītojamo audzināšanas vadlīnijām, kuru valdība skatīs piektdien, 15.jūlijā.
Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) izstrādātais noteikumu projekts paredz, ka audzināšanas mērķis ir nodrošināt iespēju katram izglītojamajam kļūt par krietnu cilvēku, turklāt tikumisku, rīcībspējīgu un atbildīgu personību sabiedrībā. Tāpat audzināšanas uzdevums ir veicināt izglītojamā izpratni par vērtībām un tikumiem, sekmējot to praktizēšanu, bagātināt kultūrvēsturisko pieredzi, stiprināt piederību un lojalitāti Latvijai, un tās Satversmei.
Audzināšanas uzdevumi būs veicināt izglītojamo spēju brīvi un patstāvīgi domāt, attīstot kritisko domāšanu un morālo spriestspēju, sekmējot atbildīgu rīcību. Tāpat izglītības iestādēm būs jāveicina skolēnu sevis apzināšanos, pašizziņu, gribas audzināšanu, pašpilnveidi un pozitīvu pašvērtējumu, kā arī pašaudzināšanu mūža garumā.
Turklāt audzināšanas uzdevumi būs arī veicināt izglītojamo pašdisciplīnu, izpratni par pienākumiem un tiesībām, kā arī sekmēt to ievērošanu. Izglītības iestādēm būs jāveicina izglītojamo orientācija uz ģimeni, laulību, paaudžu vienotības apzināšanu vērtību saglabāšanā, tautas ataudzē un valsts attīstībā.
Tāpat noteikumi paredz, ka audzināšana sekmēs skolēnu piederību Latvijas, Eiropas un pasaules kultūrtelpai, izpratni par vispārcilvēciskajām un kristīgajām vērtībām, latvisko dzīvesziņu, kultūras mantojumu, tradīcijām un to saglabāšanu, līdzdalību kultūras mantojuma un tradīciju pārnesē un latviskās kultūrtelpas attīstībā mūsdienās.
Audzināšana skolēniem iemācīs mērķtiecību uz darbu kā personības pašrealizācijas un eksistences līdzekļu iegūšanas veidu un labklājības avotu, nacionālās identitātes veidošanos, valstiskuma apziņu, lojalitāti Latvijai un tās Satversmei.
Jau ziņots, ka pērnā gada jūnijā Saeimas deputāti galīgajā lasījumā atbalstīja deputātes Jūlijas Stepaņenko (“Saskaņa”) pretrunīgi vērtēto priekšlikumu, kas uzliek pienākumu izglītības iestādēm aizsargāt izglītojamos no tādas informācijas, kas neatbilst tikumiskās attīstības nodrošināšanai. Saeimas galīgajā lasījumā pieņemtie grozījumi likumā paredz, ka valdībai jānosaka tikumiskās audzināšanas vadlīnijas.
Atbalstītajā priekšlikumā norādīts, ka minētā izglītojamo aizsargāšana nebūs jāveic augstskolās.