Lasīšanas laiks: 3 min
Mazo un vidējo uzņēmumu segmentu, īpaši domājot par uzņēmējdarbības attīstību pašā tās sākumposmā, pavada virkne izaicinājumu, kas izraisa diskusijas gan publiskajā telpā, gan satraukumu pašu uzņēmēju vidū. Viens no tiem – finansējums un jaunā uzņēmēja iespējas to iegūt. Latvijas Biznesa Eņģeļu Tīkla (LatBAN) dibinātājs un valdes loceklis, privātais investors un Nordea biznesa skolas “No idejas līdz investoram” partneris Juris Birznieks uzsver – nauda ir, trūkst “uzņēmēja gēna”.
Veiksmīgu biznesu nosaka “uzņēmēja gēns”
“Būtisks secinājums, ko varam izdarīt, ikdienā tiekoties un strādājot arī ar jaunajiem uzņēmējiem, nereti ir to nespēja nodalīt un atšķirt savas vēlmes un fantāzijas no reāliem biznesa mērķiem un vīzijas, kā tos sasniegt. Šķiet mulsinoši, ja jaunais uzņēmējs, runājot par savu biznesu, nevar atbildēt uz jautājumu par plānoto peļņu un atdevi no biznesa, tomēr dedzīgi iesaistās diskusijās par sava produkta unikālajām īpašībām un attīstību. Šādu jauno uzņēmēju ir ļoti daudz un maz ticams, ka bez spēcīgām biznesa līdera kompetencēm biznesa ideja tiks pārvērsta peļņu nesošā un uz attīstību vērstā biznesā. Uzskatu, ka biznesā, kā jebkur, jābūt balansam un ikviens ķēdes posms ir svarīgs. Gan tā sauktie “inovatori” un jaunu ideju ģeneratori, gan “oportūnisti” un “speciālisti” ir vienlīdz svarīgi, lai veiksmīgi virzītu biznesa attīstību. Tomēr panākumu atslēga, īpaši domājot par potenciālā investora vai cita finansējuma veida piesaisti, kā arī veiksmīgu biznesa virzību, ir cilvēks ar “uzņēmēja gēnu”. Nereti tieši šis lielums ir spēcīgas komandas iztrūkstošais posms arī tad, ja biznesa ideja šķiet dzīvotspējīga.
Nereti uzņēmēji rada produktu un tikai tad domā, kā to pārdot
Otrs lielākais klupšanas akmens, kas var kļūt par traucēkli jauno uzņēmēju biznesa attīstībai, ir pārlieku liela aizraušanās ar savām biznesa idejām. Tā vietā, lai mērķtiecīgi uzrunātu potenciālos klientus, identificētu efektīvākos pārdošanas kanālus un ar savu produktu vai pakalpojumu radītu pievienoto vērtību klientam, uzņēmēji sāk no otras puses – rada produktu un tad domā, kā to pārdot. Mēdzam aizmirst, ka tieši klients neatkarīgi no biznesa veida vai idejas nosaka ikviena uzņēmēja panākumus, tādēļ svarīgi klienta vajadzību izzināšanu un apmierināšanu saglabāt kā galveno prioritāti. Tikai esot tuvu klientam varam garantēt biznesa pievienoto vērtību.
Finansējuma piešķiršana nav “skaistumkonkurss”
Dodoties pie investora, jāapzinās, ka nevis pats idejas noformējums vai prezentācijas prasme noteiks investora lēmumu, bet gan jaunā uzņēmēja spēja par savu biznesu pavisam īsi pateikt pašu būtiskāko. Investoru interesē konkrēti skaitļi un fakti, finanšu aplēses, kas norādīs uz potenciālā biznesa dzīvotspēju un attīstības plāniem. Spēja pārdot savu produktu un pārliecināt par idejas unikalitāti un nepieciešamību, protams, nepieciešama, lai maksimāli ātri un veiksmīgi sasniegt savus klientus, pārliecinot tos par produkta nepieciešamību. Investoram galvenais ir pārliecība, ka uzņēmējam ir skaidri mērķi un attīstības plāns, kā arī vīzija, kā tos sasniegt. Diemžēl pasaules dati liecina, ka no aptuveni 10 projektiem, kuros investori iegulda savus finanšu līdzekļus, tikai viens nesīs vērā ņemamu peļņu investoram. Varu teikt, ka ir gana daudz investoru, kuri ir gatavi investēt labos, pārdomātos projektos ar biznesa potenciālu. Visbeidzot, nevis uzņēmēja gribasspēks, bet gan kaislība un “degošas acis” būs tās, kas pārliecinās investoru investēt biznesā,” tā Juris Birznieks.