Lasīšanas laiks: 3 min
Ikdienas darbā skolā, mācot un motivējot skolēnus iegūt dažāda satura zināšanas, prasmes un iemaņas, skolotājam bieži jāatbild uz skolēna jautājumiem, kāpēc tas jāmācās, kad un kur apgūtais būs izmantojams. …un tad mēs, skolotāji, cenšamies saviem izglītojamiem skaidrot, ko no apgūtā jau var izmantot tagad un, ka iemācītā pielietojums būs atkarīgs arī no izvēlētās profesijas. Protams, nevar paredzēt, kādas inovācijas sagaidāmas tālākā nākotnē un no tām izrietošās nepieciešamās prasmes un zināšanas. Pamatots ir arī jautājums – kad būs tā tālākā nākotne? Un tad ir tikai viena atbilde – nākotne sākas jau šodien, kad ir būtiski kļūt zinošiem, motivētiem un radošiem.
Šo iemeslu dēļ skolēniem ir iespēja attīstīt un realizēt radošas idejas praktiskā darbībā, veidojot skolēnu mācību uzņēmumus (SMU), kur tiek ražotas un pārdotas konkrētas preces vai sniegti pakalpojumi. SMU pārstāv izglītības organizācija Junior Achievement Latvija (JAL) un skola.
Lai iedrošinātu skolotājus motivēt skolēnus uzsākt uzņēmējdarbību, veicinātu izpratni par inovāciju lomu konkurētspējas veicināšanā un skatītu labās prakses piemērus, skolotājiem no Latvijas bija iespēja tirdzniecības centrā Domina Shopping apmeklēt JAL organizēto gadskārtējo Starptautisko SMU festivāla gadatirgu, kuru pārstāvēja 105 SMU no 13 valstīm.
No Valmieras Pārgaujas ģimnāzijas festivālu – gadatirgu apmeklēja skolotājas Anda Zīverte un Anda Asafreja. Skolotāju uzdevums bija izvēlēties 10 – 13 dažādu valstu SMU un intervēt to dalībniekus par konkrēto izstrādājumu vai piedāvāto pakalpojumu, grūtībām un kļūdām darba procesā, peļņu, pašu talantu un ģimenes pieredzi, informāciju internetā, iegūto pieredzi un zināšanām, kā tās jau noder reālajā dzīvē. Savukārt noslēgumā izvēlēto SMU produktu vai pakalpojumu izvērtējums četrās nominācijās – inovatīvs produkts, sociāli atbildīgs SMU, labākais stends un labākā pārdošanas komanda.
Nomināciju „Inovatīvs produkts” un „Labākais stends”mēs piešķīrām SMU „Wild Beard” no Liepājas, kur jaunieši izgatavo produktus bārdas un ūsu kopšanai – eļļas, ziepes, birstītes, ķemmītes. SMU „Wild Beard” ieguva balvu par labāko video reklāmu. Savukārt nomināciju „Sociāli atbildīgs SMU” piešķīrām SMU „Urbag” no Norvēģijas, kur uzņēmuma produkcija ir no audumu atgriezumiem šūti maciņi dokumentiem, naudai un brillēm. Viena no vairāku SMU, tāpat kā „Urbag”, īpatnībām ir, ka paši neražo (neizgatavo), bet izstrādā dizainu, organizē izejvielu iegādi, gatavās produkcijas realizāciju un citus ar SMU darbību saistītus darbus, kas ir veiksmīgas darba organizācijas rādītājs.
Patiess prieks bija par jauniešiem no Madonas, kuri piedāvāja pārvalkus somām no mitruma izturīga materiāla ar atstarojošām zīmēm. Gan jauniešu patīkamās komunikācijas, gan atraktivitātes un citu labu iemeslu dēļ viņu SMU „Shine&Safe” piešķīrām nomināciju „Labākā pārdošanas komanda”. Vēlāk uzzinājām, ka šādu nomināciju jauniešiem piešķīrusi arī konkursa žūrija. Pārsteigums gan nebija, kad pēc nedēļas Valsts olimpiādē ģeogrāfijā SMU dalībnieks Krišjānis Kucins ieguva 1.vietu, esot gan prasmīgs topošais uzņēmējs, gan ģeogrāfs.
Vēl intervējām SMU dalībniekus no Somijas, Igaunijas, Beļģijas un Zviedrijas. Pašu galveno – Grand Prix balvu ieguva SMU „The sun” no Izraēlas, piedāvājot izglītojošu spēli bērniem.
Pārdomājot redzēto un dzirdēto, ir prieks par radošiem un inovatīviem jauniešiem, kuri savas teorētiskās zināšanas veiksmīgi realizē praktiskā darbībā, nebaidoties kļūdīties un no kļūdām mācoties.