Lasīšanas laiks: 3 min
Piektdien,15. februārī, izglītības un zinātnes ministre Ilga Šuplinska reģionālajā darba vizītē apmeklē Vidzemi, lai iepazītos ar skolām Valmierā un Raunā un piedalītos sarunā “Līderis skolā”.
Dienas pirmajā pusē ministre apmeklēja Valmieras Valsts ģimnāziju, kuras darbības rezultāti ir apliecinājums augstas izglītības kvalitātes nodrošināšanā. Patlaban vairākām Latvijas ģimnāzijām ir aktuāla valsts ģimnāzijas statusa saglabāšana, jo valsts ģimnāzijām izvirzītas augstākas prasības par īstenojamo izglītības programmu skaitu, skolēnu skaitu un mācību sasniegumu vidējo procentuālo novērtējumu centralizētajos eksāmenos. Valmieras Valsts ģimnāzija ir arī viena no simts projekta „Skola2030” pilotskolām, kas aprobē jauno vispārējās izglītības mācību saturu, kas balstīts kompetenču pieejā.
Reģionālo vizīšu ietvaros nesen darbu sākusī ministre iepazīstas ar skolām visā Latvijā un uzklausa gan pedagogu, gan skolēnu viedokli par dažādiem aktuāliem jautājumiem. Ministre tikās ar Valmieras Valsts ģimnāzijas direktoru Artūru Skrastiņu, skolas pedagogiem un skolēniem. Vispirms viņa apmeklēja deju stundu ģimnāzijas zālē un uzklausīja 12. klases skolēnu viedokli. Ilgu Šuplinsku interesēja, vai viņi jau ir izdarījuši izvēli par tālāko izglītību un kādās jomās skolēni iecerējuši studēt. Ministri interesēja, vai kāds no skolēniem vēlas apgūt pedagoga profesiju, taču nevienam šī joma nešķiet saistoša. Kā norādīja I.Šuplinska, jaunu pedagogu ienākšana skolā ir viena no viņas prioritātēm, tādēļ viņa mudināja jauniešus apgūt šo profesiju. Vēl ministre vēlējās uzzināt arī skolēnu viedokli par centralizētajiem eksāmeniem. Jaunieši pastāstīja, ka šie eksāmeni vairāk pārbauda skolēnu uzmanību un atmiņu, nevis reālās zināšanas.
Tiekoties ar ģimnāzijas pedagogiem, starp apspriestajiem jautājumiem bija gan ģimnāziju vieta izglītības sistēmā, gan pedagogu algu jautājums, gan centralizētie eksāmeni, gan jaunais vispārējās vidējās izglītības standarts un citi jautājumi. Ministre rosināja pedagogus paust savas idejas, lai varētu ieviest uzlabojumus, jo diskusija par pilnveidotā mācību satura ieviešanu skolās vēl turpinās. Ministre plāno aicināt uz tikšanos arī skolēnus no visas Latvijas, lai uzklausītu arī viņu viedokli par šo jautājumu. Sarunas noslēgumā tika secināts, ka būtiskākais elements izglītības sistēmā ir un būs pedagogi, tādēļ ministre pievērsīs īpašu uzmanību gan skolotāju atalgojuma jautājumam, gan jaunās paaudzes pedagogu piesaistīšanai skolām.
Pēc tam ministre devās uz Valmieras 2. vidusskolu, kurā veiksmīgi tiek īstenota pāreja uz mācībām valsts valodā. Plānots, ka pāreja uz mācībām valsts valodā sāksies 2019.gada 1.septembrī un noslēgsies 2021.gada 1.septembrī. Paredzēts, ka vidusskolā (10-12.klase) visi vispārizglītojošie priekšmeti tiek pasniegti latviešu valodā, saglabājot mazākumtautību skolēniem iespēju dzimtajā valodā apgūt mazākumtautību valodu, literatūru un ar kultūru un vēsturi saistītus priekšmetus (moduļus). Savukārt pamatizglītības posmā skolas varēs izvēlēties kādu no trīs modeļiem, kas nodrošinās mācību procesu – latviešu valodā, mazākumtautības valodās un bilingvāli.
Savukārt pēcpusdienā ministre piedalīsies sarunu cikla “Līderis skolā” otrajā pasākumā, kas norisināsies Raunas vidusskolā. Tajā runās par pieredzi izglītībā, akcentējot reģionālo kontekstu, kā arī par to, kā sasniegt vairāk tajā, ko dari. Iniciatīvas autors ir skolas direktors Edgars Plētiens, kurš ir izglītības programmas “Iespējamā misija” absolvents. “Līderis skolā” rīkošanā iesaistīts Raunas Jauniešu centrs un Raunas vidusskolas pašpārvalde.