Lasīšanas laiks: 3 min
Trešdien, 10.februārī, kad visā Latvijā norisinājās Ēnu diena, skolēniem klātienē iepazīstot sev interesējošās profesijas pārstāvja ikdienu, arī SIA “VTU Valmiera” ciemojās “ēna”, uzzinot, kādi ir autobusa vadītāja darba pienākumi, informē SIA “VTU Valmiera”.
Eduards, 11.klases skolnieks, Valmierā ieradās no Alūksnes un ēnoja Valmieras pilsētas autobusa vadītāju Vladimiru Avdoščenko, uzzinot gan par darba laiku, gan atalgojumu un citiem jautājumiem.
Pārsteigums bijis, ka pilsētas autobusā ir tik daudz pasažieru. Savukārt Vladimirs, kurš autobusu vada jau 15 gadus, neilgi braucis arī lauku maršrutos, ir priecīgs, ka par šo profesiju ir interese. Viņam lēmums kļūt par autobusa vadītāju bijis jāpieņem 1990.gadu sākumā, kad radās grūtības atrast darbu celtniecības jomā. Tomēr ar izvēli Vladimirs ir apmierināts, darbs esot interesants.
Eduarda rados ir daudz profesionālu stūres pārvaldītāju, īpaši tālbraucēju, savukārt puisi vairāk interesē pasažieru pārvadāšana. Arī Vladimirs norāda, ka labāk pārvadāt cilvēkus, nevis kravu, jo tas esot interesantāk, tomēr Rīgā gan negribētu būt pilsētas autobusa vadītājs – pārāk liela kņada.
Lai gan agrāk autobusa vadītāja profesija bija populārāka, arī šobrīd ir interesenti, kuri vēlas veikt šī amata pienākumus. Tā kā autobusa vadīšanai nepieciešamās prasmes nevar apgūt izglītības iestādēs papildu ar citām mācību programmām, bet gan nodarbībās autoskolā, interesentiem ir svarīgi apdomāt, vai šīs mācības noderēs viņu profesionālajā dzīvē. Tādējādi SIA “VTU Valmiera”, redzot tendenci, ka nākotnē autobusu vadītāju varētu trūkt, atbalsta aktivitātes šīs profesijas izzināšanai. Tāpat arī uzņēmumā piedāvā kursus topošajiem autobusa vadītājiem, mācības sasaistot ar reālo pieredzi, turklāt saviem autobusa vadītājiem obligātās regulārās mācības, lai ik pēc pieciem gadiem atjaunotu profesionālo kvalifikāciju (95.kods), uzņēmums sedz no saviem līdzekļiem.
Jāņem vērā arī fakts, ka par profesionālu autobusa vadītāju var kļūt no 24 gadu vecuma. Šim nosacījumam ir gan plusi, gan mīnusi. Zināms risks ir, ka cilvēks var izvēlēties profesiju, kurā strādāt uzreiz pēc skolas beigšanas, vai turpināt mācības citā jomā. No otras puses, pasažieru pārvadāšana ir liela atbildība, tādējādi gūtā prakse pie transportlīdzekļa stūres ir ļoti nozīmīga. Tam piekrīt arī autobusa vadītājs Vladimirs, norādot, ka “jāņem vērā, ka šis ir atbildīgs darbs, ka te ir zināma stingrība, jo pārvadājam cilvēkus. Jauniešiem varētu būt grūti pierast arī pie agrās celšanās”, tomēr, ja darbs patīk, pie grafika pierod.
Vēl svarīgi, ir jābūt aicinājumam. Tas nav tikai tehnisks darbs, tā ir arī liela atbildība, saskarsme ar pasažieriem, maiņu darbs, pastāv arī arodslimību risks. SIA “VTU Valmiera” cenšas palīdzēt saviem šoferiem, rīkojot kursus, kas palīdz saskarsmē ar cilvēkiem, tāpat ir obligātas ārsta pārbaudes, kā arī uzņēmumā, rūpējoties par darbinieku veselību, darbojas medicīnas māsa.
Jāmin arī profesijas prestižs, kas ir problēma plašākā mērogā – nereti cilvēks pēc vidusskolas beigšanas iestājas augstskolā, pat īsti nezinot, ko vēlas darīt pēc tam, nevis, piemēram, apgūst autobusa vadītājam, galdniekam, elektriķim vai citām profesijām nepieciešamās prasmes, kas, iespējams, viņu interesē un padodas.
SIA “VTU Valmiera” aicina skolu pārstāvjus, ja radusies interese par autobusa vadītāja darbu vai uzņēmuma darbību, sazināties ar SIA “VTU Valmiera”, lai kopīgi izlemtu par aktivitātēm, kas ļautu jauniešiem iepazīt uzņēmumā pārstāvētās profesijas, tādējādi gūstot lielāku izpratni par to, kādā virzienā meklēt savu nākotnes profesiju.