Lasīšanas laiks: 3 min
Elektroskrejriteņi Valmierā nu jau vairs nav nekāds jaunums. Gada siltajā sezonā iznomāt šo transporta līdzekli piedāvā pat vairāki uzņēmumi. Tāpat pilsētvidē varam vērot arī braucējus ar saviem personīgajiem elektroskrejriteņiem. Ko tas nozīmē? Visticamāk to, ka šī pārvietošanās metode ir pieprasīta iedzīvotāju vidū. Tomēr, kā ierasts, līdz ar iespējām, tiesībām kaut ko darīt komplektā nāk arī virkne noteikumu un pienākumu, kuri ir jāievēro.
Pirms neilga laika vaicājām iedzīvotāju viedokli par elektroskrejriteņiem un to lietošanas paradumiem mūsu portāla Facebook kontā. Iedzīvotāju aktivitāte pie ieraksta un vairāki desmiti komentāru liecina, ka iedzīvotājiem šī tēma ir svarīga. Lai gan ikdienā pilsētā redzam diezgan daudz personas, kuras pārvietojas ar elektroskrejriteņiem, aizstāvēt šo transporta līdzekli publiski ir gatavs vien retais.
2021. gadā stājās spēkā grozījumi Ceļu satiksmes likumā, kuros iekļauts elektroskrejriteņu regulējums. Likuma noteiktajā kārtībā elektroskrejriteņu vadītājiem jāievēro virkne dažādu noteikumu, tomēr katru dienu pilsētā varam redzēt daudzus, kuri uzskata, ka šie noteikumi nav rakstīti viņiem.
Piemēram, grozījumi nosaka, ka braukt ar elektroskrejriteni var personas vecumā no 14 līdz 17 gadiem ar nosacījumu, ka šīm personām ir velosipēda vadītāja apliecība, savukārt personām, kuras sasniegušas 18 gadu vecumu, elektroskrejriteņa vadīšanai transportlīdzekļu, tostarp velosipēdu, vadīšanas tiesības nav nepieciešamas. Tāpat grozījumi arī nosaka to, ka ar šo transporta līdzekli aizliegts vest pasažierus, nemaz nerunājot par braukšanu alkohola reibumā. Noteikumi aizliedz ar elektroskrejriteņiem braukt alkohola reibumā, ja alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 0,5 promiles.
Šie augstāk minētie noteikumi, precīzāk – vadītāju vecums un personu skaits uz transporta līdzekļa arī ir vienas no visbiežāk pārkāptajām lietām saistībā ar pārvietošanos ar elektroskrejriteņiem. Pieņemot to, ka skrejriteņi kā transporta līdzeklis tuvāks tieši jaunajai paaudzei, bieži uz ielām nākas redzēt mazgadīgus (persona, kura nav vēl sasniegusi 14 gadu vecumu) elektroskrejriteņu vadītājus.
Tāpat, bieži novērota arī vairāku personu pārvietošanās ar vienu elektroskrejriteni. Un šeit problēma ir ne tikai bērni. Šādi bieži pārvietojas vecāki ar saviem mazgadīgajiem bērniem. No vecāku puses tas varētu likties vilinoši – parādīt savai atvasei, kas tad tas elektroskrejritenis ir par zvēru un, ja vēl var izvizināt… Tomēr, ja kaut nedaudz esam pazīstami ar fizikas likumiem un to, kādu kaitējumu var nodarīt kustīgs ķermenis pie straujas apstāšanās(lasīt: krišanas) iespiežot vieglāku, trauslāku ķermeni, tad šī elektroskrejriteņu lietošanas noteikumu pārkāpšana vairs var nelikties tik ļoti vilinoša.
Iedzīvotāji pie mūsu ieraksta portālā Facebook bieži satraucās arī par nepareizu elektroskrejriteņu novietošanu. Jāpiekrīt, ka tā ir būtiska lieta, kas radījusi problēmas ne vienam vien pilsētas iedzīvotājam. Bet, vai pie nepareizas transporta līdzekļa novietošanas mēs vainojam transporta līdzekli, jeb tomēr tā vadītāju?
Secinājums šim visam varētu būt kāds? Problēma ir jārisina saknē, kas ir nevis elektroskrejriteņu ierobežošana, aizliegšana un aizvākšana, bet braucēju izglītošana. Atbildību par elektroskrejriteņu vadīšanu jāuzņemas pašiem vadītājiem un, tas nekas, ka transporta līdzeklis visbiežāk ir nevis savs, bet nomas. Arī pret nomas transporta līdzekļiem jāuzturas ar cieņu. Tāpat jāciena arī citi satiksmes dalībnieki.
Jāpiemin, ka par pārkāpumiem elektroskrejriteņu vadītājiem tiek piemēroti tādi paši administratīvie sodi kā riteņbraucējiem.
Brīdī, kad ar šādu apziņu sāksim funkcionēt ikdienā, pazudīs liela daļa mūsu problēmu. Ieskaitot visas nedienas ap elektroskrejriteņiem.