Lasīšanas laiks: 4 min
Elektroniskā veselības sistēma – Rietumeiropas pacientu apkalpošanas un palīdzības sniegšanas modelis, kas attīstītākajās valstīs jau krietnu laiku ir aizstājis pildspalvu un papīru. Nu jau nepilnu gadu e-veselība ir uzticams palīgs arī Latvijas veselības aprūpes jomā strādājošajiem, atvieglojot gan medicīnas personāla, gan pacientu ikdienu. Ņemot vērā sabiedrības uzskatu un viedokļu dažādību, kuru izpausmes publiskajā telpā nav rimušās vēl šobrīd, Artūrs Leitlands, pārstāvot ”Valmieras Ziņas”, devās uz Vidzemes slimnīcu. Lai rastu atbildes uz dažiem aktuāliem jautājumiem gan Valmieras, gan visas Vidzemes iedzīvotājiem, kurus māc neskaidrība, tika intervēta Vidzemes slimnīcas Ekonomiskās analīzes un statistikas nodaļas vadītāja – Inga Mellupe-Bērziņa. Ar mērķi vidzemniekiem saprast, kā jaunieviesums ir aplūkojams no Vidzemes slimnīcas skatupunkta.
Īsumā pastāstiet par Vidzemes slimnīcas administrācijas un personāla attieksmi pret e-veselību laikā, kad sistēmu tikai plānoja ieviest.
E-veselības plānošanas laikā administrācijas pienākums bija nodrošināt ārstniecības personām pieeju e-veselības dokumentu sagatavošanai un nosūtīšanai uz e-veselības portālu, kā arī skaidrot ārstniecības personām e-veselības ieviešanas mērķus un labumus, ko gūs pacienti no šīs sistēmas ieviešanas un kā tas atvieglos ārstniecības personu darbu. E-veselības ieviešanas laikā kāda ārstniecības persona e-veselību varbūt uzskatīja par papildu slogu vai nastu ikdienas darbā, bet pašlaik, strādājot jau 6 mēnešus, šis pieņēmums ir apgāzts un attaisnojis ieviešanas mērķus.
Vai pirmajos mēnešos, kad tika ieviesta e-veselība, elektroniskā sistēma atbilda Vidzemes slimnīcas administrācijas un personāla cerībām?
E-veselību Vidzemes slimnīcā sākām ieviest 2017.gada jūlijā. Ieviešana tika uzsākta, nemitīgi testējot un pārliecinoties, vai e-veselības dokumenti nonāk aptieku informācijas sistēmās, e-veselības portālā, vai šos dokumentus redz ģimenes ārsti, citas ārstniecības iestādes, lai ar 2018.gada 01.janvāri strādātu droši un pilnā apjomā.
E-veselības ieviešanas laika pirmajos mēnešos tās mērķu izpilde neattaisnoja savas cerības, jo bija novērojami sistēmas darbības traucējumi.
Vai situācija šobrīd (jūnijā) ir kaut kā mainījusies? Kā tieši? Vai personāls jau ir adaptējies e-veselības izmantošanā ikdienā?
Pašlaik joprojām ir novērojami īslaicīgi e-veselības darbības traucējumi ārstniecības personu darba laikā. Jebkuri darbības traucējumi rada negatīvu attieksmi pret sistēmu kopumā. Pozitīvais, ko es saskatu un paldies par to visām Vidzemes slimnīcas ārstniecības personām – ārsti ir tik labi apguvuši e-veselības sistēmas lietošanu, ka vairs nevēlas ar roku rakstīt papīra dokumentus.
Vidzemes slimnīcai ir izveidojusies ļoti laba sadarbība ar ģimenes ārstiem saistībā ar e-darbnespēju lapu sagatavošanu. Manuprāt, mēs strādājam kā “cimds ar roku” un papildinām viens otru.
Kāda pašlaik ir tieši pacientu attieksme, ko Vidzemes slimnīca ir novērojusi? Vai varētu teikt, ka Vidzemes slimnīcas pacienti jau ir pieraduši?
E-veselības ieviešanas laikā Vidzemes slimnīcas ārstniecības personas skaidroja pacientiem, ka recepte papīra formāts vairs neeksistē, ka nepieciešams doties uz tuvāko aptieku, lai saņemtu izrakstītos ārstniecības līdzekļus. Tāpat skaidrojām, ka e-darbnespējas lapa būs elektroniska, būs redzama gan darba vietā, gan Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā. Pacienti, kam ir biežāka nepieciešamība pēc e-receptes vai e-darbnespējas lapas, ir pieraduši pie jaunās kārtības un zinoši e-veselības jautājumos, tāpat arī gados jaunākie pacienti. Savukārt pārējiem – Vidzemes slimnīcas ārsti, manuprāt, ļoti labi izskaidro jauno lietu kārtību, un problēmas ir novērojamas ļoti retos gadījumos, kas vairāk saistāmas ar e-veselības darbības traucējumiem, kad vairākas dienas pēc kārtas nav iespējamas sinhronizācijas ar EDS sistēmu.
Vidzemes slimnīcas ārsti jau pirms konsultācijām pārbauda e-veselības darbību un, ja ir gadījumi, ka novērojami tās traucējumi, receptes tiek rakstītas ar roku. Savukārt e-darbnespējas lapas izraksta, kad sistēmas darbība tiek atjaunināta.
Vai laika gaitā ir novērotas kādas būtiskas tehniskas problēmas? Ja tādas pastāvēja, vai tās ir novērstas?
Sākot no 18.jūnija līdz šodienai (25.06.) e-veselības darbības traucējumi nav novēroti. Vidzemes slimnīcas administrācija turpina izstrādāt priekšlikumus mūsu lokālās programmas uzturētājiem ar mērķi – vēl vairāk atvieglot ārstu darbu šo dokumentu sagatavošanā un laikus reaģēt uz e-veselības darbības traucējumiem. Ļoti vēlētos, lai e-veselības tehniskie uzlabojumi tiktu veikti pēc ārstu darba laika, bet saprotu, ka ir gadījumi, kad testēt var tikai ārstu darba laikā.
Vai ir bijušas kādas sūdzības par e-veselības elektronisko vidi no pacientu vai personāla puses?
Negatīvā attieksme ir novērota laikā, kad notiek e-veselības sistēmas traucējumi. Runājot par problēmām, vēlētos, lai e-veselības sistēmas uzturētāji e-recepšu jautājumā spertu nākamos soļus, piemēram, ka e-recepti ir iespējams izrakstīt M grupas medikamentiem, kā arī pacientiem, kur e-receptes maksātājs ir apdrošināšanas akciju sabiedrības.
Kas ir pozitīvais, ko saistībā ar e-veselību novērojusi gan Vidzemes slimnīcas administrācija, gan personāls?
Pozitīvais – noteikti papīra formāta dokumentu elektronizēšana un sadarbība ar ārstniecības personām, kad redzams, cik ļoti viņiem rūp pacienta veselības stāvoklis.
Ārstu darbības, elektroniski izrakstot medikamentu receptes, nosūtījumus un izziņas, ir vieglāk dokumentēt. E-veselība ir padarījusi mediķu darba vidi organizētāku un caurredzamāku. Mazāk tiek tērēti materiālie resursi, receptes papīra formā tagad tiek izrakstītas tikai gadījumos, kad elektroniskā sistēma nedarbojas.
Nobeidzot, lūdzu minēt kādu piemēru, kas kopsummā raksturo, vai e-veselības ieviešana ir nesusi vairāk pozitīva vai negatīva!
E-receptes – sagatavošanas laiks ir mazāks par 1 minūti un nav nepieciešams atkārtoti ievadīt pacientu datus. Iepriekš izrakstītu recepti ir iespējams arī kopēt.
E-darbnespējas lapa – sagatavošanas laiks ir nedaudz ilgāks par 1 minūti. Darba vieta un Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras redz elektroniski izveidotās e-darbnespējas lapas. Pacientam ir nepieciešams tikai www.latvija.lv uzrakstīt iesniegumu par B e-darbnespējas lapas apmaksu.
Katra farmācijas firma zāles fasē dažādos iepakojumos. Viena firma 20 tabletes, otra 30, cita 56, daža 90, vēl cita100, tas rada problēmas gan mediķiem gan pacientiem. Vajadzētu Eiropas savienībā ieviest vienotu sistēmu, piespiest lielās firmas izmantot standartizētu iepakojumu.