Valmieras Ziņas

Autotransporta direkcija: Pašvaldībām ir jāspēj piemēroties skaudrajai realitātei reģionos

Lasīšanas laiks: 4 min

Pašvaldībām ir jāpaskatās uz skaudro realitāti Latvijas reģionos un jāspēj attiecīgi rīkoties, skaidrojot iemeslus reģionālā maršrutu tīkla pārskatīšanai un iespējamiem samazinājumiem, šodien žurnālistiem teica Autotransporta direkcijas (ATD) valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Viņš norādīja, ka pēdējos gados sabiedriskā transporta nodrošināšanai reģionos vairs neizdodas iekļauties no valsts piešķirto līdzekļu apjomā, neskatoties uz to, ka maršrutu tīkls tiek grozīts un mainīts nepārtraukti. Taču plānošanu un grozīšanu apgrūtina ļoti dažādais iedzīvotāju blīvums Latvijas reģionos.

Komentējot līdz šim izskanējušos pārmetumus no pašvaldību pārstāvjiem par maršrutu pārskatīšanu un iespējamo samazinājumu, Godiņš aicināja pašvaldības padomāt par to, kas kopš 1991.gada ir darīts, lai reģionos būtu cilvēki, lai transports būtu piepildīts, lai būtu darba vietas vai infrastruktūra, ko piedāvā pašvaldība.

Vienlaikus Godiņš arī atgādināja, ka savulaik pašvaldības bija iniciējušas rosinājumu, ka tās varētu līdzfinansēt maršrutu tīkla uzturēšanu, lai saglabātu tīklu esošā apjomā. Taču, lai to varētu izdarīt, bija nepieciešamas izmaiņas normatīvos. Izmaiņas tika sagatavotas, taču beigu beigās pašvaldības pašas šo ieceri noraidījušas.

Ņemot vērā, ka Latvijas iedzīvotāju skaits reģionos samazinās, taču kopējais reisu skaits nesamazinās vai pat atsevišķās vietās pieaug, ATD sākusi aktīvāku komunikāciju ar Sabiedriskā transporta padomi (STP) 2015.gadā, informējot par nerentabliem reisiem, kuros nereti tiek pārvadāti, piemēram, trīs pasažieri vai arī neviens, teica Godiņš, piebilstot, ka informācija par to, ka pēdējo gadu laikā reģionos esot veikta maršrutu tīkla optimizācija vai samazinājums, esot meli.

Piemēram, pārvadāto pasažieru skaits kopš 2014.gada ir samazinājies par gandrīz 12% – no 33,1 miljona 2014.gadā līdz 29,3 miljoniem pārvadāto pasažieru 2017.gadā. Tikmēr reisu skaits autobusu maršrutos kopš 2014.gada samazinājies par 1,2% – no 7629 reisiem 2014.gadā līdz 7546 reisiem 2017.gadā. Savukārt par teju 2% kopš 2014.gada pieaudzis reģionālā maršrutu tīkla apjoms jeb autobusu nobraukums – no 78,4 miljoniem kilometru 2014.gadā līdz 79,9 miljoniem kilometru 2017.gadā, liecina ATD informācija.

Tādējādi patlaban ir izveidojusies situācija, kad reģionālā maršrutu tīkla apjoms pēdējo piecu gadu laikā būtībā nav mainījies, bet pārvadāto pasažieru skaits ik gadu samazinājies par aptuveni 5%. Daudzu maršrutu, kuros pirms pieciem vai sešiem gadiem bija stabila pasažieru plūsma, reisi patlaban nav piepildīti. Daudzos starppilsētu maršrutos, kuru uzturēšanai valstij būtu jāmaksā maz vai nebūtu jāmaksā vispār, dotāciju īpatsvars ir pārāk liels. Saliekot kopā visu maršrutu tīklu, ieņēmumi no biļetēm veido vidēji līdz 50% no nepieciešamajām izmaksām, pārējo sedz valsts.

Viņš atzīmēja, ka pilnībā rentabli jeb tādi, kur izdevumi tiek nosegti ar ieņēmumiem no biļetēm, esot vien 2% no visiem maršrutiem reģionos. Pārējiem maršrutiem tiek izlietota valsts dotācija, kuras apmērs var būt no 5% līdz 97%, atkarībā no tā, cik rentabli ir maršruti.

Saskaņā ar ATD apkopoto informāciju pagājušajā gadā, pateicoties abonementa biļešu pakalpojuma attīstībai, autobusu komforta līmeņa celšanai vairākos novados, autobusu kontroļu skaita palielināšanai, ir izdevies pasažieru skaita kritumu nedaudz mazināt – kopumā par 2,2%. Tomēr iepriekšējos gados attiecīgais kritums ir bijis lielāks – 2016.gadā, salīdzinot ar 2015.gadu, reģionālo maršrutu autobusos pasažieru skaits bija samazinājies par 6%, 2015.gadā – par 4,3%. Savukārt maršrutu tīkla apjoms 2016.gadā bija par 1% lielāks, nekā 2015.gadā, bet 2015. gadā, salīdzinot ar 2014.gadu, tas bija palielinājies par 0,5%.

Taču piešķirtais finansējums, lai segtu zaudējumus, kas rodas, nodrošinot sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālajos maršrutos ar autobusiem, sastāda 29,2 miljonus eiro. Tomēr, ņemot vērā pasažieru skaita samazinājuma tendenci, degvielas cenas pieaugumu un valstī noteiktās minimālās algas izmaiņas, piešķirtais finansējums nav pietiekams, lai uzturētu reģionālo maršrutu tīklu esošajā apjomā, uzsvēra Godiņš, piebilstot, ka ATD ir atvērta alternatīviem piedāvājumiem.

Aģentūra LETA jau vēstīja, ka STP sēdē panākta vienošanās, ka reģionālais maršrutu tīkls ir jāpārskata un ka turpmāk uzturēt to tieši tādā apmērā, kāds tas ir šobrīd, esošo resursu ietvaros nav iespējams. Tāpat panākta vienošanās, ka plānošanas reģioni kopā ar pašvaldībām iesniegs priekšlikumus attiecībā uz maršrutu tīkla izmaiņām, un visi grozījumi, kas maršrutos varētu tikt veikti, notiks pamazām.

Iepriekš Satiksmes ministrija ar rīkojumu uzdeva STP apstiprināt plānoto reģionālās nozīmes maršrutu tīkla apmēru 2018.gadam un turpmākajiem gadiem atbilstoši likumā par kārtējā gada valsts budžetu un likumā par vidēja termiņa valsts budžetu piešķirtajiem līdzekļiem valsts budžeta apakšprogrammā “Sabiedriskais transports”.

Lai realizētu šo uzdevumu, ATD sadarbībā ar plānošanas reģioniem jāsagatavo STP priekšlikumi maršrutu tīkla samazināšanai vidēji par vienu miljonu kilometru katrā plānošanas reģionā.

Aktuālais jautājums

Vai 2025. gads Jums būs veiksmīgāks par 2024. gadu?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Reģ.Nr.LV90001342592 izsludina konkursu uz vakanto amatu Vidzemes Sociotehnisku sistēmu inženierijas institūtā: pētnieks - 1 vieta; zinātnes nozare Elektrotehnika, elektronika, informācijas un komunikāciju tehnoloģijas, apakšnozare Sistēmu analīze, modelēšana un projektēšana Uz pētnieka amatu var pretendēt persona ar doktora grādu, kurai ir zinātniskās publikācijas un/vai patenti un kura patstāvīgi spēj veikt zinātnisko darbu. Pretendenta zinātnisko kvalifikāciju izvērtē atbilstoši “Nolikums par vēlēšanām akadēmiskajos amatos Vidzemes Augstskolā” (www.va.lv/dokumenti). Pretendentiem uz vakanto amatu līdz 2025.gada 6.aprīlim jāiesniedz institūta zinātniskajai padomei adresēts iesniegums par dalību konkursā-motivācijas vēstule, izglītību un zinātnisko grādu apliecinošu dokumentu kopijas, publicēto zina ātnisko darbu saraksts, CV ar iekļautu informāciju par angļu valodas zināšanu līmeni. Pieteikumu sūtīt augstskolas juristei-personāla speciālistei: kabinets Nr.222, Tērbatas iela 10, Valmiera, LV-4202 vai pa e-pastu agrita.somase@va.lv ar norādi „Konkurss uz zinātnisko amatu”; tālr.: 26442256. Samaksa pētniekam: 14,04-42,12 EUR/h atbilstoši konkrētajam veiktajam darbam. Profesija: PĒTNIEKS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Tērbatas iela 10, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-04-06 Kontaktpersona: CV,mot.vēst.,lūdzam sūtīt uz e-pastu: agrita.somase@va.lv Izglītības līmenis: Augstākā izglītība (doktora grāds)

SIA „Firma Madara’89”- viens no lielākajiem mazumtirdzniecības uzņēmumiem, kas veiksmīgi darbojas pārtikas mazumtirdzniecībā, piedāvā darbu pārdevējam (-ai) veikalā “mini top!”,Valmieras iela 7,Rubene,Kocēnu pagasts,Valmieras novads. Galvenie darba pienākumi: Pārtikas un nepārtikas preču tirdzniecība; Pircēju apkalpošana pie kases; Preču pieņemšana, pasūtīšana, uzskaite, izvietošana tirdzniecības zālē; Preču realizācijas termiņu, marķējuma, kvalitātes, uzglabāšanas apstākļu un atbilstošas temperatūras kontrole. Prasības kandidātiem: Vēlama pieredze pārtikas tirdzniecībā; Precizitāte, atbildības sajūta. Piedāvājam: Veselības apdrošināšanu; Papildus sociālās garantijas pēc nostrādāta gada; Svētku dāvanas; Atmaksātus papildatvaļinājumus; Profesionālās un personīgās izaugsmes iespējas; Interesantu darbu stabilā uzņēmumā,mūsdienīgu darba vidi; Darba alga no EUR 850 – 900 (bruto); Darba laiks maiņās no plkst. 8.00-22.00. CV lūdzam sūtīt uz e-pastu: cv@madara89.lv, ar norādi – pārdevējs Rubenē, vai pieteikties personīgi ,vai WhatsApp mob.tel.nr. +371 29 363 311. Profesija: MAZUMTIRDZNIECĪBAS VEIKALA PĀRDEVĒJS Darba vietas adrese: LATVIJA, Valmieras iela 7, Rubene, Kocēnu pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Maiņu darbs Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Tirdzniecība / Mārketings Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-03-24 Kontaktpersona: CV lūdzam sūtīt uz e-pastu: cv@madara89.lv Vai pieteikties WhatsApp: +371 29363311 Izglītības līmenis: Vispārējā vidējā izglītība

SIA „Firma Madara’89”- viens no lielākajiem mazumtirdzniecības uzņēmumiem, kas veiksmīgi darbojas pārtikas mazumtirdzniecībā, piedāvā darbu pārdevējam (-ai) veikalā “top!” Strenčos,Valkas ielā 2. Galvenie darba pienākumi: Pārtikas un nepārtikas preču tirdzniecība; Pircēju apkalpošana pie kases; Preču pieņemšana, pasūtīšana, uzskaite, izvietošana tirdzniecības zālē; Preču realizācijas termiņu, marķējuma, kvalitātes, uzglabāšanas apstākļu un atbilstošas temperatūras kontrole. Prasības kandidātiem: Vēlama pieredze pārtikas tirdzniecībā; Precizitāte, atbildības sajūta. Piedāvājam: Veselības apdrošināšana; Papildus sociālās garantijas pēc nostrādāta gada; Svētku dāvanas; Atmaksātus papildatvaļinājumus; Profesionālās un personīgās izaugsmes iespējas; Interesantu darbu stabilā uzņēmumā,mūsdienīgu darba vidi; Darba alga no EUR 880-930 (bruto); Darba laiks maiņās no plkst. 8.00-22.00. CV lūdzam sūtīt uz e-pastu: cv@madara89.lv, ar norādi – pārdevējs Strenčos, vai pieteikties personīgi ,vai WhatsApp tel.nr. +371 29906049. Profesija: MAZUMTIRDZNIECĪBAS VEIKALA PĀRDEVĒJS Darba vietas adrese: LATVIJA, Valkas iela 2, Strenči, Valmieras nov. Darba laika veids: Maiņu darbs Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Tirdzniecība / Mārketings Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-03-24 Kontaktpersona: CV sūtīt: cv@madara89.lv vai WhatsApp vai zvanot pa mob.tel.nr. 29906049 Izglītības līmenis: Vispārējā vidējā izglītība

Mūsu partneri