Lasīšanas laiks: 3 min
Autotransporta direkcija (ATD) aicina plānošanas reģionus nevilcināties ar reģionālā maršrutu tīkla izvērtēšanu un samazināšanu, Sabiedriskā transporta padomes (STP) sēdē uzsvēra ATD valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.
Viņš atzina, ka ir iespējams objektīvas grūtības, kas šo procesu var padarīt lēnu, taču vienlaikus viņš sacīja, ka ATD rodas pārliecība, ka ne visas iesaistītās puses strādā, lai pēc iespējas ātrāk varētu nonākt pie izmaiņu ieviešanas.
Tāpēc ATD aicina plānošanas reģionus uz aktīvāku darbību.
Savukārt plānošanas reģionu pārstāvji sēdē norādīja, ka iecerētās izmaiņas un iespējamos priekšlikumus ir grūti ieviest. To sarežģī vairāku apstākļu kopums. Piemēram, darbs ar pārvadātājiem, kuriem izmaiņu veikšanai ir jāpārkārto savs darbs, jāsamazina reisi vai maršruti, kas ietekmē pārvadātāju darbību.
Plānošanas reģionu pārstāvji atzīmēja, ka iecerēto izmaiņu ieviešana dzīvē ir lēns process.
STP vadītājs, kurš ir arī Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieks, Dins Merirands arī pauda, ka viņam iepriekš bijusi cerība, ka plānošanas reģioni būs aktīvāki un uz šo brīdi būtu pabeigts darbs pie vismaz vienas trešdaļas no priekšlikumiem.
Tiesa, Merirands pauda arī sapratni attiecībā uz grūtībām plānošanas reģionu darbā, ņemot arī vērā pagājušā gada nogalē panākto vienošanos par pakāpenisku tīkla samazināšanu. Tiesa, arī viņš tomēr aicināja uz aktīvāku darbu plānošanas reģionos.
ATD informācija liecina, ka līdz šim veiktas izmaiņas 14 reģionālajos maršrutos, un plānots, ka tuvākajā laikā grozījumi gaidāmi vēl astoņos maršrutos. Tāpat ATD ir saņēmusi vairākus ierosinājumus attiecībā uz maršrutu tīkla izmaiņām gandrīz no visiem plānošanas reģioniem un turpinās gaidīt vēl citus priekšlikumus.
Izvērtējot reģionālo autobusu maršrutu tīklu, līdz šim tika veiktas izmaiņas 14 maršrutos, no kuriem lielākā daļa atrodas Rīgas reģionā, bet pārējie – Zemgales reģionā.
Grozījuma veikti maršrutā Nr.3115 Saulkrasti-Inčupe, Nr.6659 Limbaži-Ārciems-Pāle-Limbaži, Nr.7020 Rīga-Dubulti, Nr.7023 Rīga-Sloka, Nr.6317 Rīga-Salaspils, Nr.6844 Rīga-Ķekava, Nr.3211 Jauntukums-MRS, Nr.3213 Durbe-Tukuma Lauktehnika, Nr.3214 Durbe-Autoosta-Tukuma Lauktehnika, Nr.3215 Jauntukums-Ozoliņi, Nr.5558 Tukums-Tume, Nr.5000 Pilskalne-Dūžāni-Baloži, Nr.6424 Irši-Silajāņi un Nr.6426 Irši-Vilkārse, samazinot reisu skaitu, to izpildes dienas vai mainot sezonalitāti.
Savukārt no 12.marta tiks veiktas izmaiņas maršrutā Nr.6510 Madona-Saikava-Švāns, bet no 1.aprīļa – maršrutā Nr.7807 Valmiera-Saulkrasti, Nr.3007 Ozolaine-Limbažu AO-Arodvidusskola, Nr.5452 Saulkrasti-Skulte-Mandagas, Nr.5455 Limbaži-Tūja-Saulkrasti, Nr.5457 Limbaži-Liepupe-Saulkrasti, Nr.5458 Limbaži-Vidriži-Saulkrasti un Nr.6656 Limbaži-Oltūži-Salacgrīva.
Kopumā gan veiktie, gan drīzumā gaidāmie grozījumi samazinājuši nobraukumu par vairāk nekā 478 000 kilometru gadā.
“ATD sagaida, ka plānošanas reģioni turpinās aktīvāk izvērtēt direkcijas iesniegtos ierosinājumus attiecībā uz izmaiņām reģionālajā maršrutu tīklā, jo priekšlikumi, ko līdz šim esam saņēmuši no plānošanas reģioniem, aptver tikai aptuveni 18% no tā apjoma, kas reģioniem tika iesniegti,” atzina Godiņš.
Aģentūra LETA jau vēstīja, ka STP sēdē panākta vienošanās, ka reģionālais maršrutu tīkls ir jāpārskata un ka turpmāk uzturēt to tieši tādā apmērā, kāds tas ir šobrīd, esošo resursu ietvaros nav iespējams. Tāpat panākta vienošanās, ka plānošanas reģioni kopā ar pašvaldībām iesniegs priekšlikumus attiecībā uz maršrutu tīkla izmaiņām, un visi grozījumi, kas maršrutos varētu tikt veikti, notiks pamazām.
Iepriekš Satiksmes ministrija ar rīkojumu uzdeva STP apstiprināt plānoto reģionālās nozīmes maršrutu tīkla apmēru 2018.gadam un turpmākajiem gadiem atbilstoši likumā par kārtējā gada valsts budžetu un likumā par vidēja termiņa valsts budžetu piešķirtajiem līdzekļiem valsts budžeta apakšprogrammā “Sabiedriskais transports”.
Lai realizētu šo uzdevumu, ATD sadarbībā ar plānošanas reģioniem jāsagatavo STP priekšlikumi maršrutu tīkla samazināšanai vidēji par vienu miljonu kilometru katrā plānošanas reģionā.