Lasīšanas laiks: 3 min
Ziemas atkušņa laikā grants ceļi ir pārmitrināti vai arī tos joprojām klāj apledojums, tāpēc grants ceļus nav iespējams kvalitatīvi greiderēt, informē VAS Latvijas autoceļu uzturētājs (LAU).
Greiderējot grants segumu, kas ir caursalis (ciets) vai tieši pretēji – pārmitrināts – nav iespējams veikt kvalitatīvu darbu, jo rezultātā sanāk tikai dubļu pārvietošana. Greiderēšanu ir iespējams veikt tikai uz nožuvušiem grants ceļiem, kas nav klāti ar sniegu vai ledu.
LAU regulāri apseko valsts autoceļus, tāpēc tiklīdz konstatēs, ka ceļa segums atbilst greiderēšanas darba veikšanai, tad braukšanas apstākļu uzlabošanai to arī darīs. Pašreiz grants autoceļi ar piebraukta sniega kārtu tiek rievoti un kaisīti ar smilti.
Grants ceļu specifika ir tāda, ka tie labi kalpo sausā un sala laikā, kad zeme sasalusi. Tad zeme ir cieta un nodrošina pietiekamu nestspēju.
Savukārt pavasarī, kad kūst sniegs, un arī rudens lietavu laikā, uz ceļiem esošā grants pārmitrinās, un tie kļūst grūti izbraucami. Tas pats notiek ziemas atkušņu laikā, kā tas ir tagad.
Autovadītājiem ar šīm seguma īpašībām ir jārēķinās un laikā, kad grants ceļi ir mitri, jāizvēlas mazāks braukšanas ātrums un jāpārliecinās par mašīnas tehniskā aprīkojuma piemērotību.
Pavasarī un rudenī, iestājoties noturīgi mitriem laika apstākļiem, uz grants ceļiem var veidoties šķīdonis, kura laikā, tāpat kā citur pasaulē, arī Latvijā smagajam transportam tiek ieviesti masas ierobežojumi.
Par apgrūtinātiem braukšanas apstākļiem un šķīdoni uz valsts ceļiem lūdz informēt Satiksmes informācijas centru pa bezmaksas diennakts tālruni 8000 5555, uz e-pastu: sic@lvceli.lv vai ar LVC Twitter un Facebook kontos.
VAS Latvijas autoceļu uzturētājs informē, ka ziemas atkušņa apstākļos uz valsts autoceļiem tiek labotas tikai satiksmei bīstamās jeb avārijas bedres. Pašreizējos laika apstākļos, kad gaisa temperatūra dienā ir virs nulles, bet naktī – zem, šim nolūkam izmanto aukstā asfalta tehnoloģiju.
Avārijas bedres tiek labotas, neatkarīgi no laika apstākļiem. Bedru aizpildīšana ar auksto asfaltu ir pieļaujama arī lietus laikā un gaisa temperatūrā, kas zemāka par nulli.
Satiksmei bīstamo bedru remonta mērķis ir novērst avārijas situācijas un nodrošināt satiksmes drošību līdz brīdim, kad laika apstākļi ļaus bedres salabot pamatīgi, ar ierastajām tehnoloģijām.
Konstatējot avārijas bedri, tiek sagatavoti un piegādāti nepieciešamie materiāli, norobežota darbu vieta. Bedri vispirms sagatavo − iztīra mehāniski vai ar saspiesta gaisa palīdzību un aizpilda ar auksto asfaltu, kuru noslēgumā pieblīvē.
Par satiksmei bīstamām tiek uzskatītas tādas bedres asfalta segumos, kuru laukums lielāks par 0,1 m² un kuras ir dziļākas par 5 cm. Uz A uzturēšanas klases autoceļiem avārijas bedres tiek labotas 24 h laikā, B uzturēšanas klases autoceļiem piecu diennakšu laikā, C uzturēšanas klases ceļiem nedēļas laikā un uz D uzturēšanas klases ceļiem divu nedēļu laikā.
Par avārijas bedrēm lūdz informēt Satiksmes informācijas centru, zvanot pa diennakts bezmaksas tālruni 8000 5555, vai arī rakstot e-pastu uz sic@lvceli.lv vai arī Facebook, Twitter kontos.