Lasīšanas laiks: 3 min
Kopš valstī noteikta ārkārtēja situācija, transporta pēc pieprasījuma pasažieru skaits abās pilotteritorijās ir samazinājies. Pēdējā mēneša laikā Mazsalacas novadā tas samazinājies uz pusi, braucēju skaits ir mazāks arī Alūksnes novadā. Mazsalacas novadā laika posmā no 13. februāra līdz 13. martam tika izpildīts 151 reiss un pārvadāti 304 pasažieri, taču no 13. marta līdz 13. aprīlim izpildīti 113 reisi un pārvadāti vairs tikai 142 pasažieri, kas ir uz pusi mazāk nekā iepriekš, portālu “Valmieras Ziņas ” informēja Vidzemes plānošanas reģions.
Savukārt Alūksnes novadā apkopotā statistika liecina, ka no 13. februāra līdz 13. martam tika izpildīti 34 reisi un pārvadāti 111 pasažieri, bet no 13. marta līdz 13. aprīlim – 24 reisi un 72 pasažieri. Neskatoties uz to, ka Alūksnes novadā transports pēc pieprasījuma kursē atšķirīgi – katrai no teritorijām ir sava noteikta diena, kad to iespējams pieteikt -, arī šeit vērojams braucēju skaita samazinājums.
Mobilitātes centra koordinatore Marta Riekstiņa skaidro:
“Sākoties ārkārtējai situācijai, nolēmām pakalpojumu nepārtraukt, taču stingri ievērot drošības pasākumus. Pieņemot zvanus, vienmēr tiek atgādināts, ka iespēju robežās braucieni jāsamazina. Iedzīvotāji ir saprotoši un rūpīgi apdomā brauciena vajadzību. Esam noteikuši maksimālo pasažieru skaitu, kas var braukt kopā ar vienu transportlīdzekli. Šobrīd visbiežāk iedzīvotāji dodas uz veikalu, apmeklē bankomātu, aptieku, pastu.”
Sadarbojoties ar pārvadātājiem, pašvaldībām un pasažieriem, ir izveidots maksimāli drošs pakalpojuma sniegšanas modelis. Vieglajās automašīnās ir izvietota norobežojoša siena starp transportlīdzekļa vadītāju un pasažieriem, savukārt lielākas ietilpības transportlīdzekļos pasažieru sēdvietas ir marķētas, lai saglabātu drošu distanci. Automašīnas tiek vēdinātas un dezinficētas pirms un pēc katra brauciena, tāpat salonā pieejams arī roku dezinfekcijas līdzeklis, ko pasažieri regulāri izmanto.
Jāpiebilst, ka pakalpojumam “transports pēc pieprasījuma” šobrīd ir pilotprojekta statuss, kas nozīmē, ka abu novadu teritorijās pakalpojums tiek testēts, lai noskaidrotu, vai potenciāli nākotnē tas varētu kļūt par vienu no sabiedriskā transporta veidiem Latvijas attālajās lauku teritorijās, kur maršruta autobusi kursē reti vai ir atcelti. Pilotprojekts tika uzsākts 2019. gada 21.oktobrī, un plānots, ka tas noslēgsies šī gada 30. septembrī.
Šobrīd pakalpojuma “transports pēc pieprasījuma” sniegšanu finansē Eiropas Savienības pārrobežu projekts MAMBA, tas tiek līdzfinansēts arī no Latvijas valsts budžeta.
Projektu MAMBA īsteno Vidzemes plānošanas reģions sadarbībā ar partneriem no Vācijas, Polijas, Somijas, Dānijas, Zviedrijas un Latvijas Interreg Baltijas jūras reģiona (BJR) programmas 2014.-2020. gadam ietvaros, ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansējumu. Tā mērķis ir uzlabot mobilitātes pakalpojumu pieejamību attālajos lauku apvidos un demogrāfisko pārmaiņu skartajos reģionos, un pilnveidot transporta pakalpojumu sniedzēju kapacitāti. Latvijā projektu MAMBA īsteno Vidzemes plānošanas reģions, Vidzemes Augstskola un Autotransporta direkcija.
Braucienu pieteikšana: Marta Riekstiņa, Vidzemes mobilitātes centra koordinatore, +371 27891000, tpp@vidzeme.lv.