Lasīšanas laiks: 5 min
Mācības augstskolās, koledžās vai arodskolās šogad vispār nav sākuši teju 40% aptaujāto jauniešu, savukārt tie, kuri sāka studēt, priekšroku devuši sociālajām zinātnēm, medicīnai, farmācijai vai sociālajam darbam vai informācijas tehnoloģiju zinātnēm, liecina pēc uzņēmuma “Inter Cars Latvija” pasūtījuma veiktā “Snaphots” pētījuma dati.
Tikmēr aptaujājot jauniešus vecumā no 18 līdz 24 gadiem, noskaidrots, ka sociālās zinātnes izvēlējušies 23%, medicīnu farmāciju vai sociālo darbu 18%, bet informācijas tehnoloģiju zinātnes 15%.
83% aptaujāto skatījumā, pieņemams atalgojums jaunietim, kas tikko sāk darba gaitas, ir robežās no 300-1000 EUR; visbiežāk – 500-700 EUR robežās (39%). Vairāk kā ceturtdaļa (26%) domā, ka atalgojumam vajadzētu būt vismaz 700-1000 EUR lielam, bet 16% skatījumā, tam vajadzētu pārsniegt 1000 EUR.
Domājot par profesionāla darbinieka atalgošanu, prasības ir augstākas, 78% uzskatot, ka atalgojumam jāpārsniedz 1000 EUR. 13% par pietiekamu uzskata summu no 700-1000 EUR, bet tikai 4% – summu, kas zemāka par 700 EUR.
Jautāti par pieredzējuša automehāniķa atalgojumu, jaunieši visbiežāk (38%) min summu 700-1000 EUR; visbiežāk uzskats raksturīgs lauku iedzīvotājiem (55%). Tikpat daudz (38%) jauniešu uzskata, ka pieredzējis automehāniķis mēnesī saņem virs 1000 EUR, bet piektdaļa (20%) domā, ka atalgojums nepārsniedz 700 EUR.
Pandēmija, ar kuru mēs saskaramies nu jau vairāk nekā pusgadu, rada jautājumus ne tikai kā turpināt izglītības procesu droši, bet arī par profesijām, kas varētu saglabāt pieprasījumu neatkarīgi no tā, ka mums ir jāsadzīvo ar jaunu realitāti.
Pēc Latvijā vadošā auto un moto rezerves daļu tirgotāja “Inter Cars Latvija” novērojumiem pēdējā pusgada laikā ir pieaugusi transportlīdzekļu lietošana, kas liek domāt, ka autoservisu nozare būs perspektīva arī nākotnē un pieprasījumam pēc kvalificētiem šīs jomas speciālistiem tikai pieaugs.
Tomēr profesionālā izglītība ir bijusi krietni mazāk pieprasīta. Piemēram, enerģētikas un elektrotehnikas jomu izvēlējušies 6%, autotransportu, autobūvi un loģistiku 4%. Arodu apguvei priekšroku devuši vīrieši, mazpilsētu iedzīvotāji un respondenti vecumā no 22 līdz 24 gadiem.
“Kā transporta jomas uzņēmumu mūs šī situācija satrauc, jo ikdienā strādājam ar lielāko daļu Latvijas autoservisiem un redzam, ka cīņa par kvalificētiem speciālistiem kļūst aizvien sīvāka un galu galā tas rada riskus pakalpojumu kvalitātē. Mūsuprāt, šī ir tendence, kurai ir jāpievērš uzmanība, jo, pirmkārt, tas skar ceļu satiksmes dalībnieku drošību un, otrkārt, laikus nepamanītas un nenovērstas tehniskās ķibeles, var radīt finanšu sekas kā privātpersonām, tā uzņēmumiem,” uzskata Latvijā vadošā auto un moto rezerves daļu tirgotāja “Inter Cars Lavija” pārstāvis Armands Umbraško.
Labs programmu piedāvājums (83%), perspektīva nozare ar augstu iespēju atrast labi apmaksātu darbu studiju laikā vai uzreiz pēc studiju pabeigšanas (81%) un mācību iestādes reputācija (81%) ir galvenie kritēriji, pēc kuriem studijas uzsākušie jaunieši izvēlējušies profesijas apguves vietu. Iespēja mācības apvienot ar darbu bijusi svarīga 58%.
“Transporta nozare viennozīmīgi ir perspektīva, jo auto tehnoloģijas nemitīgi attīstās un paliek aizvien sarežģītākas, radot pieprasījumu pēc jaunām zināšanām un prasmēm arī auto remonta un apkopes jomā, kas paaugstina gan profesijas prestižu, gan arī atalgojumu,” analizē Umbraško.
Umbraško piebilst, ka tieši pēdējos piecus gadus “Inter Cars Latvija” ir pastiprināti pievērsies tam, lai aktualizētu to, kā autobūves nozare ir mainījusies un līdz ar to arī mainās auto tirgus un patērētāju prasības.
“Konkurss “Jaunais automehāniķis” Lavijā notiek jau 13 gadus, pēdējos piecus kopš tā organizēšanā iesaistījās “Inter Cars Latvija”, tas no lokāla pasākuma ir kļuvis par starptautiski atzītām sacensībām, kas norisinās vairākās valstīs un jauniešiem pēc tam ir iespēja sacensties starptautiskajā finālā. Mēs sadarbojamies ar atzītākajiem auto daļu un iekārtu ražotājiem, lai topošajiem speciālistiem būtu iespēja praksē apgūt modernākās ierīces, kuras ne vienmēr ir pieejamas arodskolās un tehnikumos,” stāsta Umbraško.
Pēc viņa teiktā, konkurss ir vieta, kur topošie auto apkopes un remonta profesionāļi var izbaudīt savu profesiju reālā vidē. “Tieši tāpēc, mēs pievēršam uzmanību vēl vienam aspektam, proti, izpratnei par klientu apkalpošanu un kopējo attieksmi. Auto serviss nav tikai “dzelži”, tas ir arī darbs ar cilvēkiem. Ja vēlamies, lai Latvijā būtu kvalitatīvi auto servisi un šo pakalpojumu varētu kādreiz arī eksportēt, profesionālim ir jāprot ne tikai izjaukt un salikt motorus, bet arī izdarīt tādu elementāru lietu, kā saglabāt klienta auto tīru tā remonta laikā,” uzskata “Inter Cars Latvija” eksperts.
Tam, ka pieprasījums pēc kvalificētiem speciālistiem pieaug, piekrīt arī Rīgas Tehniskās koledžas programmas “Autotransports” direktore Sanita Eihmane. Vienlaikus viņa norāda, ka interesi par studijām kavē gan sarežģītie biznesa apstākļi, gan arī tas, ka mūsdienās šajā profesijā papildus teorētiskajām zināšanām ir nepieciešamas vēl daudz citas prasmes, piemēram, sadarboties, prezentēt radošas idejas un pielāgoties aizvien jaunām situācijām.
“Mums kā koledžai ir svarīgi, lai audzēkņi uzsāktu ceļu darba tirgū iespējami sagatavoti – gan ar pietiekamām kompetencēm, gan personiskām un aktīvām pilsoniskuma prasmēm. Arī šādi konkursi ir svarīgi studentu karjeras izaugsmei, jo dod pārliecību par savām zināšanām,”
komentē Eihmane.
“Inter Cars Latvija” ir iecerējis konkursu turpināt. ““Jaunais Automehāniķis 2020” norisi neapturēja arī Covid-19 – atradām veidu, kā to īstenot un apbalvot laureātus, ievērojot drošības prasības. Savukārt pieteikšanos 2021.gada konkursam plānojam izsludināt šā gada novembrī. Konkursa atlases kārta paliks nemainīga – zināšanu tests tiešsaistē. Savukārt nākamo konkursa kārtu norisē šobrīd ir grūti kaut ko droši paredzēt. Katrā ziņā – mēs turpināsim likt pamatus tam, lai Latvijā izaugtu jaudīga auto profesionāļu paaudze,” uzsvēra Umbraško.
Organizējot konkursu, “Inter Cars Latvija” vairākus gadus sadarbojas ar pasaulē atzītiem ražotājiem un savas jomas līderiem, piemēram, “Bosch”, “Continental”, “Total” u.c. Turklāt 2019.gadā projekts ieguva starptautiskās programmas “Erasmus+” atbalstu.
“Snapshot” ir interneta aptaujas panelis, kas Latvijā darbojas jau kopš 2002. gada. Pētījuma aptauja veikta laika posmā no 28.08.2020 līdz 14.09.2020. Mērķauditorija bija jaunieši vecumā no 18 līdz 24 gadiem. Izlases lielums – 504. Pētījums ir reprezentatīvs noteiktajā vecuma grupā.