Lasīšanas laiks: 6 min
Lai veicinātu pilsētnieku izpratni par privātā autotransporta izmantošanas ietekmi uz vidi un aicinātu izvēlēties videi draudzīgākas alternatīvas automašīnu izmantošanai, šodien, 22.septembrī Valmierā norisināsies akcija “Diena bez auto”. Portāls “Valmieras ziņas” tikās ar aizrautīgu aktīvā dzīvesveida piekritēju, docentu, Vidzemes augstskolas bakalaura studiju programmas “Tūristu gids“ direktoru Andri Kleperu, lai noskaidrotu, kas viņu aizrauj veselīgā dzīvesveidā un kāpēc akciju “Diena bez auto” ir vērts turpināt.
Kā un kāpēc Jūs pievērsāties veselīgam, aktīvam dzīvesveidam?
Nav viens tāds notikums, kāpēc es būtu pievērsies veselīgam dzīvesveidam. Tas ir saistīts ar pamazām ieaudzinātu un veidojušos attieksmi pret dabu, pret lietām un procesiem kopumā.
Veselīgu dzīvesveidu, tās izpratnes veidošanu man iemācīja ģimene, kā arī vide, kurā bērnībā dzīvoju — tā bija lauku māja netālu no Smiltenes.
Tas arī iedeva sajūtu, ka dzīvoju veselīgi tīrā vietā. Vēlāk, strādājot tūrisma nozarē, daudz ceļojot un redzot kontrastus, kā tas izskatās Āfrikā vai Indijā, kur ir pilnīgi pretstats, tad tas saasina vēlmi, ka tā gan es negribētu.
Bieži noder kritiska attieksme pret lietām, vai iedziļinies un gribi saprast, no kurienes tāds produkts, kāpēc viņš ir tāds, vai kam maksā savu naudu. Tieši pēdējos gados es tam vairāk pievēršu uzmanību, vienmēr domāju, kam es tērēju savu naudu, nevis tāpēc, ka esmu skops, gluži otrādi — ir labi maksāt par lietām, kuras tā arī maksā. Es piešķiru vērtību tam, kas ir vietējais – tas ir atbalsts kādai konkrētai vietai vai Latvijai.
Kādas ir Jūsu iecienītākās nodarbes?
Iecienītākās nodarbes man ir vairākas, tiesa, tas atkarīgs no katra cilvēka vērtībām un prioritātēm, jo vienmēr var pateikt, ka nav laika. No veselības viedokļa tā ir ķīla visam citam — Tu būsi veiksmīgāks, varēsi vieglāk iekļauties darba vidē un visur citur.
Aktivitāte ir pamats un līdzeklis veselībai, bet otrs kritērijs ir vēlme brīvo laiku pavadīt kvalitatīvi un saturīgi.
Ja man kāds piedāvā kaut ko darīt, kas iekļauj televizora skatīšanos un neko nedarīšanu, tad, manuprāt, tas nav variants. Tādā gadījumā labāk priekšroku dodu labam teātrim vai kino.
Man ir dažādi hobiji un vaļasprieki, kas ietver aktīvo dzīvesveidu.
Skrienu no rītiem. Tā man ir meditācija — neskrienu tikai sporta dēļ.
Zinu, ka varu sakārtot domas, un, piemēram, vingrošana, koncentrēšanās man ir par lēnu, prasās ko dinamiskāku – tad tas rīta skrējiens ir ļoti labs. Otrs ir orientēšanās sports, kas mūsu ģimenei ir kopīgs vaļasprieks.Tas ir iesaistošs sports, jo, intensīvi nodarbinot smadzenes, tā ir pilnīga attīrīšanās — Tu vari būt mežā, koncentrēties, skriet, bet domāšanas process ir ievirzīts pilnīgi citā veidā. Orientēšanās sports ir ļoti radošs un katru reizi citādāks. Vēl aizraujos ar putnu vērošanu, kas man ir ilglaicīgs hobijs no agras bērnības un kam arī ir sportisks raksturs. Tas man iedod iemeslu, kāpēc iet dabā. Reizēm gar jūru varu nostaigāt kilometrus ar domu, ka es vēroju putnus, kaut arī tie tur nemaz nav. Tomēr to dienu esmu pavadījis ārā un nekad neesmu nožēlojis, ka tas laiks ir bijis aktīvs un piepildīts.
Ikdienā cenšos visur Valmierā pārvietoties ar velosipēdu, arī uz domes sēdēm, uz augstskolu – visur, kur vajag, varu nokļūt. Velosipēds aizstāj otru mašīnu, un daudzi to novērtē pa zemu.
Es teiktu, ka tas ir virziens veselīga dzīvesveida idejā – Tu vari kaut ko izdarīt saviem spēkiem, kas pēc tam dod gandarījuma sajūtu. Nav svarīgi sakrāt kilometrāžu vai domāt, ka nu tagad es braucu pa ielu un baudu, bet tas vairāk ir process, kad, ja vajag pārvietoties, tad ir velosipēds. Korekcijas, protams, ievieš ģimene. Es varu teikt, ka vēlos braukt ar riteni, bet, ja mēs braucam kopā, tad braucam ar mašīnu.
Vai dzīvojat arī zaļu, ekoloģisku dzīvesveidu?
Zaļš dzīvesveids pakārtojas veselīgam dzīvesveidam, jo tas savieno dzīvesstilu ar vēlmi domāt ekoloģiski, atbildīgi un veselīgi. Tās nav nošķiramas lietas. Ir labi iestrādāt sev kādu sistēmu ikdienas darbībām — iepirkšanās, pārvietošanās un atkritumi summā veido ļoti daudz. Attieksmes veidā es varu domāt, ka tieši šo šampūnu nepirkšu, ņemšu nākamo, cenā ir lielāka starpība, bet varbūt viņš ir kaut kā labāks, ekoloģiskāks. Tajā pašā laikā, ja mēnesi nebraucu ar automašīnu, tad tas ekopēdas nospiedums būs pilnīgi citāds. Man patīk par to domāt un radīt to kā noteiktu sistēmu. Ir noteikti piegādātāji, no kuriem var dabūt lauku produktus, labprāt ņemu arī no saviem radiem. Ne vienmēr tāpēc, ka tas ir lētāk, bet tādā veidā atbalstu viņus, viņu dzīvesveidu, turklāt zinu, kā produkts top, jo izcelsme ir svarīga.
Reizēm dzīvesveids iet pretējās noskaņās. Bērns mācās radošumu, redzu, ka pa gaisu iet papīrs un krāsas, tad es domāju, ka būtu vērts pietaupīt, jo tas taču arī ir resurss. Tomēr zinu, ka tagad es nedrīkstu nobremzēt, jo, ja es viņam tagad pateikšu nē, tad varbūt otrreiz viņam tā iedvesma neatnāks. Tās ir tādas sadursmes, kurām es eju pāri un droši vien, ka attieksmi var vērtēt cilvēka dzīves ciklā. Visizšķērdīgākais cilvēks ir mazotnē vai audzinot bērnus.
Vai velosipēdistiem un gājējiem Valmierā ir piemērota satiksme?
Pats piedalos Valmieras pilsētas attīstības un stratēģijas plānošanā un izstrādāšanā un esam jau paredzējuši, ka nākotnē vajag vairāk velosipēdu celiņu. Bieži vien domē lēmuma pieņēmējs pats ir autobraucējs un daudziem šķiet, ka tad mēs tam arī pakārtojam. Tomēr sabiedriskais transports ir prioritāte, tāpat kā velobraucējs vai kājāmgājējs.
Galvenais ir jēdzīga līdzāspastāvēšana. Var jau redzēt, kas notiek tur, kur pilsētvide nav pietiekami funkcionāla.
Ja mēs saliekam bruģētās ūdensnotekas, kas pilsētas centrā ir ik pēc 15 metriem, velosipēda ātrumā tās nav pārbraucamas, tāpēc blakus zālē ir iebraukta taciņa. Neizmantots potenciāls, ko noteikti vajag, ir sasniegt ar veloceliņiem tuvākas apkaimes – Kocēnus, Valmiermuižu, Kaugurmuižu, arī Brenguļus.
Kā vērtējiet akciju “Diena bez auto”?
Es uzskatu, ka šo akciju ir jēga turpināt. Piedalījos arī spriešanā pie “Diena bez auto” akceptēšanas, jo esmu pasākuma komitejā.
Mērķis, ko gribam sasniegt, ir autovadītājs — viņi visi ir uzrunājami un viņiem visiem ir vērts par to aizdomāties.
Es pats par to esmu aizdomājies un es esmu abās pozīcijās —gan ar auto, gan bez auto, jo redzu, ka katram ir savas priekšrocības. Te nav runa par to, ka mēs negribam, lai jūs braucat ar auto, bet mēs gribam, lai jūs padomājiet par velosipēdu kā par labu alternatīvu.
Vai plānojat piedalīties akcijā?
Esmu jau saplānojis darbus, tieši nepiedalīšos, bet, kā jau teicu, ir dienas, kad es braucu tikai ar velosipēdu un auto atstāju stāvēt ielas malā.