Lasīšanas laiks: 4 min
Līdz ar gaidāmajiem Līgo svētkiem pieaudzis pieprasījums pēc alus un daļa ražotāju pieļauj, ka alus pārdošanas apmēri šogad varētu būt lielāki nekā pērn, noskaidroja aģentūra BNS.
Alus darītavas “Aldaris” pārdošanas direktors Artūrs Ilziņš aģentūrai BNS pastāstīja, ka uzņēmuma alus pārdošanas apmēri pēdējās nedēļas laikā, salīdzinot ar pagājušā gada attiecīgo laika periodu, ir palielinājušies par aptuveni 5%. “Pieaugums noteikti varēja būt vēl lielāks, ja nebūtu sliktie laika apstākļi, kuriem ir liela ietekme uz alus industriju,” viņš sacīja.
Pēc Ilziņa teiktā, kopumā alus iegādes tendences šogad nav būtiski mainījušās, salīdzinot ar gadu iepriekš. “Ir daļa pircēju, kas skatās dažādus akciju piedāvājumus un izvēlas, piemēram, multipakas, kas īpaši iecienītas tieši pirmssvētku laikā. Tāpat ir cilvēki, kas ir lojāli vienai vai pāris alus šķirnēm, neņemot vērā nekādus svētku piedāvājumus,” sacīja kompānijas pārdošanas direktors, piebilstot, ka starp “Aldara” alus šķirnēm pircēji šogad ir iecienījuši “Ķiršu alu” un “Medalu”, kā arī labprāt izvēlas “Mežpils alu” un “Aldaris 1865” multipakas.
Ilziņš arī prognozēja, ka vislielākais pieprasījums pēc alus varētu būt tieši pirms svētkiem un svētku brīvdienās. “Ņemot vērā, ka šogad brīvdienas ir četras dienas un sola siltu laiku, alus patēriņš varētu būt lielāks nekā aizvadītajā gadā,” viņš prognozēja.
Dzērienu ražotāja “Cido grupa”, kam pieder zīmoli “Lāčplēša alus” un “Līvu alus”, pārstāve Inese Lielpinka aģentūrai BNS atzīmēja, ka “Lāčplēša alus” darītava jau laikus sāka gatavoties pieprasījuma pieaugumam pēc alus, kas parasti vērojams saistībā ar Jāņiem.
Vienlaikus viņa piebilda, ka nedēļu pirms Jāņiem alus “Lāčplēsis” tiek pārdots tādā pašā apmērā kā attiecīgajā maija nedēļā, ko var skaidrot ar to, ka jau šogad maijā pieprasījums pēc alus bija lielāks nekā gadu iepriekš. “Pirmkārt, maijs šogad bija ļoti silts un jau šajā laikā alus pārdošanas rādītāji bija ļoti labi. Otrkārt, tirgotāji jau savlaicīgi gatavojās svētkiem un veica produktu iepirkšanu. Mazie veikali Jāņiem nepieciešamo produkcijas pasūtījumu veic aptuveni divas nedēļas pirms svētkiem, bet lielās tirdzniecības ķēdes pat vēl agrāk,” sacīja Lielpinka.
Alus darītavas “Valmiermuižas alus” līdzīpašnieks un valdes loceklis Aigars Ruņģis aģentūrai BNS apstiprināja, ka gaidāmo svētku kontekstā pieprasījums pēc uzņēmuma ražotā alus ir pieaudzis. “Jāņi Latvijā nav pirmo gadu, tamdēļ visi alus darītāji jau mēnesi pirms Jāņiem ir pamatīgi atrotījuši piedurknes, jo Jāņi visām alus darītavām ir gada pats, pats darbīgākais laiks. Tāpat ir arī šogad, pieprasījums pēc kvalitatīva alus uz svētkiem ir ļoti liels, lielāks, nekā mēs spējam kā mazā alus darītava izbrūvēt,” sacīja Ruņģis, pieļaujot, ka savukārt pieprasījums pēc alus Latvijas kopējā alus tirgū šogad varētu būt lielāks nekā gadu iepriekš, kas saistīts ar garajām svētku brīvdienām.
Viņš piebilda, ka daļa Latvijas uzņēmumu šogad par svētkiem ir sākuši domāt savlaicīgāk nekā citus gadus, jo par dāvanām biznesa partneriem vai darba kolēģiem domā vismaz mēnesi iepriekš un apdāvina vairāk nekā citus gadus. “Ir pirmais gads, kad mēs tā redzam, ka uzņēmumi labprāt dāvina latviskas dāvanas un alu saviem biznesa partneriem uz Jāņiem. Citus gadus tas ir bijis, bet redzam, ka tā apdāvināšana un Jāņu godināšana latviešiem šobrīd ir kaut kas tikpat svarīgs kā Ziemassvētki. Prieks, ka dāvina tieši latviskas garšas,” teica Ruņģis.
Tāpat viņš pastāstīja, ka lielākais pieprasījums alus darītavā “Valmiermuižas alus” ir pēc nefiltrētā alus, pēc kura pirms Jāņiem parasti pieprasījums var pieaugt 4-5 reizes, salīdzinot ar citām nedēļām. Populāri ir arī pasniegt alu ozolkoka muciņās. “Muciņas parasti tiek iznomātas un rezervētas tūlīt pēc Lieldienām. Tas nozīmē, ka tā vēlme uz Jāņiem tradicionālā veidā pasniegt un servēt alu un svinēt tradicionālā veidā arī kļūst arvien populārāk,” teica Ruņģis.
Latvijas Alus darītāju savienības vadītājs un alus darītavas “Bauskas alus” valdes loceklis Vladimirs Barskovs aģentūrai BNS pastāstīja, ka patlaban visi alus ražotāji strādā ar pilnu jaudu. “Domāju, ka visi alus ražotāji strādā uz pilnu jaudu, mēs arī. Pieprasījuma pieaugums pēc alus ir jūtams jau kopš jūnija sākuma. Šogad pieprasījums bija jūtams jau kopš jūnija sākuma, salīdzinot ar pagājušo gadu, kad pieprasījums parādījās pirms Jāņiem,” teica Barskovs, piebilstot, ka patlaban pieprasījums pēc alus ir aptuveni pagājušā gada līmenī, taču vēl var augt.
Viņš arī prognozēja, ka šogad Jāņos varētu būt lielāks alus pārdošanas apmērs nekā pērn. “Solīja labāku laiku. Ja atceraties, pagājušajā gadā uz Jāņiem bija +14 grādi, taču šogad sola +25,+26, es domāju, ka vajadzētu būt pieaugumam,” sacīja Barskovs.
“Bauskas alus” valdes loceklis piebilda, ka patērētāji vairāk izvēlas tradicionālos alus. “Pieprasījums nav mainījies, ir tāpat kā parasti. Pats lielākais pieprasījums ir pēc gaišā alus, un mazliet mazāk nekā parasti aptuveni 20-25% [apmērā] pieprasījums ir pēc tumšā alus,” teica Barskovs.
Latvijā Jāņus svin naktī no 23.uz 24.jūniju.