Lasīšanas laiks: 4 min
Jau informējām, ka Valmieras pilsētas pašvaldības domes deputāti lēma par Valmieras pilsētas pārstāvniecības Rīgā izveidošanu. Kādēļ šāda institūcija nepieciešama un kādas funkcijas tā veiks, portālam “Valmieras Ziņas” stāsta pašvaldības izpilddirektors Aigars Vītols.
Kādēļ Valmieras pašvaldība nolēma izveidot savu pārstāvniecību Rīgā?
Šī ideja nav jauna. Par to jau tika diskutēts pašvaldībā 2000.gadu sākumā, taču iecere netika īstenota. Citas pilsētas jau diezgan sen ir izveidojušas šādu lobija instrumentu ar atrašanās vietu galvaspilsētā. Arī Latgalei ir sava pārstāvniecība Rīgā. Taču Valmieras pārstāvniecība netiek veidota tikai tādēļ, ka citām pilsētām tādas jau darbojas – tā ir nepieciešamība, lai Valmieras pilsēta sevi varētu efektīvi pārstāvēt nacionālā līmenī, lai pēc iespējas mērķtiecīgām mēs patērētu resursus un sasniegtu pilsētas ilgtspējīgas attīstības stratēģijā izvirzītos mērķus.
Valmiera ir pārstāvēta gan Latvijas Pašvaldību savienībā, gan Latvijas Lielo pilsētu asociācijā, taču ir daudz jautājumu, kas ir specifiski tikai mūsu pilsētai un kurus nepieciešams pārrunāt ar daudzām iesaistītām pusēm. Piemēram, saistībā ar ES struktūrfondiem minētās organizācijas pauž pašvaldību intereses attiecībā par vispārīgiem kritērijiem finansējuma sadalīšanā. Taču Valmiera vēlas piesaistīt finansējumu konkrētiem projektiem, kas citām pašvaldībām nav saistoši. Pieredze liecina, ka arvien biežāk pašvaldības vadošajiem darbiniekiem ir jābūt Rīgā, lai pārstāvētu Valmieras intereses darba grupu sanāksmēs ministrijās, Ministru Kabinetā (MK), Saeimas komisijās un citās institūcijās. Ja pilsētas pārstāvji tajās nepiedalās, mēs daudzas lietas palaižam garām, zaudējam iespēju izteikt savu viedokli, tapt sadzirdētiem un aizstāvēt Valmieras pozīciju. Tādējādi mums var nākties sadzīvot ar pieņemtajiem lēmumiem, kuros mūsu intereses nav ņemtas vērā un neveicina pilsētas attīstību. Piemēram, pašvaldība nesen rīkoja apjomīgu iepirkumu saistībā ar skolēnu ēdināšanas pakalpojuma nodrošināšanu 5 gadu periodam. Kad 11 mēnešus ilgais iepirkuma process, kas ietvēra vairākas pārsūdzības, bija noslēdzies, tika pieņemti jauni MK noteikumi ar citām normām. Līdz ar to gandrīz gadu veikto darbu nācās pārstrādāt. Šādi gadījumi arvien vairāk rosināja veidot savu līdzdalības instrumentu šajos procesos.
Aktīvi iesaistoties plānošanas darbā, mums ir iespēja ietekmēt lēmumus pilsētai vai pat visam Vidzemes reģionam labvēlīgā virzienā. Mēs arvien ciešāk sadarbojamies arī ar apkārtējiem novadiem un pilsētām, jo, tikai ejot ar vienotu redzējumu par reģionu attīstību, mēs varam panākt pozitīvas izmaiņas.
Pašlaik apgriezienus uzņem aktivitātes jaunajā ES struktūrfondu plānošanas periodā, tādēļ ir ļoti svarīgi būt klāt plānošanas sanāksmēs, lai varētu piesaistīt finansējumu pilsētas attīstībai būtiskiem projektiem, diskutēt par pārdomātu un līdzsvarotu reģionu attīstību, par maksimālu atdevi no ieguldītajiem līdzekļiem. Parasti šādās sanāksmēs, atbilstoši kompetencei, piedalās pašvaldības struktūrvienības vadītājs. Dalība šādā sanāksmē, kas parasti rit vienu stundu, prasa vismaz piecas darba stundas, ņemot vērā ceļā pavadīto laiku. Tas ir neefektīvi izmantots darba laiks un līdzekļi.
Kādi būs pārstāvniecības galvenie darba virzieni?
Kā jau minēju, viens no darba virzieniem būs pašvaldības interešu pārstāvēšana dažādās institūcijās, taču tas nebūs vienīgais pārstāvniecības uzdevums. Tā vienlaikus būs arī pakalpojumu centrs. Pazīstu vairākus cilvēkus, kas dzīvo Valmierā, bet strādā Rīgā, tādēļ viņiem nav iespējams darba laikā apmeklēt pašvaldības institūcijas. Tagad viņi varēs nokārtot dažādas formalitātes pašvaldības pārstāvniecībā. Tāpat pārstāvniecībai būs arī reprezentatīvā funkcija, kas ietver gan tūrisma informāciju, gan arī citas jomas. Piemēram, nesen Vidzemes Olimpiskais centrs rīkoja preses konferenci Rīgā par Valsts Prezidenta balvas izcīņas sacensībām, šim nolūkam īrējot telpas. Jau nākamgad preses konferenci varēsim rīkot pilsētas pārstāvniecībā. Tāpat arī Valmieras Drāmas teātris, Vidzemes Augstskola un citas iestādes un organizācijas varēs rīkot tur savus reprezentācijas pasākumus, organizēt tikšanās ar radošo industriju pārstāvjiem, mācībspēkiem un citiem Valmieras pilsētas sadarbības partneriem.
Cik darbinieku pārstāvniecībā strādās?
Iecerēts, ka būs divi darbinieki – vadītājs, kas pamatā nodarbosies ar interešu pārstāvniecību un lobija jautājumiem, kā arī speciālists, kas pastāvīgi būs birojā un nodrošinās pakalpojumu centra darbību, un sniegs visa veida informāciju. Drīzumā izsludināsim konkursu uz šo vakanci.
Vai plānots ar laiku paplašināt pārstāvniecības funkcijas?
Manuprāt, tai vajadzētu pārstāvēt ne tikai pašvaldības, bet arī pilsētas uzņēmēju intereses tādās institūcijās kā Ekonomikas ministrija un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra u.c. Tāpat, risinot jaunu mājokļu būvniecības jautājumu, ir jāveido kontakti ar nekustamo īpašumu attīstītājiem, kas varētu īstenot projektus Valmierā. Šie jautājumi nav tiešā pašvaldības kompetencē, bet ir ļoti būtiski pilsētas attīstībai.
Vai jau ir zināms, kur atradīsies pārstāvniecība?
Pašlaik meklējam telpas. Esam lūguši arī Rīgas pašvaldībai apzināt savus īpašumus, kas būtu piemēroti mūsu vajadzībām. Ir skaidrs, ka pārstāvniecībai ir jābūt pilsētas centrā, lai tā būtu pamanāmā un viegli sasniedzamā vietā. Manuprāt, Vecrīga ir vispiemērotākā vieta Valmieras pārstāvniecībai.