Valmieras Ziņas

Pedagogi: Radošumam skolā jābūt ikdienas lietošanas “priekšmetam”

Lasīšanas laiks: 7 min

Piektdien, 13.martā, Smiltenes tehnikumā pulcējās Vidzemes reģiona izglītības iestāžu darbinieki, lai piedalītos seminārā “Izglītības iestādes darbības stratēģiskās plānošanas aspekti”. Dienas gaitā visvairāk tika spriests par izaugsmi veicinošas vides veidošanu un radošumu kā galveno resursu izglītības iestādes sekmīgai attīstībai, īpaši akcentējot skolu vadītāju lomu pedagoģiskā kolektīva potenciāla vairošanā.

Semināra sākumā Smiltenes tehnikuma direktors Andris Miezītis informēja par tehnikuma kā profesionālās izglītības kopetenču centra ieguvumiem un problēmām. “Pozitīvais ir tas, ka, neraugoties uz grūtībām, kādas mūsu valstī piedzīvo visas profesionāli izglītojošās mācību iestādes, Smiltenes tehnikums aug un attīstās, tiek pilnveidotas esošās un veidotas jaunas mācību programmas, skolēniem nodrošināta iespēja teorētiskās zināšanas nostiprināt praksē.”

Kā šobrīd lielākie tehnikuma izaicinājumi tika minēti – profesionāli izglītojošo skolu kārtējais optimizācijas vilnis, Izglītības ministrijas izvirzītās augstās prasības attiecībā uz audzēkņu skaitu un kvalifikācijas eksāmenu rezultātiem. Ceļinieku programmām trūkst pedagogu  – būvinženieru, taču skolotāju atalgojums nerosina augsti kvalificētus speciālistus izvēlēties par sava darba vietu skolu.

Vidzemes plānošanas reģiona Attīstības padomes priekšsēdētājs Hardijs Vents klātesošos iepazīstināja ar Vidzemes reģiona attīstības plānošanu un darbaspēka pieprasījumu.

“Daudzi Latvijas cilvēki ir noguruši no lielpilsētām un labprāt uzsāktu biznesu laukos, tikai pagaidām gan valstiskā, gan pašvaldību līmenī ļoti daudz mājas darbu, lai radītu sakārtotu sistēmu, kurā cilvēki varētu aktīvi dzīvot un realizēt savas idejas.

Jaunai ģimenei – pat augsti kvalificētiem speciālistiem nav nemaz tik vienkārši kaut ko uzsākt laukos. Tāpēc mūsu lielākais izaicinājums – darīt visu iespējamo, lai Latvijas lauki nepaliktu tukši. Šajā ziņā nozīmīgu lomu spēlē arī izglītības iestādes. Vienīgi Latvijas sabiedrībā joprojām valda diezgan spēcīgs stereotips, ka labākā izglītība iespējama tikai lielpilsētās. Taču patiesībā  daudzās mazpilsētu skolās tiek strādāts tāpat kā labākajās privātskolās, jo pedagogi var veltīt īpašu uzmanību katram audzēknim. Domāju – mums visiem citam citu vairāk jāiedrošina nebaidīties uzņemties atbildību un būt radošiem, sakārtojot savu apkārtējo vidi un gan jau tad atradīsies arī cilvēki, kuri tajā vēlēsies dzīvot. Šādas kopā sanākšanas ir ļoti vērtīgas un vajadzīgas gan dalībnieku personiskai izaugsmei, gan sevis izvērtēšanai.”

Aptaujātie semināra dalībnieki īpaši atzinīgi izteicās par Latvijas Kultūras koledžas Kompetenču attīstības centra vadītāja un Radošuma Pils trenera Rolanda Ozola lekciju “Radošums kā resurss izglītības iestādes sekmīgai attīstībai.”

 “Kas tad ir radošums? – Vispirms tas nozīmē – pārsteigt sevi,”

pauda Radošuma Pils treneris. “Radošuma izpausmei būtiski vairāki priekšnoteikumi – cilvēkam jābūt spējām un talantam kādā jomā, vēlmei savu talantu likt lietā, ieguldīt milzīgu darbu savu spēju tālākai attīstīšanai un ne mazāk svarīgi to visu papildināt ar savām personiskajām sajūtām. Šie četri komponenti kopā tad arī veido unikālu personisko radošumu, kam nav robežu. Radošuma rezultāts vienmēr ir inovācijas. Ja gribat būt radoši, jādomā par bezgalīgu inovāciju procesu un nemitīgu sevis pārsteigšanu.” Savā lekcijā R. Ozols pieskārās arī  problēmai, ar kuru mūsdienu pedagogi saskaras aizvien biežāk – jaunieši ar ļoti nabadzīgu iztēli.

“Gadiem ilgi pieņemts runāt par kultūru kā tērējošo resursu. Bet reāli tas ir bagātākais, cilvēkiem pieejamais resurss, kas ļauj attīstīt iztēli, radošumu.

Tāpēc izdzīvošanai svarīgi, lai visos novados un izglītības iestādēs būtu spēcīgas kultūras tradīcijas. Tikai, nodrošinot saviem jauniešiem iespēju dziedāt, dejot, spēlēt dažādus mūzikas instrumentus, iesaistīties vizuālās mākslas un dramatiskajos pulciņos, pavērsim viņiem iespējas augt un pārsteigt sevi.”

Radošuma Pils direktore Ieva Kimonte un ideju grupas līdzdibinātājs, uzņēmējs un ekonomists Jānis Ošlejs savās uzrunās daudz pievērsās tēmai – izglītības iestādes vadītājs kā pedagoģiskā kolektīva potenciāla vairotājs. Lielu auditorijas atsaucību izpelnījās Radošuma Pils pārstāvju sagatavotie materiāli par vadītāju tipiem – radošuma slāpētājiem un vairotājiem. Piemēram, talantu magnēts piesaista talantīgus cilvēkus un realizē viņu potenciālo pienesumu pilnībā. Savukārt imperators piesaista talantus kā medaļas pie sava mundiera, nerealizējot to potenciālu. Diskusiju raisītājs spēcīgās debatēs panāk spēcīgus lēmumus, bet tirāns rada saspringtu vidi, kas nomāc iespēju domāt un attīstīties. Investors vada savu uzņēmumu ar pārliecību – cilvēkiem pieder viņu rezultāti un investē viņu sasniegumos, bet viszinim svarīgi dot norādījumus, kas parāda paša zināšanas.

“Ikviena vadītāja galvenais uzdevums ir atraisīt un attīstīt savā kolektīvā radošumu, tas ir arī pamatu pamats, lai tiktu kultivētas konkurētspējīgas idejas, radītas jaunas preces, pakalpojumi un attīstītos novadi,”

atzīst J. Ošlejs. “Seminārā dzirdētais lieliski apliecina, ka Vidzemes reģionā ir daudz labu ideju, atliek tikai novēlēt – lai pietiek spēka tās realizēt dzīvē.”

Uzņēmējs pats visvairāk jaunu ideju uzņēmuma attīstībai gūst, atrodoties ārpus ierastās vides, tiekoties ar radošiem cilvēkiem.

“Reizēm milzīgs radošuma dzinējspēks var būt nejauša satikšanās ar pavisam citiem priekšstatiem un idejām.”

Savukārt Radošuma Pils direktore Ieva Kimonte pārsteidz sevi, izvirzot mērķus, kuru realizēšana liek pārvarēt bailes un iziet ārpus komforta zonas. “Vispārsteidzošākais ir tas, ka ar šādu nostāju izdodas paveikt daudz ko tādu, kas sākumā šķitis ļoti tālas nākotnes jautājums… Bieži labāk iepazīt sevi palīdz arī atgriezniskā saite ar kolēģiem un sadarbības partneriem. Viena no manas dzīves pamatvērtībām ir nepārtraukta attīstība un izaugsme. Tiem, kuri, velta savus radošos resursus izglītībai, ilgtermiņā sniedz savai valstij ļoti daudz. Tajā pašā laikā tas ir milzīgs izaicinājums, jo šiem cilvēkiem pašiem jābūt gataviem ne tikai visu laiku iedvesmot citus, bet arī mūža garumā augt un attīstīties pašiem. Taču kurpes plīst arī kurpniekiem… Tāpat ikvienam vadītājam nepārtraukti jādomā – ko vēl varu darīt savādāk, kas manī varbūt ir tāds, kas traucē citu cilvēku izaugsmē? Kā milzīgu vērtību šodienas seminārā uzskatu iespēju ieklausīties savos kolēģos – Radošuma Pils treneros. Mūs visus vieno kopīgs mērķis, bet tajā pašā laikā katram ir arī savi priekšstati par to, kas ir radošums, kādas pārmaiņas nepieciešams ieviest  mūsu izglītības sistēmā.”

Ērgļu vidusskolas direktore Inese Šaudiņa iepazīstināja ar savā pieredzē balstītu izglītības iestādes vīzijas veidošanu. Ekonomikas speciāliste uzņēmējdarbībā un Radošuma Pils trenere Inese Zlaugotne bija sagatavojusi interesantu materiālu par uzņēmības veicināšanu un uzņēmējspēju attīstīšanu izglītības procesā. Daudz vērtīgām atziņām bagāti bija arī  Radošuma Pils Vidzemes reģiona nodaļas vadītājas un Radošuma Pils treneres Ilgas Kušneres un izaugsmes treneres Annas Reinoldes sagatavotie materiāli par Radošuma Pili kā atbalstu personības izaugsmi veicinošas vides radīšanai Latvijas izglītības iestādēs. “Mani vienmēr ļoti interesējis process, kā tiek veidota sadarbība,” atzīst Anna Reinolde.

“Cilvēks, protams, var sevi attīstīt arī viens pats, bet visveiksmīgākā attīstība tomēr parasti ir sadarbībā ar citiem.

Taču tajā pašā laikā vienmēr aktuāls paliek jautājums par to, kā panākt, lai citi vēlētos darīt to, ko grib, piemēram, iestādes vadītājs? Sens sakāmvārds vēsta: “Lai valdītu pār citiem, vispirms nepieciešams spēks, lai valdītu sevi…”

Radošuma Pils Vidzemes reģiona nodaļas vadītāja Ilga Kušnere strādā par treneri jau piekto gadu.

“Skola ir vide ar ļoti lielu radošuma potenciālu. Jo katrs, kurš tajā strādā, vairāk ieguldīs sevis attīstībā, jo pilnvērtīgāk viņš varēs nodot šīs zināšanas tālāk.

Arī man pašai piederība Radošuma pilij devusi milzīgu iespēju augt un attīstīties. Tāpēc ļoti vēlētos, lai seminārā dzirdētais rosinātu vadītājos saskatīt savos darbiniekos potenciālu un atraisīt to. Priecē, ka, pārlasot semināra noslēgumā iesniegtās dalībnieku anketas, gandrīz visi atbildējuši, ka dzirdētais atbildis gaidītajam, ka lektoru uzrunās viņi guvuši daudz jaunu ideju turpmākajam darbam. Vislielāko gandarījumu sagādā  kolēģu rakstītais, ka seminārā dzirdēto viņi izmantos mācību stundās, ikdienas problēmu risināšanā, paši sevis pilnveidošanā, sadarbībā ar kolēģiem un, veidojot skolas attīstības plānu. Vairāki izteikuši vēlmi apgūt Radošuma pils piedāvātās metodes paši.”

Uzrunātā Priekuļu tehnikuma direktora vietniece audzināšanas darbā Paulīna Sukaruka atzina:

“Radošumam skolā jābūt ikdienas lietošanas “priekšmetam”. Lai audzēkņus motivētu darbam, lai ar viņiem strādātu, iesaistītu skolas aktivitātēs.

Domāju, ka vairums pedagogu arī cenšas meklēt labākās pieejas. Taču šobrīd lielākā problēma ir tie audzēkņi, kuri no rīta pieceļas, bet līdz skolai tā arī neatnāk… Tāpēc skolās vajadzētu vairāk sociālo pedagogu, lai atrastu pieeju šiem bērniem. Vēl savā pedagoga darbā esmu novērojusi, ka daudzos – arī talantīgos jauniešos mīt bailes kļūdīties un izpausties. Taču no tā nu gan nevajadzētu baidīties! Tāpēc jau iet skolā! Ikdienā radošumu smeļos arī no saviem skolēniem. Īpašs prieks par tiem absolventiem, kuri kļuvuši par firmu vadītājiem un var savās zināšanās dalīties ar tagadējiem audzēkņiem.”

“Ļoti vērtīga un piepildīta diena,” par seminārā pavadīto laiku atzīst Valmieras Izglītības pārvaldes vadītāja Iveta Pāže. “Lekcijās dzirdēto noteikti izmantošu, sadarbojoties ar Valmieras izglītības iestāžu vadītājiem.

Pavasarī, kad vairums pedagogu jūtas jau mazliet noguruši, bija tik iedvesmojoši paraudzīties uz visu no cita redzes punkta.”

Kā semināra noslēgumā atzina Smiltenes tehnikuma direktors Andris Miezītis: “Dullajiem pieder pasaule! Jo cilvēks oriģinālāks, jo vairāk viņš bīda to pasauli uz priekšu!”

Paldies Smiltenes tehnikuma audzēkņiem Artai Veldrei un Reinim Albertam Mideram, kuri priecēja semināra dalībniekus ar skaistajām dziesmām un Ernestam Raudulim, kurš izjusti un emocionāli deklamēja Imanta Ziedoņa “Pasaku par Pogu”!

Aktuālais jautājums

Cik šogad plāno tērēt Ziemassvētku dāvanām?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

SIA “VALMIERAS NAMSAIMNIEKS” aicina savā komandā kolēģi uz nenoteiktu laiku  SANTEHNIĶI / INŽENIERKOMUNIKĀCIJU MONTĒTĀJU Galvenie darba pienākumi: ūdensvadu un kanalizācijas tīklu, siltumapgādes sistēmu apkalpošana sanitārtehnisko iekārtu uzstādīšana un apkalpošana ūdens skaitītāju nomaiņa, ierīkošana un uzstādīšana citu santehnisko darbu veikšana profesionālās kvalifikācijas apliecība - inženierkomunikāciju montētājs vai cits specialitāti apliecinošs izglītības dokuments praktiska darba pieredze santehniķa darbā augsta saskarsmes kultūra un prasme kontaktēties ar cilvēkiem B kategorijas autovadītāja apliecība valsts valodas zināšanas ne mazākas kā pamata līmenī (A2) atbildīgu darbu vienā no lielākajiem namu pārvaldīšanas uzņēmumiem Vidzemē veselības un nelaimes gadījumu apdrošināšanu pabalstu sistēmu dažādos nozīmīgos dzīves gadījumos stabilu atalgojumu no EUR 1280 (bruto) mēnesī piemaksas par virsstundu/dežūru darbu un darbu svētku dienās Pieteikties līdz 2025.gada 24. janvārim, sūtot CV elektroniski uz Personals@v-nami.lv vai uz adresi: Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “VALMIERAS NAMSAIMNIEKS”, Semināra iela 2a, Valmiera, Valmieras novads, LV-4201. Sazināsimies tikai ar tiem pretendentiem, kurus aicināsim uz pārrunām. Tālrunis informācijai: 28329013. Informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti šīs atlases konkursa ietvaros. Datu pārzinis ir Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “VALMIERAS NAMSAIMNIEKS”, Semināra iela 2a, Valmiera, Valmieras novads, LV-4201. Profesija: SANTEHNIĶIS Darba vietas adrese: LATVIJA, Semināra iela 2A, Valmiera, Valmieras nov. Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Pakalpojumi Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-01-24 Kontaktpersona: VALMIERAS NAMSAIMNIEKS VALMIERAS NAMSAIMNIEKS

Ja esi enerģisks un esi gatavs jauniem izaicinājumiem, kā arī vēlies sevi pilnveidot un izmantot savas profesionālās zināšanas un pieredzi kopējo mērķu sasniegšanā, tad tieši Tu, kā kolēģis, esi nepieciešams Valsts sociālās aprūpes centra "Zemgale" komandai!* Valsts sociālās aprūpes centrs "ZEMGALE" ir  lielākais valsts ilgstošās sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma sniedzējs Latvijā AICINAM DARBĀ APRŪPĒTĀJUS filiālē "Rūja" (uz noteikt laiku, pilnu slodzi) Mēs piedāvājam: sociālās garantijas atbilstoši valsts pārvaldē noteiktajam; algu (bruto) EUR 715 – EUR 768; pārbaudes laikā atalgojums līdz EUR 716; Summēto darba laiku (saskaņā ar darba grafiku); 25% ikmēneša piemaksu par darbu, kas saistīts ar īpašu risku; Profesionālus kolēģus, izaugsmes un apmācības iespējas; Sociālās garantijas; papildus atvaļinājuma dienas par īpašo risku (3 darba dienas gadā) un ikgadējo novērtējumu (no 4 līdz 10 darba dienām gadā); Veselības apdrošināšanu pēc 3 nostrādātiem mēnešiem. Būtiskākie amata pienākumi: Veikt klientu aprūpi atbilstoši klientu funkcionālajam stāvoklim; Atbildēt par klientu drošību un sekot, lai klienti ievērotu iekšējās kārtības noteikumus; Nodrošināt tīrību un kārtību klientu dzīvojamās telpās, koplietošanas telpās, veicot mitro uzkopšanu ne retāk kā vienu reizi dienā; Labas komunikācijas un sadarbības prasmes. Prasības pretendentam: Pamatizglītība vai vidējā izglītība. Vēlama praktiskā darba pieredze šajā vai līdzīgā amatā. Darba vieta: VSAC "Zemgale" filiāle "Rūja", Jeri, Jeru pagasts, Valmieras novads. Profesionālās darbības aprakstu (CV) un izglītību apliecinošu dokumentu kopijas ar norādi "Aprūpētājs" sūtīt uz e-pastu: vakances@vsaczemgale.gov.lv. Piesakot savu kandidatūru uz izsludināto amata vietu, Jūs uzticat savus personas datus Valsts sociālās aprūpes centram “Zemgale”. Detalizēta informācija par personas datu apstrādes aspektiem šī nolūka sasniegšanai ir norādīta iestādes mājas lapā, adrese: https://www.vsaczemgale.gov.lv/lv/media/2279/download Informējam, ka sazināsimies tikai ar tiem kandidātiem, kuri tiks aicināti uz interviju. Par atteikumu ziņosim tikai tiem kandidātiem, kas tiks uzaicināti uz interviju. Gadījumā, ja divu nedēļu laikā pēc CV nosūtīšanas neesat saņēmis uzaicinājumu uz darba interviju, varat uzskatīt, ka Jūsu kandidatūra netika virzīta pārrunu kārtai. *Valsts sociālās aprūpes centrs "ZEMGALE" (reģ.nr.40900035103) ir labklājības ministra pakļautībā esoša tiešās valsts pārvaldes iestāde, kas sniedz valsts apmaksātu ilgstošās sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu abu dzimumu pilngadīgām personām institūcijā ar smaga garīga rakstura traucējumiem (I un II invaliditātes grupa).  Profesija: APRŪPĒTĀJS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Rūja, Jeri, Jeru pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Summētais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Veselības aprūpe / Sociālā aprūpe Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-01-07 Kontaktpersona: CV ar profesijas norādi sūtīt uz e-pastu vakances@vsaczemgale.gov.lv Izglītības līmenis: Pamatizglītība

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras Gaujas krasta vidusskola - attīstības centrs, Vaidavā (turpmāk – Iestāde) aicina darbā angļu valodas skolotāju nepilnai darba likmei (4 kontaktstundas un 2,154 stundas citu pienākumu veikšanai nedēļā) uz nenoteiktu laiku. Darba vietas adrese: Nākotnes iela 1 un Skolas iela 5, Vaidava, Vaidavas pagasts, Valmieras novads. Ja Jūs vēlaties: ● īstenot izglītības programmu mācību priekšmetā ANGĻU VALODA atbilstoši Valsts pamatizglītības standartam 1.-5.klasei; ● veicināt izglītojamo individuālo sasniegumu attīstību; ● sadarboties ar citu mācību priekšmetu skolotājiem un speciālistiem; ● organizēt savu darbu atbilstoši Iestādes mērķiem un uzdevumiem; ● iesaistīties Iestādes īstenotajos projektos; un Jums ir: ● izglītība saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr.569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību”; ● valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; ● kompetences: komunikācijas un sadarbības prasmes; psiholoģiskā noturība un augsta saskarsmes kultūra; pozitīva, radoša un atbildīga attieksme pret darbu; spēja reaģēt uz izglītojamo vajadzībām; spēja motivēt izglītojamos darbam; mēs piedāvājam: ● atalgojumu atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr.445 “Par pedagogu darba samaksu”, 1511,40 EUR pirms nodokļu nomaksas par pilnu slodzi (36 stundas nedēļā); ● darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālas garantijas atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam; ● personīgo izaugsmi un profesionālo zināšanu pilnveidošanu; ● drošu, estētisku un sakārtotu darba vidi. Pieteikuma vēstuli, profesionālās darbības aprakstu (CV) un izglītības dokumentu kopijas lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz e-pastu: vgv.vaidava@valmiera.edu.lv, vai personīgi Iestādē, adrese: Nākotnes iela 1, Vaidava, Vaidavas pagasts, Valmieras novads, ar norādi “Pieteikums angļu valodas skolotāja/-as amatam” līdz 2025.gada 6.janvārim plkst.16:00. Tālrunis papildu informācijai: 29406732. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasīb Profesija: SPECIĀLĀS IZGLĪTĪBAS SKOLOTĀJS Darba vietas adrese: LATVIJA, Nākotnes iela 1, Vaidava, Vaidavas pag., Valmieras nov. Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-01-06 Kontaktpersona: vgv.vaidava@valmiera.edu.lv 29406732

Mūsu partneri