Lasīšanas laiks: 3 min
Portāls “Valmieras Ziņas” saņēmis vairāku autovadītāju sūdzības par daudzajām braukšanas apmācības automašīnām Valmierā, kas traucē satiksmi pilsētā.
“Valmiera ir vienīgā vieta Vidzemes rietumu daļā, kur var kārtot eksāmenu un iegūt autovadītāja tiesības. Šī iemesla dēļ autoskolas no visas apkārtnes organizē braukšanas apmācību tieši Valmierā, lai jaunajiem autovadītājiem būtu vieglāk nokārtot eksāmenu. Pat no Siguldas brauc mācīties, lai gan Rīga ir tuvāk!
Tas rada papildu slodzi pilsētas ielu infrastruktūrai. Tāpat daudzās mācību mašīnas bieži vien traucē normālu satiksmi pilsētā. Vai tad nav tā, ka autovadītājam ir jāmāk braukt jebkur, nevis jāsamācās braukšana pazīstamā vidē, lai vieglāk nokārtotu eksāmenu? Vai CSDD nav domājis par regulējuma maiņu, lai nebūtu šāda situācija iespējama? Kāds ir piedāvātais risinājums, lai situāciju uzlabotu?” raksta kāds autovadītājs.
“Ikvienai pašvaldībai ir tiesības noteikt ierobežojumus šai mācību braukšanai. Ceļu satiksmes noteikumos, 215.pantā noteikts:
“Pašvaldības savā administratīvajā teritorijā ir tiesīgas noteikt laikposmus un ceļus, pa kuriem laikā no plkst.7.00 līdz 10.00 un no plkst.16.00 līdz 20.00 aizliegti mācību braucieni”,
portālam “Valmieras Ziņas” skaidroja Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) sabiedrisko attiecību speciāliste Agnese Korbe.
“Ikvienam autovadītājam jāprot vadīt transportlīdzekli, neatkarīgi no vietas, kur cilvēks dzīvo, ir mācījies “braukšanu” vai kārto eksāmenu.
Tādēļ CSDD seko līdzi autoskolu darbībai, topošo autovadītāju sagatavošanas procesam, analizē rezultātus, iepazīst arī citu valstu pieredzi. Gan vadītāju apmācības process, gan tā sauktais kvalifikācijas process tiek pilnveidots,” piebilda A.Korbe.
Pēc CSDD pārstāves teiktā, jau vairākus gadus braukšanas (vadīšanas) eksāmens tiek vērtēts pēc tā sauktās “kompetences vērtēšanas sistēmas” – tiek vērtētas pretendenta prasmes un iemaņas, kas saistītas ar dalību ceļu satiksmē.
Atšķirībā no “punktu” vērtēšanas, šī ir augstāka līmeņa vērtēšanas sistēma un virzīta uz to, ka faktiski nav jēgas kaut ko “iekalt” vai mehāniski iemācīties, jo tiek vērtēts pretendenta kopējais sniegums, braukšanas kompetences.
Piemēram, tiek vērtēti tādi satiksmes drošībai svarīgi elementi kā izpratne par satiksmi, spēja pieņemt atbilstošus lēmumus, spēja iekļauties kopējā plūsmā, ievērot “rāvējslēdzēja” principu, izturēšanās pret pārējiem satiksmes dalībniekiem, priekšrocību un ceļa došanas prasību ievērošana un citi. Tāpat kompetences vērtēšana saistīta ar tādu elementu pārbaudi, kā braukšanas virzienu maiņa krustojumos, braukšanas joslu maiņu, brīdinājuma signālu lietošana; laika apstākļu ietekmes ievērošana; spēju transportlīdzekli vadīt droši, ekonomiski un videi draudzīgi, ņemot vērā motora apgriezienu skaitu minūtē, pārnesumu pārslēgšanu, bremzēšanu un paātrinājumu (izņemot A1, A2 un A kategorijai). Līdz ar to, tiek vērtētas reālās prasmes reālā situācijā, nevis tiek “skaitīti punkti”.
“Runājot par nākotni, 2014.gada augustā, nolūkā uzlabot ceļu satiksmes drošību, Ceļu satiksmes drošības padome (CSDP) uzdeva CSDD, sadarbībā ar autoskolām un citiem partneriem, izvērtēt autovadītāju apmācību sistēmu un izstrādāt ieteikumus/priekšlikumus tās pilnveidei. Galvenās lietas, kas izkristalizējušās šajā procesā saistītas gan ar autoskolu mācību procesa un to mācībspēku darbības pilnveidi, gan ar pašu autovadītāju sagatavošanas pilnveidi un pārbaudēm dalībai ceļu satiksmei. Plānots, ka izmaiņas varētu stāties spēkā šī gada otrajā pusē. Tās saistītas ar Ministru Kabineta 2010.gada 13.aprīļa noteikumiem Nr.358 “Noteikumi par transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācību programmām”,” skaidroja A.Korbe.
Kā portālam “Valmieras Ziņas” skaidroja Valmieras pilsētas pašvaldības Nekustamā īpašuma apsaimniekošanas pārvaldes ceļu būvinženiere Inese Kokenberga, oficiāli iesniegumi no iedzīvotājiem par to, ka mācību transports traucē satiksmi pilsētā, nav saņemti.
Pašvaldība uzskata, ka braukšanas apmācības automašīnas pašlaik nerada problēmas pilsētas satiksmē, tādēļ neplāno ieviest ierobežojumus attiecībā uz to pārvietošanos,
taču turpinās sekot līdzi situācijai. Ja tiks konstatēts, ka mācību transports būtiski traucē transporta plūsmu pilsētā un rada bīstamas situācijas, pašvaldības Satiksmes drošības komisija varētu lemt par ierobežojumu ieviešanu.
Trauce vairak tiem agresivajiem soferiem. Kuri skrien un tik kadam prieksa ielist un apdzit. Tas ka jus spiezat pedali grida un skrienat. Nenozime, ka visiem ta jadara.
Laikam aizmirsis kā pats mācījās – https://burnickis.lv/