Lasīšanas laiks: 6 min
Mūsdienās, piekļūšana internetam ir kļuvusi par neatņemamu ikdienas sastāvdaļu, bet deviņdesmito gadu pirmajā pusē tas bija kaut kas jauns un aizraujošs. Tajā laikā nevienam vēl īsti nebija skaidrs, kā internets attīstīsies nākotnē un kāda būs tā loma mūsu dzīvēs.
Pirmās mājas lapas bija pagalam primitīvas. Tās darbojās ar vienkāršu HTML kodu, tādēļ to lapas nebija dinamiskas. Ja lietotājs uz kaut ko uzklikšķināja, bija ilgi jāgaida, līdz ielādēsies jauna lapa. Šīs vietnes aizpildīja attēli un tabulas, kas tās sadalīja kvadrātos. Populāri bija animētie GIF faili, jo deviņdesmitajos gados tie cilvēkiem škita moderni un futuristiski.
Vairums pirmo mājas lapu piederēja uzņēmumiem, kas tos uztvēra par kaut ko līdzīgu reklāmai telefona grāmatā. Tajās varēja apskatīt produktu attēlus un izlasīt to specifikācijas to aprakstos, taču tos vēl nevarēja iegādāties tur pat vietnē. Tā vietā bija jāpasūta preces, zvanot uz mājas lapā norādīto telefona numuru.
Pirmās izklaides vietnes tiešsaistē
Tomēr nebija jāgaida ļoti ilgi, līdz internets sāka iegūt mūsdienu aprises. Programmētāji no darba brīvajā laikā sāka veidot vietnes, kurās tika publicēti joki un dažādas primitīvas spēles. Mazliet vēlāk, 1994. gadā, tika izveidota pirmā tiešsaistes azartspēļu vietne.
Mūsdienās liela daļa vietņu ir radītas tieši izklaides dēļ. Lietotāji apmainās ar fotogrāfijām un jokiem dažādās sociālo mēdiju platformās, bet tiešsaistes kazino un totalizatori Latvijā ir tik populāri kā nekad agrāk. Tas viss ir pateicoties tam, ka, četras dekādas iepriekš, tālredzīgi programmētāji atjauta, ka internets ir kaut kas vairāk par telefona grāmatu.
Interaktīvās izklaides un sociālo platformu dzimšana
Sociālo mēdiju priekšteči ir interneta forumi, kas ļāva lietotājiem iepazīties, apmainīties viedokļiem un socializēties ar cilvēkiem no visas pasaules. Patiesībā, pirmie forumi pastāvēja vēl ilgi pirms interneta. Jau septiņdesmitajos gados cilvēki pieteicās klubiem, reģistrējās pasta sūtīšanas sarakstos un apmainījās ar vēstulēm ar svešiniekiem ar kopīgām interesēm. Internetam kļūstot pieejamam vairumam cilvēku, šāda veida saziņa ātri kļuva daudz efektīvāka.
Pirmās sociālo mēdiju platformas kā GeoCities, Classmates.com un SixDegrees.com parādījās jau deviņdesmito gadu vidū un, pēc savas būtības, tās bija kaut kas līdzīgs nākamajai interneta forumu stadijai. Nepilnu dekādi vēlāk, divtūkstošo gadu sākumā, sociālie mēdiji beidzot ieguva tādas aprises, kādas mēs visi pazīstam šodien, pateicoties tādām platformām kā Friendster, MySpace un vēlāk arī Facebook.
Izklaide jebkurā vietā un laikā
Nākamais lielais solis bija mobilo aplikāciju izstrāde, kas ļāva lietotājiem piekļūt interaktīvo izklaižu un sociālo mēdiju platformām visas dienas laikā. Vairs nevienam sociālo mēdiju lietotājam nebija jāatliek laiks, lai apmeklētu sociālos mēdijus. Tā vietā, atbildēt uz vēstulēm un apskatīt draugu ierakstus un fotogrāfijas varēja jebkurā vietā un laikā, aizpildot īsas pauzes savās ikdienas gaitās.
Atsaucoties uz aptaujām, sociālos mēdiju mūsdienās lieto 4,76 miljardi vai gandrīz 60% visu pasaules iedzīvotāju. Turklāt, tieši viedtālruņu attīstība tiek minēta kā viens no galvenajiem faktoriem, kas šo laika kavēkli ir padarījis tik populāru.
Lietotāji rada saturu citiem lietotājiem
Viena no sociālo mēdiju raksturīgākajām īpašībām ir tāda, ka saturu veido lietotāji paši. Tā vietā, lai to, ko jūs skatīsieties, izlemtu daži televīzijas producenti, tiek publicēts pilnīgi viss un miljoniem skatītāju paši izlemj, ko tie vēlas skatīties. Jo saturu vairāk skatās, jo tas tiek vairāk ieteikts citiem lietotājiem, padarot tā popularitāti eksponenciāli pieaugošu.
Ja agrāk bija nepieciešams ģeniāls direktors vai producents, kas spēj saprast, ko publika patiesībā vēlas redzēt un radīt jaunu saturu, tad tagad tas notiek organiski. Miljoniem lietotāji veido saturu un lauvas tiesu no tā, neviens neskatās. Tomēr, ik pa laikam kādam no lietotājiem izdodas izveidot kaut ko tādu, kas kļūst populārs, iedvesmo citu un rada jaunu satura žanru.
Straumēšanas un video apmaiņas pakalpojumi
Viens no iemesliem, kādēļ tik daudz cilvēku lieto sociālos mēdijus, ir tajos piedāvātā satura dažādība. Lietotāji var ne tikai apskatīt draugu fotogrāfijas un iepazīties ar to viedokļiem, bet arī skatīties amatieru veidotas dokumentālās filmas, sporta analītiku, investēšanas padomus, video blogus vai vlogus, kā tiek spēlētas to iecienītākās spēles un daudzus citus video satura veidus.
Turklāt, to visu ir iespējams skatīties bezmaksas un arī reklāmu nav tik daudz kā televīzijā. Šādas iespējas pirmo reizi plašākai publikai kļuva zināmas pateicoties platformai YouTube un vēlāk arī straumēšanas vietnei Twitch.
YouTube, vismaz sākotnēji, bija paredzēts iepriekš ierakstītu vido publicēšanai, bet Twtitch bija vietne, kurā straumēt tiešraides. Tiesa gan, mūsdienās arī YouTube piedāvā straumēšanas iespējas, bet Twitch ir pieejami apjomīgi agrāko tiešraižu katalogi, tādēļ abas platformas, laika gaitā, ir kļuvušas viena otrai līdzīgākas.
Šobrīd straumēšanas pakalpojumi, tādās platformās kā Netflix, Amazon Prime Video, Hulu, Max, Disney+, Paramount+ Apple TV+ un Peacock piedāvā arī filmas un seriālus, kurus lietotāji var skatīties savās ierīcēs, maksājot tikai nelielu ikmēneša abonēšanas maksu. Lai gan tradicionālā televīzija vēl ir mazliet populārāka, pētējumos ir pierādīts, ka straumēšanas pakalpojumi jau ir piesaistījuši vairāk kā 40% televīzijas skatītāju.
Interaktīvās spēles
Vēl viens populārs laika kavēklis ir interaktīvās spēles. Tās ir vienkāršas spēles, kuras var spēlēt mobilajās ierīcēs un salīdzināt savus rezultātus ar draugu panākumiem. Miljoniem spēlētāju visā pasaulē ir ieguldījuši neskaitāmas stundas tādās spēlēs kā Candy Crush Saga, Among Us, Subway Surfers un Sky: Children of the Light.
Daudzi izvēlas tādas spēles, kas dod cerības laimēt naudu. Atsaucoties uz statistiku, vairāk kā 30 miljonu eiropiešu regulāri spēlē tiešsaistes spēļu automātus vai liek likmes totalizatoros. Tiešsaistes azartspēļu platformas ir kļuvušas tik populāras, pateicoties bonusiem, kuros spēlētāji var saņemt bezriska likmes un naudas balvas, kā arī tehnoloģiju attīstībai, kas ļauj izstrādāt vizuāli iespaidīgākas spēles.
Nākotnes digitālā izklaide un tās inovācijas
Atskatoties uz interneta agrīnajiem gadiem deviņdesmito gadu sākumā, ir acīmredzami, ka digitālās izklaides iespējas ir piedzīvojušas strauju attīstību. Tomēr būtu naivi domāt, ka mēs jau esam sasnieguši interneta augstākās virsotnes, vai pat esam tām tuvu.
Digitālās izklaides attīstās līdzi interneta tehnoloģijām un to attīstība nav palēlinājusies. Tieši otrādi, mēs atrodamies uz vairāku ievērojamu atklājumu sliekšņa. Tiek uzskatīts, ka tuvāko gadu laikā, virtuālās tehnoloģijas tehnoloģijas kļūs daudz pieejamākas. Tāpat strauji attīstās mākslīgais intelekts un vairākas tehnoloģiju kompānijas, elieskaitot Facebook, ir ieguldījuši daudz resursu metaverse attīstībā.
Mācoties no interneta pirmsākumu attīstības, atliek pieņemt, ka jebkura no šīm tehnoloģijām var radīt jaunas, šobrīd vēl prātam neaptveramas iespējas, līdzīgi kā tas ir noticis jau iepriekš, ar sociālo mēdiju, straumēšnas un mobilo tehnoloģiju ienākšanu apritē.
Noslēgumā
Digitālās tehnoloģijas turpina attīstīties tik pat strauji, kā deviņdesmito gadu sākumā. Jau šobrīd ir izstrādātas daudzas tehnoloģijas, kurām piemīt milzu potenciāls, mums tikai ir jāatrod tām vislabākais pielietojums. Mēs esam pārliecināti, ka tādi atklājumi kā mākslīgais intelekts un virtuālā realitāte kādu dienu izmainīs mūsu ikdienu tikpat daudz, kā tas agrāk izdevās sociālajiem mēdijiem un mobilājām tehnoloģijām. Tiesa gan, pirms mēs esam pilnībā tās izpratuši, vēl ir neiespējami paredzēt, kāda tieši būs to ietekme.