Lasīšanas laiks: 2 min
Projekta “Iekustini smadzenes” ietvaros aptuveni 3800 skolēni no 20 Latvijas skolām, tostarp Valmieras Viestura vidusskolas, kopā ar skolotājiem izgudroja vairāk nekā 100 interesantu vingrinājumu, ko izmantot stundu starplaikos, lai uzlabotu smadzeņu darbību, informē Latvijas Intelektuālās Attīstības fonda pārstāve Ieva Krole.
Vingrojumi sagatavoti trim vecuma grupām, piedaloties dažādiem speciālistiem.
Valmieras Viestura vidusskolas direktors Uldis Jansons portālam “Valmieras Ziņas” pastāstīja, ka projekta mērķis bija atgādināt bērniem un skolotājiem, ka fiziska rosīšanās, dejošana, dziedāšana, laika pavadīšana svaigā gaisā un līdzīgas aktivitātes palīdz uzlabot smadzeņu darbību.
Skolēni vispirms uzzināja, kā katru ķermeņa daļu pareizi izkustināt un kāpēc tas nepieciešams. Pēc tam grupiņās bija jāizstrādā savi vingrinājumi un spēles, ietverot pēc iespējas vairāk elementu, kas uzlabo smadzeņu darbību. Uzslavas no žūrijas par labām idejām saņēma arī Viestura vidusskolas audzēkņi.
U.Jansons stāsta, ka mazajās klasītēs bērns spēj koncentrēties 20 minūtes, pēc tam ir nepieciešama darbības maiņa. Arī vecāko klašu audzēkņiem jautrie vingrinājumi palīdz nomierināties, atbrīvoties un sakārtot domas, lai kvalitatīvi turpinātu mācību procesu.
Kā liecina pētījumi, regulāra fiziska izkustēšanās aktivizē smadzeņu zonas, kas atbild par mācīšanās spēju palielināšanos. Vingrojumi ne tikai uzlabo veselību, bet arī mazina nervozitāti un apātiju.
Projekta iniciators un finansētājs ir Slimību un profilakses centrs (SPKC). SPKC direktore Inga Šmate norāda:
”Bērnībā fiziskā aktivitāte iespaido bērna normālu augšanu, psiholoģisko attīstību un labsajūtu. Diemžēl mūsdienās vairums bērnu un jauniešu savu brīvo laiku pavada pie datora vai skatoties televizoru, un tikai viena piektā daļa skolēnu ir pietiekami fiziski aktīvi. Man ir patiess prieks, ka ar šo projektu ir izdevies skolēniem atraktīvā veidā parādīt, ka ikviens var iesaistīties fiziskajās aktivitātēs un atrast sev piemērotus vingrinājumus, tādā veidā mazinot spriedzi un uzlabojot koncentrēšanās spējas.”
Skolēnu aktivitātes notika mācību gada beigās. Savukārt decembrī, projekta noslēgumā, vadoties pēc skolās paveiktā, sagatavoti 100 vingrinājumu paraugi.
Projektu realizē ”Latvijas Intelektuālās Attīstības fonds”, vingrojumu izstrādē piedalījušies neformālās izglītības speciālisti no piedzīvojumu organizācijas ”Lūzumpunkts” un fizioterapeite Ieva Kundziņa.
Valmieras Viestura vidusskolas un citu skolu izgudrotie vingrojumi apskatāmi šajā interneta vietnē.