Valmieras Ziņas

Uzmanieties no šiem! 2022.gadā biežāk norakstītie modeļi

Lasīšanas laiks: 7 min

Saskaņā ar autoDNA apkopotajiem datiem par aizvadīto 2022. gadu, populārāko lietoto automašīnu vidū tirgū tā dēvētā pilnīgā zaudējuma jeb vienkārši – norakstīšanas riska faktors ir visai augsts. Datu bāzē šādu ierakstu ir daudz, bet, savelkot visus datus par norakstīšanu kopā, līderu desmitniekā esošo lietoto spēkratu īpatsvars ar šādiem ierakstiem to vēsturē bija robežās no 11,2% līdz 16,8%. Modeļi ir dažādi, līdz ar to arī to vidējā vērtība ir atšķirība – tā svārstās no 6800 līdz pat 11 000 eiro.

Ko nozīmē – norakstīts auto un kā uzzināt par tā vēsturi?

Ik reizi, kad kāds vēlas iegādāties lietotu automašīnu, ir jārēķinās ar pamatotu riska faktoru, ka varat tikt pie savulaik avārijā iesaistītas vai sasistas automašīnas. Un ne tikai vienkārši nedaudz sabuktēta, bet kārtīgi sasista auto, kuras reģistrācijas vēsturē parādās atzīme par norakstīšanas gadījumu.

Lai būtu pilnīgi droši par tīkoto spēkratu, mūsu iespaidīgajā datubāzē ir atrodami miljardiem ierakstu par automobiļiem, turklāt tajos tiek iekļauta informācija arī par šādiem gadījumiem. Tātad, noslēpt neizdosies neko, lai arī automašīna ir vēlāk “augšāmcēlusies” un nākamajam saimniekam nerodas ne mazākās aizdomas par tās agrāko likteni.

Tālāk redzamajā tabulā redzēsiet atzīmi “procentuālā varbūtība”. Tas nozīmē kopējo vidējo tā dēvēto bojā gājušo spēkratu (norakstītie auto) procentuālo īpatsvaru jeb iespējamību tādu nopirkt. Arī attiecīgo finansiālo zaudējumu vidējā summa veidojas tikai no datu kopas, kas reģistrēta pakalpojuma lietotāju sagatavotajos pārskatos. Būtiski piebilst, ka ziņojums par konkrētu automašīnu var tikt pieprasīts un veidots pat vairākas reizes gadā, kas attiecīgi arī var ietekmēt pozīciju un rādītājus kopējā ranga tabulā.

Šajā TOP-10 automobiļu sarakstā par 2022. gadu līdzās tādiem spēkratiem, kā “Volkswagen Passat” vai “Opel Astra”, redzami arī “jauni” modeļi no citiem segmentiem. To 2021. gada sarakstā vēl nebija. Piemēram, pirmo reizi pērnā gada datu slejās iespraucās pilsētas tipa automašīna “Ford Fiesta”, turklāt uzreiz uzlēca līdz ranga pirmajai vietai. Šī itin populārā transportlīdzekļa gadījumā pat 16,8% no visām 2022. gada datu bāzē veiktajām pārbaudēm noslēdzās ar atskaitē redzamām atzīmēm par tās vēsturi un kopējo zaudējumu apmēriem. Tā “Fiesta” modeļa vidējā vērtība šajā gadījumā bija 7350 eiro. Kā redzams zemāk, šī summa var sasniegt pat 11 000 eiro, ja mums ir darīšana ar augstākas klases auto (E klase). Pilsētas, kompaktklases vai vidējās klases modeļiem (B, C un D klase) amplitūda ir robežās no 6800 līdz 8450 eiro.

2022. gada debitantes – uzreiz spicē

2022. gada ranga tabulā absolūts jaunums ir arī kompaktais minivens “Mazda 5”. Tā kopējais rādītājs jeb īpatsvars savu modeļu vidū sasniedz 13,5%, bet vidējais bojājumu apmērs – 8000 eiro.

Šis “Mazda” modelis Eiropā bija nopērkams līdz pat 2015. gadam un iemantoja itin lielu popularitāti. Lai arī mazāk, tomēr pie mums, Latvijā. Tas izcēlās ar bīdāmām sānu durvīm un iespēju pielāgot sēdekļus ne vien otrajā, bet pat trešajā rindā. Lai arī tas bija lieliski piemērots automobilis jebkurai ģimenei, it sevišķi, ja saime ir kupla, tomēr… Lai cik bēdīgi neizklausītos, mūsu uzticamie reģistrācijas dati rāda ne visai iepriecinošu kopainu. Tiem, kuri vēlas pirkt tieši šādu automašīnu, ir jābūt ļoti uzmanīgiem. Šis iepriekš minētais skaitlis liecina par to, ka tirgū ir ļoti daudz tādu eksemplāru, kas pieredzējuši avārijas situācijas.

Protams, pirmajā desmitniekā jeb TOP-10 ir arī iekļuvuši tādi lietoti auto, kā “BMW” 5. un 3. sērijas modeļi, divi “Audi” modeļi – “A6” un “A4”, arī kompaktklases pārstāvji – “Opel” viens no visu laiku populārākajiem modeļiem “Astra”, “tāpat ne mazāk iecienītie “Ford Focus” un “Volkswagen Golf”. Šo modeļu vidū vislielākā kopējo zaudējumu vērtība ir tieši “Audi A6” (“Audi A4” – ne tik izteikti), pati zemākā – “BMW” 3. sērijas un “Volkswagen Golf” modeļiem. Minētā “Audi” modeļa gadījumā vērtību ietekmē augstās rezerves daļu cenas un darbaspēka atalgojums. Interesanti atzīmēt, ka minētā fordiņa modeļa vidējie zaudējumu apmēri (8450 eiro) ir pat par vairāk nekā 600 eiro lielāki nekā pasāts.

TOP-10 ranga tabulas “lētākie zaudētāji” ir golfiņš un astriņa, kuru zaudējumu vērtība ir attiecīgi 6900 un 7000 eiro.

Kopumā 2022. gadā datu bāzē veidotajās vēstures atskaitēs fiksēti vairāk nekā 460 000 ieraksti par šādiem norakstīšanas gadījumiem.

Zaudējumu apmēri nav līdzīgi, bet būtiski atšķirīgi

Kopējā informācija par noskatītās automašīnas iesaisti avārijās un tās bojāeju jeb norakstīšanu ir svarīga jebkuram nopietnam un atbildīgam potenciālajam tās pircējam, ko izmantot galīgā lēmuma pieņemšanā. Vai šāds defekts nozīmē, ka tāda sabojāta automašīna būs tikai zaudējumu pilna, tādēļ automātiski labāk aizmirst? Ne vienmēr. Daudz kas ir atkarīgs no bojājumu apmēra un rakstura, kā arī no tā, kā transportlīdzeklis ticis remontēts.

Daudzviet Eiropas Savienības valstīs, saskaņā ar apdrošināšanas sabiedrību sniegto civiltiesiskās atbildības polišu definīciju, pilnīga auto norakstīšana tiek atzīta tad, ja bojājumu remonta izmaksas pārsniedz to automašīnas vērtību, kāda tā bija pirms avārijas. Daudzviet, tajā skaitā arī Latvijā, atsevišķās apdrošināšanas sabiedrībās līgumos ir atrunāts, ka automašīna tiek pasludināta par norakstāmu pat tad, ja šī attiecība ir vien 70%.

Kā tas notiek Latvijā?

Latvijā šī formula ir atrunāta Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas jeb OCTA likumā. Tā 27. panta 1. punktā teikts, ka transportlīdzeklis uzskatāms par bojā gājušu, ja tā remonts nav tehniski iespējams vai tas ir ekonomiski nepamatots. Tas nozīmē, ka ekonomiski nepamatots transportlīdzekļa remonts ir tad, ja paredzamās transportlīdzekļa remonta izdevumi pārsniedz summu, kas aprēķināta kā starpība starp transportlīdzekļa vērtību pirms ceļu satiksmes negadījuma un bojātās automašīnas atlieku vērtību pēc avārijas, skaidro Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) eksperts Normunds Korņejevs.

Savukārt OCTA likuma minētā panta 2. punktā teiks, ka tad, ja transportlīdzekļa saimnieks piekrīt automašīnas atzīšanai par bojā gājušu, transportlīdzekļa zaudējumu atlīdzību izmaksā apmērā, kāds atbilst vērtībai pirms avārijas. Tiesības uz transportlīdzekļa atliekām iegūst apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB). Ja transportlīdzekļa īpašnieks nepiekrīt tās atzīšanai par bojā gājušu, zaudējumu atlīdzību izmaksā apmērā, kas atbilst starpībai starp transportlīdzekļa vērtību pirms un pēc ceļu satiksmes negadījuma.

Mehānismu skaidro eksperts

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) eksperts Normunds Korņejevs izskaidro ar piemēru, lai izprastu šo kārtību: Piemēram, transportlīdzekļa vērtība pirms avārijas bija 2000 eiro. Pēc ceļu satiksmes negadījuma automašīnas remonta tāme un aprēķins kopā sastāda 1700 eiro. Tālāk eksperts nosaka automašīnas vērtību pēc avārijas jeb, kā mēs – apdrošinātāji – to saucam, atlieku vērtību  500 eiro apmērā. Tas nozīmē, ka šajā gadījumā automašīnas remonts tiek atzīts par ekonomiski nepamatotu.

Abos gadījumos apdrošināšanas pakalpojuma nodrošinātājs norakstīto automašīnu nedrīkst remontēt, līdz ar to tās īpašnieks atlīdzību saņem skaidrā naudā. Tomēr, ņemot vērā starp dažādām valstīm esošo atšķirīgās darbaspēka algu un līdz ar to arī kopējo izdevumu apjomu, izdevīgāk būs sabojāto automašīnu norakstīt Vācijā, pirms to ievest Latvijā.

Ko būtiski atcerēties

Ja transportlīdzekļa remonta un atjaunošanas darba procesā tiek izmantotas tikai oriģinālas rezerves daļas un tas noticis saskaņā ar ražotāja noteiktajiem standartiem, tas būtiski ietekmēs tautomašīnas vērtību. Tad šādu spēkratu varēs saukt par pilnvērtīgu. Tas nozīmē vienu: šajā gadījumā automašīna tiek atjaunota tādā stāvoklī, kādā tā bija pēc izripošanas no rūpnīcas – tika nomainīti bojātie elementi vai, piemēram, priekšējie lukturi un buferis vai gaisa spilveni.

Tāpat nevajadzētu uztraukties par lielajām vērtībām – piemēram, transportlīdzekļa tēriņi var sasniegt pat dažus tūkstošus eiro, toties automašīna pēc remonta būs pilnībā darboties spējīga un ar augstu vērtību.

“Norakstīta automašīna” ne vienmēr tāda ir

Ir vērts uzvērt vēl kādu būtisku niansi. Ņemot vērā pašreizējo automašīnu uzbūves sarežģītības līmeni, oriģinālo rezerves iekārtu un daļu cenas un pieaugošās darbaspēka izdevumi autorizētos autoservisos, jums nebūt nav obligāti nepieciešama nopietna sadursme, lai jūsu pavadone tiktu klasificēta kā “beigta”! Padomājiet paši, kāpēc. Jā, jēdziens “norakstīts” izklausās briesmīgi, taču šāds auto ne vienmēr nozīmē, ka tas tik tiešām ir vraks, kas vairs nav labojams un to nekad vairs nevarēs izmantot.

Visdrošākā metode – auto VIN pārbaude

Kad pērkat automašīnu, vienmēr pirms tās reģistrācijas ir vērts pārbaudīt konkrēto spēkratu un izmantot transportlīdzekļa vēstures pārskatu ar VIN numura starpniecību. Tieši mūsu kompānija jau gadiem ilgi ir tirgū vadošais VIN kodu dekodēšanas rīka pakalpojuma nodrošinātājs. VIN numurs jums ir zināms, ar to absolūti pietiks, lai cita starpā pārbaudītu arī konkrētā transportlīdzekļa bojājumus, kā arī kopējos zaudējumus, notikušās sadursmes un avārijas, reģistrētos oficiālos odometra rādījumus. Tāpat nereti ir pieejami arī arhīva fotoattēli, kurus varat izmantot pilnīgi skaidra ieskata gūšanai..

VIN kodu pārbaude mūsu plašajā datu bāzē ir vienkārša un ātra, turklāt šādas atskaites pirkums ļaus jums ietaupīt un pasargāt jūs no tūkstoškārt lielākiem izdevumiem, ja nopirksiet tā dēvēto “citrona” auto, kuru ilgi nepagūsiet izmantot, jo tam tūdaļ piemetīsies neskaitāmas kaites…

Piezīme par metodoloģiju. Procentuālā varbūtība nozīmē kopējo zaudējumu summu, kas fiksēta autoDNA pakalpojuma lietotāju sagatavotajos pārskatos 2022. gadā. Ziņojums par konkrētu automašīnu var tikt veidots pat vairākas reizes gadā, kas attiecīgi arī ietekmē pozīciju kopējā rangā.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

SIA “Valmieras Olimpiskais centrs” Viesnīca „Sports Hotel” aicina pievienoties savai komandai  BROKASTU VIESMĪLI uz noteiktu laiku līdz 31.08.2025. Galvenās prasības klandidātiem: augsta atbildības izjūta un precizitāte darbā; uzturēt tīru un kārtīgu darba vidi un aprīkojumu; higiēnas un paškontroles normu ievērošana un to kontrolēšana; spēja patstāvīgi plānot savu darba laiku; labas latviešu valodas zināšanas; pieredze līdzīgā amatā tiks uzskatīta par priekšrocību. Amata apraksts: plānot un organizēt viesu apkalpošanu brokastīs; organizēt pasūtījumu izpildi; pagatavot un sagatavot brokastu produkciju; nodarboties ar viesu uzņemšanu; pasūtīt produktus un citus materiālus, kontrolēt to izlietošanu un uzgalbāšanu; piedalīties saimniecības struktūrvienības darba organizēšanā; brokastu zāles un virtuves sagatavošana brokastīm. Piedāvājam: pilnas slodzes darbu; draudzīgu un atsaucīgu kolektīvu; stabilu atalgojumu un sociālās garantijas; atalgojums: stundas tarifa likme pārbaudes laikā 4,65 EUR/h, pēc pābaudes laika 5.00 EUR/h (pirms nodokļu nomaksas); summēto darba laiku, darbu maiņās (06.00-14.30); dažāda veida “bonusus” pēc pārbaudes laika; darba vieta: viesnīca "Sports Hotel", Vaidavas iela 15, Valmiera, Valmieras novads. Pieteikuma vēstuli un CV lūdzam sūtīt uz e-pastu – egita.kise@sportshotel.lv līdz 30.04.2025. Tiks izskatīti tikai tie pieteikumi, kuros būs gan CV, gan motivācijas (pieteikuma) vēstule. Informācija par piedāvāto amatu pa tālruni +371 25464433 Kontaktpersona Egita Ķīse, Informācija par viesnīcu www.sportshotel.lv Pretendentu iesūtītie dokumenti un personas dati, uz vakances laiku un noteiktu laiku pēc norādītā termiņa beigām, pārziņa leģitīmo interešu ietvaros tiks uzglabāti pārziņa lietvedībā. Iesniedzot savu pieteikumu, Jūs piekrītat savu personas datu apstrādei norādītās vakances pretendentu izvērtēšanas un atlases procesā un saziņai ar Jums. Nosūtītajos dokumentos lūgums neiekļaut sensitīvus (īpašās kategorijas) personas datus. Savu piekrišanu datu apstrādei norādītajiem mērķiem varat atsaukt jebkurā laikā, sazinoties ar pārzini. Pārzinis garantē nenodot pretendenta personas datus trešajām personām, bez pretendenta rakstveida saskaņojuma. Pārzinis SIA “Valmieras Olimpiskais centrs”, reģistrācijas Nr. 54103025871, adrese: Čempionu iela 2, Valmiera, Valmieras novads, LV-4201. Profesija: VIESMĪLIS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Vaidavas iela 15, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Summētais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Ēdināšana / Pārtikas rūpniecība Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-04-30 Kontaktpersona: Egita Ķīse

Mūsu partneri