Lasīšanas laiks: 4 min
Lai Valmierā attīstītu esošos un izveidotu jaunus piedāvājumus Igaunijas un Latvijas tūristu piesaistei, 27. un 28.jūnijā norisinājās Valmieras Tūrisma inovāciju hakatons. Kopā darbojoties dažādu nozaru pārstāvjiem, 24 stundu laikā tika izstrādātas 10 idejas.
Pirmo vietu ieguva ideja “Valmieras mākslas portāls”, komandā esot Benedik Paulauskas, Jēkabam Ozolam, Keitijai Littei, Andai Kārkliņai, Domenik Paulauskas un Vilam Muhametšinam. Idejas autori piedāvā Valmierā rīkot ikgadēju unikālu notikumu, kur tehnoloģija un māksla satiekas trīs dažādās realitātēs. Konkursa veidā valmierieši noteiks, kuras vietas pilsētā gribētu attīstīt par tūristu piesaistes objektiem. Nākamajā posmā mākslinieki iesniegs idejas – lielformāta digitālas skulptūras, kas virtuālajā vidē būs apskatāmas ikvienam interesentam. Katru gadu tiks noteikts uzvarētājs, kura izstrādātā virtuālā skulptūra pārtaps reālā mākslas objektā, kas ieņems vietu pilsētvidē.
Žūrija otro vietu piešķīra idejai “Park’n ride”. Undīne Kobitjeva, Oļģerts Klāvs Balabāns, Līva Vilsone-Paegle, Nauris Vasiļevskis, Reinis Bajors un Jānis Trautmanis tūristiem piedāvā pārvietošanās brīvību – videi draudzīgu transportlīdzekļu noma pilsētas apmeklējuma laikā. Velosipēdi, elektroskūteri vai pat laivas – mainot transportlīdzekļus, gan tūristi, gan pilsētas iedzīvotāji varēs jebkurā laikā ātri un ērti apmeklēt dažādas vietas Valmierā.
Tāpat otrā vieta ir idejai “Saldējums”. Komandas sastāvā: Iluta Urbanoviča, Aigars Strauss, Agita Līviņa, Laura Kindzule, Gvido Sīka, Mareks Kalniņš un Krišs Ozols. Tā būs mārketinga kampaņa, ko iedvesmoja igauņu iecienītākais gardums Latvijā – saldējums, aicinot izpētīt, redzēt, darīt, ēst, nakšņot un iemīlēties Valmierā. Dalībnieki piedāvā arī ražot unikālu saldējumu – tā sešās bumbiņās varēs izbaudīt Valmieras īpašās garšas.
Savukārt trešā vieta ir idejai “FriendliEST”, ko piedāvā Anna Urbāne, Kaspars Urbāns, Toms Treimanis, Mārtiņš Čiekurs un Andris Tolmanis. Tā ir izstrādāta lietotne, lai Valmiera būt tūristiem vēl draudzīgāka. Lietotne palīdz plānot pilsētas apmeklējumu, piedāvājot maršrutus, informējot par piedāvājumiem, kas saistoši konkrētajam lietotnes izmantotājam, tādējādi tūristus iepazīstinot arī ar vietējiem mājražotājiem. Vērtīgs ieguvums ir arī sabiedriskā transporta tīkls un iespēja reģistrēt automašīnu stāvvietā.
Jāpiemin, ka SIA “VALPRO” simpātiju balvu saņēma ideja “Atklāj Valmieru” un tās izstrādātāji Jānis Berķis, Adele Jākobsone un Rūta Bukava. ”Valmiermuiža” izvēlējās īpaši sveikt ideju “Krāču kakts”, komandā: Gunārs Deniškāns, Laine Uzulēna, Elīna Žuravļeva, Ilze Liepa, Baiba Freimane, Mārcis Bogdanovs un Tija Misiņa.
Dalībnieku stāstījums par idejām un žūrijas vērtējums skatāms video Valmieras Facebook lapā.
“Arī ļoti labi pārvaldītai pilsētai vai uzņēmumam ir vajadzīgs skats no malas. Tāpat arī, sadarbojoties dažādu jomu pārstāvjiem, gūstam citādākas zināšanas, kas “izsit” no ierindas, piedāvā negaidītu risinājumu,” atzina žūrijas pārstāvis, “McCANN Riga” vadošais partneris Kristaps Siliņš. Tam piekrīt arī mentoru komandas pārstāvis, Vidzemes Augstskolas asociētais profesors un pētnieks Andris Klepers, norādot, ka “dalībniekiem tā ir vienreizēja pieredze būt tik radošā sastāvā. Mūsu galvenais uzdevums bija meklēt risinājumus pēckrīzes situācijai, taču vairākas idejas saredzam arī kā ilgtermiņa mērķi Valmieras tūrisma attīstībai. Svarīgi ir turpināt sadarboties ar komandām un atrast iespējas idejas realizēt”.
Viesi no Igaunijas Valmierā ir primārā ārvalstu tūristu mērķauditorija, kas sastopama gan tūrisma un atpūtas vietās, Valmieras Tūrisma informācijas centrā, gan kafejnīcās, restorānos un tirdzniecības vietās. Arī naktsmītņu apkopotā statistika liecina, ka aptuveni 25% no visiem ārvalstu nakšņotājiem Valmierā bijuši tieši no Igaunijas (2019.gada dati). Tāpat Valmiera noteikti ir jaunatklājams tūrisma galamērķis vēl daudziem Latvijas iedzīvotājiem.
“Valmierai noteikti ir īpašs piedāvājums igauņiem. Turklāt tā nav tikai viena lieta, bet visu iespēju un sajūtu apkopojums. Svarīgi ir par to stāstīt, lai mēs, viesojoties Valmierā, to nepalaižam garām,” aicināja žūrijas pārstāve, uzņēmuma “Estonian Makers” vadītāja Katrin Nigumann. “Ārzemju viesi apliecina, ka Valmiera ir zaļa un var būt vēl zaļāka, ka Valmiera ir radoša un inovatīva, ka Valmiera ir garšīga, jo mums ir daudz uzņēmumu, kas parūpējas par garšu kārpiņu lutināšanu. Mums jātiecas uz to, ka igauņi Valmieru dēvē par viesmīlīgāko pilsētu Latvijā, tāpēc mums ir jārada atmosfēra, ka viņi ir šeit gaidīti. Hakatona vērtība ir iespēja apzināties, ka tūrisma ideju nerada tikai tūrisma profesionālis, bet arī informācijas un tehnoloģiju jomas speciālists, mākslinieks u.tml. Tā varam gūt jaunas idejas, kas citādi nebūtu iespējams,” stāsta žūrijas pārstāvis, “Valmiermuižas alus” darītavas saimnieks Aigars Ruņģis. “Man patika uzvarētāju komandas teiktais, ka Valmierai ir svarīga zaļās domāšanas un tehnoloģiju mijiedarbība. Sanākot kopā dažādu jomu speciālistiem, idejas sāk mutuļot. Dzirdēju daudz atziņu, par kurām savā ikdienas darbā nebiju pat aizdomājies, bet kas palīdz nonākt pie vislabākā risinājuma,” stāsta žūrijas pārstāvis Gatis Špats, “Wunder Latvia” informācijas drošības un DevOps speciālists.
Pateicamies žūrijai par vērtīgajiem padomiem un novērtējumu! Žūrijā bija Valmieras pilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs Jānis Baiks, “Valmiermuižas alus” darītavas saimnieks Aigars Ruņģis, “McCANN Riga” vadošais partneris Kristaps Siliņš, “Estonian Makers” vadītāja Katrin Nigumann un “Wunder Latvia” informācijas drošības un DevOps speciālists Gatis Špats.
Hakatonu rīkoja Valmieras pilsētas pašvaldība sadarbībā ar Valmieras Attīstības aģentūru, Valmieras Tūrisma informācijas centru, Vidzemes Augstskolu un Vidzemes Olimpisko centru.
Atbalstītāji: White label, Neonija, Vidzemes plānošanas reģions, SIA “VALPRO”, “Valmiermuižas alus” darītava, Kokmuiža, Gardu muti, Gaujas Stāvo krastu Sajūtu parks, Valmieras peldbaseins, Piedzīvojumu spēles “Timemachine”, Sniega tehnika, SIA “Naukšēni, Bolt, Red Bull, airēšanas klubs “Straume”, Food Union, Valmieras piens, WVR, Medus kāre, Kafe serviss.