Lasīšanas laiks: 5 min
Automašīnas iegāde ir priekpilns, taču reizē arī atbildīgs process. Galu galā ar nopirkto transportlīdzekli parasti plānots pārvietoties vairākus gadus, un pēc pirkuma veikšanas noteikti nevēlies doties uz servisu, lai novērstu problēmas, kas pirms lielā pirkuma palikušas nepamanītas. To, kā par noskatīto automašīnu uzzināt visu no A līdz Z un kāpēc auto diagnostika jāveic pat salīdzinoši lētākiem spēkratiem, uzzināsi šī raksta turpinājumā!
Viss sākas ar mājasdarbu
Lielākā daļa cilvēku šobrīd savu nākamo auto meklē ar interneta palīdzību, proti, dažādos sludinājumu portālos, un virkni noderīgas informācijas priekšā pasaka automašīnas sludinājums. Lūk, kam vajadzētu pievērst pastiprinātu uzmanību:
- Fotogrāfijām – lai kā sludinājumam pievienotie foto nebūtu uzlaboti, kopējās tendences tie noteikti pateiks priekšā. Attēlā pievērs uzmanību gan virsbūvei (vai nav redzamas aizdomīgi lielas vai nesimetriskas spraugas starp auto detaļām, rūsas pleķi, buktes un skrāpējumi), gan salonam (vai tas nav pārlieku “izsēdēts”, salīdzinot ar odometra rādījumu);
- Cenai – ja sanācis atrast īpaši vilinošu piedāvājumu, kas izceļas ar pārliecinoši labāko cenu savā kategorijā, laiks kļūt piesardzīgam – tas var liecināt par slēptiem defektiem, kurus vēl iespējams noslēpt, un tādēļ pārdevējs auto izmisīgi cenšas pārdot pēc iespējas ātrāk.
Protams, vērts iepazīties arī ar sludinājumā esošo auto aprakstu, taču jārēķinās, ka tajā pārdevējs var sarakstīt praktiski jebko, tāpēc tur esošajām uzslavām jāpieiet ar zināmu piesardzību vai pat skepsi.
Daudz priekšā pasaka gan reģistrācijas numurs, gan VIN kods
Ļoti daudz informācijas par to, ko automašīna piedzīvojusi, priekšā var pateikt dažādas datubāzes. Sākt vari ar bezmaksas informāciju, kas pieejama CSDD mājaslapā sadaļā “Transportlīdzeklis” (apakšsadaļā “Informācija par transportlīdzekli”). Bez maksas vari uzzināt gan nobraukumu, gan pēdējās tehniskās apskates datus, savukārt, ja atvēlēsi visai simbolisku summu (0,85 eiro par SMS, 1 eiro par aplikācijas izmantošanu vai 1,38 eiro minūtē par zvanu), iegūsi informāciju par:
- tehnisko specifikāciju;
- īpašnieku skaitu Latvijā;
- ekspluatācijas nodokļa likmi;
- reģistrētajiem liegumiem vai to neesamību;
- iepriekšējām tehniskajām skatēm, u.c.
To, kāda informācija katrā veidā iegūstama, atrodama jau minētajā CSDD mājaslapas sadaļā.
Savukārt ar VIN numura palīdzību vari iegūt vēl detalizētāku informāciju, piemēram, datus no ceļu satiksmes negadījumiem (ja tādi bijuši), arhīva fotogrāfijas, un daudz ko citu. VIN numura pārbaudi piedāvā vesela virkne interneta mājaslapu, tāpēc pirms tam salīdzini gan pakalpojuma cenu, gan informāciju, kas tiek piedāvāta.
Uz vietas jāaplūko gan virsbūve, gan salons
Ja pēc “mājasdarba” joprojām šķiet, ka esi atradis auto, ko vērts pirkt, laiks doties to aplūkot dzīvē! Perfekti, ja automašīnu vari aplūkot saulainā dienā bez nokrišņiem – šādos laikapstākļos ir īpaši viegli pamanīt dažādus defektus.
Virsbūves pārbaude
Nopietnākās problēmas, ko mēdz slēpt auto virsbūve, ir dažādas pēdas no ceļu satiksmes negadījumiem. Tos mēdz nodot nekvalitatīvs remonts (pamanāmas, asimetriskas spraugas starp atsevišķām auto detaļām), kā arī atšķirīgs krāsojums vai krāsas slāņa biezums, ko iespējams pārbaudīt ar speciālu mērierīci. Tāpat pārbaudi, vai automašīnu neklāj švīkas vai rūsas pleķi, un vai tās riepas un diski ir labā stāvoklī.
Salona pārbaude
Pārlieku nolietots auto salons netraucē pārvietoties, taču diezin vai vēlēsies ikdienā braukt mašīnā, kurā jāsēž pavisam izdilušos, pleķainos un cigarešu dūmiem pievilkušos sēdekļos. Īpaši aizdomīgam jākļūst, ja transportlīdzeklī pamani ūdens atstātas pēdas vai pelējumam raksturīgu aromātu. Šādā gadījumā auto, visticamāk, ir cietis plūdos.
Pēdējie soļi: testa brauciens un pārbaude autoservisā
Ja arī pēc vizuālas apskates auto šķiet īstais, laiks ar to doties testa izbraucienā. Tā laikā pārliecinies, vai auto bremžu sistēma, dzinējs un ātrumkārba darbojas, kā nākas; tāpat pievērs uzmanību dažādiem trokšņiem un vibrācijām, kas var liecināt par visai nopietnām problēmām. Ja par savām prasmēm novērtēt auto stāvokli klātienē un testa braucienā neesi pārliecināts, noderīga ideja ir līdzi pasaukt kādu pieredzējušāku šoferi.
Savukārt pēc testa brauciena nepieciešama auto diagnostika. To, kādā autoservisā transportlīdzekli pārbaudīt, obligāti izvēlies Tu pats. Lai gan šāda pārbaude izmaksās dažus (vai vairākus) desmitus eiro, un reizēm pircēju prātos piezogas taupības gēns, pirkt mašīnu bez tās pārbaudes servisā nav gudrs lēmums – rezultātā vari attapties, ka jau pēc dažām dienām auto servisu jau nāksies apmeklēt piespiedu kārtā, un izdevumu ailīti redzēsi nevis divciparu, bet trīsciparu vai pat četrciparu skaitļus.