Lasīšanas laiks: 4 min
Vakar, 15. augustā, tika apturēta “PNB bankas” (iepriekš “Norvik banka”) darbība, ziņots Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) lēmumā. Šodien tika ziņots, ka “PNB bankas” klientiem garantētās atlīdzības izmaksās banka “Citadele”.
FKTK lēmums paredzēja, ka līdz vakardienas plkst.21 bankai bija pilnībā jāpārtrauc finanšu pakalpojumu sniegšana, ieskaitot klientu maksājumu izpildi. Šāds lēmums pieņemts, lai nepieļautu bankas līdzekļu aizplūšanu. Tas nozīmē, ka no attiecīgā brīža “PNB bankas” karšu, internetbankas maksājumu un bankomātu darbība ir apturēta.
“Eiropas Centrālā banka kā “PNB bankas” tiešais uzraugs, 15.augustā lēmusi atzīt to par tādu finanšu iestādi, kas ir nonākusi vai nonāks finanšu grūtībās. Savukārt Eiropas Vienotā noregulējuma valde ir pieņēmusi lēmumu neveikt “PNB bankas” noregulējumu, kas nozīmē neveikt pasākumus, lai bankas darbību stabilizētu. Ņemot vērā minēto un rūpējoties par bankas klientu noguldījumu aizsardzību, FKTK padome ārkārtas sēdē ir pieņēmusi lēmumu apturēt finanšu pakalpojumu sniegšanu “PNB bankā” un lēmusi par noguldījumu nepieejamību,” pauda komisijā.
Eiropas Centrālā banka kā “PNB bankas” tiešais uzraugs pieņēmis šādu lēmumu, konstatējot, ka banka nav ievērojusi regulējošās prasības un izvērtējot bankas finansiālo situāciju.
“PNB bankas” klientiem garantētās atlīdzības izmaksās banka “Citadele”, piektdien žurnālistiem sacīja Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) Noregulējuma un garantiju fondu daļas vadītāja Jeļena Ļebedeva. Bankas “Citadele” garantēto atlīdzību izmaksu mehānisms jau ir noregulēts, kā arī tika piedāvāti vislabvēlīgākie nosacījumi, sacīja Ļebedeva.
Garantēto atlīdzību izmaksa jāuzsāk ne vēlāk kā 8.darba dienā pēc noguldījumu nepieejamības iestāšanas Vienas-divu darbadienu laikā vēl tiks precizēts izmaksu mehānisms un FKTK cer, ka garantēto atlīdzību izmaksa sāksies ātrāk nekā 27.augustā.
No Noguldījumu garantiju fonda “PNB bankas” klientiem varētu tikt izmaksāti aptuveni 279 miljoni eiro, kurus saņems tie, kuriem noguldījumu apmērs nepārsniedz 100 000 eiro, kā arī valsts un pašvaldību uzņēmumi un iestādes ar budžetu līdz 500 000 eiro. Patlaban Noguldījumu garantiju fondā ir noguldīti 206 miljoni eiro, bet pieejamā naudas summa ir 506 miljoni eiro, informēja Ļebedeva.
Tie klienti, kuriem noguldījumu summa pārsniedz valsts noteiktās garantētās atlīdzības griestus – 100 000 eiro, varēs pieteikt kreditora prasību par atlikušo summu bankas likvidācijas vai maksātnespējas procesa ietvaros.
Kopumā no 99 600 “PNB bankas” klientiem 91 400 ir iekšzemes klienti, no tiem 38% ir ar nulles konta atlikumu.
FKTK priekšsēdētāja Kristīne Černaja-Mežmale norādīja, ka jau tuvākajās dienās 99,2% bankas klientu tiks izmaksātas garantētās atlīdzības. Pērējiem 0,8% klientu bankā noguldīti kopumā 135 miljoni eiro, un viņi varēs pretendēt uz naudas atgūšanu kā kreditori.
Savukārt tiem aptuveni 40 000 Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) klientiem, kuri patlaban pensiju un pabalstus saņem “PNB bankā”, nepieciešams atvērt kontu citā bankā un sazināties ar VSAA. Pašlaik norit FKTK sarunas ar VSAA, lai klientiem piedāvātu iespēju nākamo pensiju vai pabalstu izmaksu saņemt garantēto atlīdzību izmaksu kontā. Par to FKTK un VSAA informēs tuvākajā laikā.
Savukārt pensiju un pabalstu saņēmējiem, kuriem ir konts citā bankā, nepieciešams paziņot VSAA par citas bankas kontu, uz kuru turpmāk pārskaitīt pensiju vai pabalstu.
“FKTK izstrādātais mehānisms paredz ne tikai garantēto atlīdzību saņemšanu, bet arī nodrošinās, lai iespējami ātrāk klienti varētu piekļūt pabalstiem. Ja kādiem “PNB bankas” klientiem būs radušās būtiskas finanšu problēmas bankas darbības apturēšanas dēļ, FKTK aicina viņus vērsties pie sociālajiem dienestiem vai saviem tuviniekiem,” norādīja Černaja-Mežmale.
Savukārt pensiju plānu līdzekļus pārvalda “PNB bankas” meitasuzņēmums – ieguldījumu pārvaldes sabiedrība “PNB Asset Management”, kas ir atsevišķa juridiska persona un pensiju plānu līdzekļu turētājbanka ir nevis “PNB banka”, bet “Swedbank”, kurā šie līdzekļi tiek turēti šķirti no citiem līdzekļiem.
“PNB Banka” darbības apturēšana nekādā veidā neietekmē pensiju plānu līdzekļu pārvaldīšanas un turēšanas procesu. “Swedbank” turpina veikt turētājbankas funkcijas un līdzekļu pārvaldītājs turpina līdzekļu pārvaldīšanu. Ja kādu iemeslu dēļ pārvaldītājs vairs nevarēs veikt pārvaldīšanu, pārvaldīšanu nodos citam līdzekļu pārvaldītājam vai to uz laiku pārņem turētājbanka – šajā gadījumā “Swedbank”.
Paziņojumā presei šogad jūlija beigās bankas pārstāvji informēja, ka “PNB bankai” ir teju 500 darbinieku un apmēram 100 tūkstoši klientu, no kuriem aptuveni divas trešdaļas ir seniori.
Savukārt, pēc Finanšu nozares asociācijas datiem, “PNB bankai” 2018.gada beigās bija 68 974 klienti, tostarp 64 691 klients bija privātpersona.
Asociācijas jaunākie dati arī liecina, ka 2019.gada 31.martā “PNB banka” noguldījumos bija piesaistījusi 494,756 miljonus eiro, tostarp privātpersonu noguldījumi bija 264,757 miljonu eiro apmērā, bet uzņēmumu noguldījumi bija 228,976 miljonu eiro apmērā.
“PNB bankas” aktīvi 2018.gada 31.decembrī bija 569,53 miljonu eiro apmērā, kas ir par 27,8% jeb 219,563 miljoniem eiro mazāk nekā 2017.gada beigās. Pēc aktīvu apmēra “PNB banka” 2018.gada beigās bija septītā lielākā banka Latvijā.