Lasīšanas laiks: 4 min
Šodien, 6.februārī, Valmierā, 28 pašvaldību pārstāvji no Vidzemes reģiona klātienē iepazinās ar VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs” (LAU) ikdienas uzturēšanas darbu aktualitātēm ziemas sezonā.
LAU valdes priekšsēdētājs Raitis Nešpors informēja, ka ziemas ikdienas uzturēšanas darbu izmaksas līdz janvāra beigām Vidzemē jau sasniegušas 4,1 miljonu eiro. Pērn visas ziemas sezonas laikā tika iztērēti 5,8 miljoni eiro.
R.Nešpors atgādināja, ka noteikti līdzekļi ceļu uzturēšanai tiek atvēlēti visam gadam.
Jo vairāk naudas tiek iztērēts ziemas uzturēšanas darbiem, jo mazāk līdzekļu atliek ceļu uzturēšanai un labošanai vasaras sezonā.
Tādēļ 2018.gadā ir daudz strādāts pie inovāciju ieviešanas uzņēmuma darbā un tā attīstībā, piemēram, ziemas uzturēšanas darbos izmantojamā tehnika ir aprīkota ar GPS, nodrošinot veikto darbu izsekojamību VAS “Latvijas Valsts ceļi” (LVC) mājas lapā “www.lvceli.lv” un “Waze” lietotnē. Ir ieviests mobilo sensoru pilotprojekts, lai uzlabotu lēmumu pieņemšanu par nepieciešamo ziemas dienesta pasākumu veikšanu.
Šajā ziemas sezonā veiktas arī izmaiņas brauktuves kaisīšanas darbos. Samazināts sāls daudzums, ko kaisa uz brauktuves. Tādā veidā tiks samazināti izdevumi un kaitējums dabai, ko rada ceļmalās nonākušais sāls.
Savukārt LAU Autoceļu uzturēšanas un pārvaldības departamenta vadītājs Vilnis Vigulis, informēja, ka ziemas sezonā no 1.novembra līdz 31.aprīlim, valsts autoceļiem noteiktas A, A1, B, C un D uzturēšanas klases un autoceļi tiek uzturēti, lai tie atbilstu normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. Autoceļu uzturētāju ziemas dienests nodrošina darbu diennakts režīmā, sekojot līdzi laika apstākļiem un nepieciešamības gadījumā veicot ceļu attīrīšanu no sniega, kā arī kaisīšanu ar pretslīdes materiāliem. Kopumā šajā sezonā ziemas dienestā ir iesaistītas vairāk nekā 615 tehnikas vienības, no kurām 153 ir Vidzemes reģionā.
“Jāņem vērā, ka ziemā laika apstākļi var strauji mainīties un ceļi slideni var būt arī pēc nesen veiktiem uzturēšanas darbiem,”
uzsvēra Vilnis Vigulis.
Vidzemes reģionā pārsvarā ir C uzturēšanas klases autoceļi – 3 430 km, A, A1 uzturēšanas klašu autoceļu kopgarums ir 713 km, B uzturēšanas klases autoceļi ir 935 kilometri, un D klases autoceļi 630 kilometri. Autoceļi kam ir noteikta C un D uzturēšanas klase tiek uzturēti ar sniega kārtu, tādēļ, lai mazinātu slīdamību uz tiem kā pretslīdes materiālu izmanto smilti, un to kaisa – satiksmei bīstamākajos posmos – stāvos kritumos, kāpumos, līkumos, krustojumos vai tiek veikti rievošanas darbi. Rievošanas darbus veic ja piebraukta sniega vai apledojuma biezums ir vismaz pieci centimetri.
Tuvojoties pavasara sezonai, LAU pārstāvis aicināja arī pašvaldību policijai aktīvi sekot līdzi, kā tiek ievēroti noteiktie pavasara šķīdoņa laikā ieviestie masas ierobežojumi uz valsts autoceļiem.
“Ja ceļi šķīdoņa laikā tiek sabojāti ar smago tehniku, to labošana izmaksā ļoti dārgi,”
uzsvēra Vilnis Vigulis. Saprotot to, ka visus lauku ceļus nav iespējams uzturēt tādā līmenī, lai tie sliktos laikapstākļos būtu lietojami, LAU pārstāvis aicināja pašvaldības apzināt ekonomiski un sociāli svarīgākos ceļa posmus, kurus nedrīkst slēgt nekādos apstākļos un apliecināja, ka ceļu uzturētāji pastiprināti gādās, lai tie būtu izbraucami.
LAU Valmieras ceļu rajona direktors Guntis Karps iepazīstināja ar jaunāko tehniku, ko pavisam nesen saņēmuši ceļu uzturētāji. Šī gada sākumā saņemta universālā ceļu uzturēšana automašīna “MAN” TGS. Kopumā visā uzņēmumā ir 9 šādas tehnikas vienības. Viena no mašīnām strādās arī mūsu reģionā. Tā aprīkota jau modernu kaisītāju ar sāls irdinātāju, nodrošinot kvalitatīvāku darbu. Automašīnas aprīkojums krietni atvieglo vadītāja darbu un nodrošina uzlabotu komfortu. Aprīkojumā ietilpst joslu asistents, apsildāms priekšējais stikls un elektrosistēmas apsilde.
“Gudrā” automašīna novērtē autovadītāja vadīšanas stilu 10 baļļu sistēmā.
Guntis Karps īpaši lepojas ar tikai šodien saņemto HBM greideri, kas sniegs plašākas iespējas, nekā iepriekšējie modeļi, un nodrošinās vadītājam labākus darba apstākļus. Viņš ir pārliecināts, ka šis Vācijā ražotais greideris godam kalpos daudzus gadus. Lai gan greideri ir vieni no visdārgākajām ceļu uzturēšanas tehnikas vienībām, grantēto ceļu uzturēšanai tie nav aizstājami.
Valmieras ceļu rajona direktors informēja, ka kopumā greideru skaits uzņēmumā tiek samazināts, tos nomaina lieljaudas traktori, kas ir universālas tehnikas vienības. Tos iespējams aprīkot ar dažādām iekārtām, kas var veikt atšķirīgus uzdevumus kā vasaras, tā ziemas sezonā. Pašvaldību pārstāvji varēja apskatīt lieljaudas traktoru, kas aprīkots ar aizmugures rievotāju. Kā liecina pieredze, traktoram ir lielāks darba ātrums, kas palielina darba ražīgumu.
Noslēgumā ceļu uzturētāji aicināja ikvienu iedzīvotāju informēt par ceļu stāvokli dažādos valsts autoceļu posmos, zvanot uz LVC Satiksmes informācijas centra diennakts bezmaksas informatīvo tālruni 8000 5555.