Lasīšanas laiks: 3 min
Pirmdien, 15.oktobrī, Valmierā norisinājās elektrovelosipēdu praktiskā konference, ko organizēja “Aktīvā tūrisma centrs EŽI” sadarbībā ar velosipēdu ražotāju “Dema” un elektrovelosipēdu komponentu ražotāju “Bafang”.
“Aktīvā tūrisma centra Eži” tirdzniecības vadītājs Jānis Melbārdis pastāstīja: “E-velo ir nākotnes velosipēds, kurā apvienotas tehnoloģijas ar kustību spēku. Rietumeiropā e-velo ir straujāk augošais velo virziens un tiek prognozēta liela un interesanta nākotne šajā nozarē. Arī Centrāleiropā un Austrumeiropā e-velo kļūst arvien izplatītāks transporta veids. Tas neizbēgami arī tuvojas Latvijai. Grūti prognozēt, kad elektrovelosipēdi būs tikpat izplatīti kā parastie, taču agrāk vai vēlāk tas notiks, tādēļ ir vērtīgi par tiem vairāk interesēties, iepazīt un sagatavoties. Tāpēc esam pulcējuši 40 nozares pārstāvjus no visas Latvijas, lai viņi uzzinātu informāciju par e-velo tieši no ražotājiem.”
Dienas pirmā daļā nozares pārstāvji varēja uzzināt vairāk teorētisku informāciju, bet pēcpusdienā norisinājās testi un praktiska darbošanās.
Neiedziļinoties tehniskās niansēs, kuras izzināja profesionāļi, pievērsīsimies jautājumiem, kas varētu interesēt lietotājus. Vidēji ar elektrovelosipēdu var nobraukt 70 kilometrus ar vienu uzlādi. Baterijas uzlāde ilgst 5 stundas no parastā elektrotīkla. Taču ar īpašu lādētāju uzlādi var veikt stundas laikā.
Vieni no aktīvākajiem elektrovelosipēdu lietotājiem pašlaik Latvijā, līdzīgi kā citviet pasaulē, ir velokurjeri. Viņu pārstāvji piedalījās seminārā un dalījās ar savu pieredzi. Jau gadu Rīgas velokurjeri lieto elektrovelosipēdus. Viņi apliecināja, ka tie ir izmantojami gan bargā salā, gan karstumā. Elektromotors bez problēmām darbojas arī – 25 grādu salā un arī vasaras svelmē. Nav jāsatraucas arī par baterijas darbību salā, jo ziemā mainās braukšanas paradumi, tādēļ tās kalpošanas vidējais laiks ar vienu uzlādi izlīdzinās gan siltajā, gan aukstajā laikā. Jāņem gan vērā, ka baterijas uzlādes ciklu skaits ir ierobežots. Aptuveni pēc 500 uzlādēm varot just, ka baterijas kapacitāte sāk kristies. Tāpat sava specifika ir elektrovelosipēdu remontam, jo ne visi ražotāji to pagaidām Latvijā nodrošina. Turklāt remonts var būt ļoti dārgs. Tādēļ velokurjeri izmanto pat vietējo meistaru pašdarinātas detaļas, lai salabotu savus braucamrīkus.
Elektrovelosipēds patiesībā var būt visai jaudīgs un ātrs transporta līdzeklis, tādēļ ir nepieciešami ierobežojumi, lai tas nekļūtu pārāk bīstams. Ceļu satiksmes likums nosaka, ka velosipēds ir transportlīdzeklis, kas paredzēts braukšanai, izmantojot uz tā esošā cilvēka muskuļu spēku (izņemot ratiņkrēslus). Velosipēds var būt aprīkots ar elektromotoru, kura jauda ir ne lielāka par 0,25 kW. Maksimālais braukšanas ātrums pa ceļu drīkst būt līdz 25 km/h. Pārdošanā pieejami arī jaudīgāki modeļi, taču tiem ir iestatīts ātruma ierobežotājs. Braucot ārpus ceļiem, šos velosipēdus var iestatīt braukšanai lielākā ātrumā.
Pagaidām elektrovelosipēds paliek ekskluzīvs transporta līdzeklis. Kā liecina portāla salidzini.lv dati, lētāko braucamrīku var iegādāties par 720 eiro, taču vidējā cena labāk aprīkotiem elektrovelosipēdiem ir ap 1500 eiro un vairāk. Jācer, ka “Aktīvā tūrisma centrs EŽI” rīkotais seminārs iekustinās šo braucamrīku tirgu Latvijā un elektrovelosipēdi kļūst arvien populārāki un pieejamāki.