Lasīšanas laiks: 2 min
Otrdien, 24.oktobrī, Valmieras SOS bērnu ciemata bērniem bija iespēja piedalīties interaktīvā programmēšanas darbnīcā, lai ne tikai ieraudzītu programmēšanas interesanto un radošo pusi, bet arī lai attīstītu savas digitālās prasmes. Savukārt SOS ciemata mammām būs iespēja iepazīties ar dažādām aplikācijām, kuru apguve var krietni atvieglot ikdienas rūpes un darbus, palīdzot, piemēram, iepirkumu saraksta veidošanā vai ēdienkartes sastādīšanā ģimenei.
Programmēšanas darbnīcas piedāvāja Informācijas tehnoloģiju (IT), telekomunikāciju un finanšu pārvaldības dalīto pakalpojumu centrs Tele2 Shared Service Center un izglītības iniciatīva LearnIT.
LearnIT pārstāve Elīna Ingelande pastāstīja, ka šādas programmēšanas nodarbības jau četrus gadus tiek rīkotas dažādās Latvijas skolās bērniem vecumā no 3. līdz 7.klasei. “Skolēniem un jo īpaši viņu vecākiem ir liela interese, jo viņi saprot, ka šīm zināšanām ir liela nozīme, taču skolas programmā tās netiek piedāvātas. Tādēļ IT izglītība pagaidām ir interešu izglītības statusā.”
LearnIT izveidojusi mācību programmu vairākām vecuma grupām. Paši mazāki audzēkņi sāk ar programmēšanas principu apgūšanu, bet jau mācību gada beigās viņi ir spējīgi izveidot savu spēli. Vecākie audzēkņi jau veido savas mājas lapas un mobilās lietotnes. “Mūsu uzdevums nav, lai visi audzēkņi kļūtu par programmētājiem. Kā liecina pētījumi, darba tirgū ir nepieciešamas 4 pamatprasmes – datorprasme, radošums, sadarbība un loģiskā domāšana. Programmēšana bērnos attīsta loģisko domāšanu. Nodarbībās bērni mācās savstarpēji sadarboties. Kad ir apgūti pamati, audzēkņi sāk veidot savas programmas, attīstot radošumu. Caur programmēšanu mēs attīstām šīs prasmes, cerībā, ka tās noderēs jebkurā profesijā. Starp mūsu audzēkņiem ir meitene, kuras sapnis ir strādāt par žurnālisti “National Geographic” žurnālā. Tādēļ viņas programmēšanas projekti ir saistīti ar dabu un dzīvniekiem. Savukārt audzēkņi no Rīgas Doma kora skolas veido programmas, kas ir saistītas ar mūziku,” pastāstīja Elīna Ingelande.
Mācību procesā tiek izmantotas brīvi pieejamas bezmaksas platformas, kas ir pārtulkotas un pielāgotas Latvijas apstākļiem. Līdz ar to bērni paši pēc nodarbībām var turpināt lietot platformas mājas apstākļos.
Daudzi vecāki uztraucas, ka viņu atvases pārāk ilgi pavada pie datora un viedtālruņa, tāpēc LearnIT vēlas parādīt, ka datoru var izmantot, lai mācītos un attīstītu domāšanu un dažādas prasmes. Vecāki labprāt atbalsta to, ka bērns kļūst no datora lietotāja par programmu radītāju. Kā novērojusi Elīna Ingelande, pirmā mācību gada beigās bērni, ienākot klasē, vairs neķeras pie spēlēm vai sociālajiem tīkliem, jo viņiem ir mainījies interešu loks. Bērni skatās un salīdzina, kādas programmas citi ir radījuši, un pauž savus vērtējumus un ieteikumus.