Lasīšanas laiks: 3 min
Pēdējā laikā Tartu pašvaldībā arvien aktīvāk runā par dzelzceļa satiksmes atdzīvināšanu starp Igauniju un Latviju. Portāls “Valmieras Ziņas” jau informēja, Tartu pilsētas sapulce 10.novembrī kā īpaši svarīgu jautājumu apspriedusi nepieciešamību pēc dzelzceļa satiksmes ar Rīgu. Savukārt Igaunijas Brīvās partijas Tartu valde izplatījusi paziņojumu, aicinot pārskatīt “Rail Baltica” maršrutu, novirzot to caur Tartu, Valgu un Valmieru. Tādēļ aicinājām Valmieras mēru Jāni Baiku skaidrot pašvaldības nostāju dzelzceļa satiksmes attīstības jautājumā.
Jānis Baiks: “Maršruta Tartu – Valmiera – Rīga ieviešana dzelzceļa projektā “Rail Baltica” Baltijas valstīs konceptuāli nav guvusi atbalstu. Baltijas valstis, meklējot labākos variantus, kā arī balstoties pētījuma datos (to veica Lielbritānijas izpētes uzņēmums “Aecom Ltd.”), ir vienojušās, ka maršrutam ir jābūt pēc iespējas taisnākam, lai ar zemākām izmaksām sasniegtu iespējami labāko izpildījumu pasažieru un kravas pārvadājumiem. Tādējādi kā izdevīgākais noteikts maršruts Tallina – Pērnava – Rīga – Paņeveža – Kauņa – Varšava, kas pieņemts kā gala variants.
Maršruts caur Valgu noraidīts, jo radītu augstākas maršruta izveides un uzturēšanas izmaksas, kā arī palēninātu satiksmi. Jāpiemin, ka tas ir ātrvilciens, kam Valmierā pieturas nebūtu. Turklāt jāņem vērā, ka šajā maršrutā ir pilsētas – Sigulda, Valmiera, Cēsis, kas ir “Natura 2000” aizsargājamo teritoriju tīklā, tādējādi jaunas dzelzceļa infrastruktūras ieviešana būtu tehnoloģiski grūtāka. Turklāt maršruts Rīga – Valka Eiropas transporta tīkla (TEN-T) pamatnostādnēs nav noteikts kā viens no stratēģiski svarīgiem savienojumiem, tādējādi šim projektam nav iespējams piesaistīt līdzekļus no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF).
Maršruta izvēlē ņemti vērā jau esošie vai plānotie infrastruktūras objekti, lai būtu tuvu esošajiem vai plānotajiem valsts autoceļiem, lai pēc iespējas mazāk ietekmētu apdzīvotas vietas, dabas teritorijas un nekustamos īpašumus.
Runājot par dzelzceļa satiksmes attīstību Valmierā, ir jādomā par dzelzceļa satiksmes piedāvājuma papildināšanu, kas būtu ērtāks tūristiem.
Līdz šim nav izdevies atrast piemērotu veidu, kā veikt uzskaiti ar pārbaudāmiem rezultātiem, cik daudz tūristu Valmierā ierodas, izmantojot tieši dzelzceļa satiksmi. AS “Pasažieru vilciens” norāda, ka 2015.gadā maršrutā Valga – Valmiera un Valmiera – Valga devās apmēram 1000 pasažieru. Kā informē Valmieras Tūrisma informācijas centrs, sarunās ar tūristiem atklājas tendence, ka
dzelzceļa satiksmi pārsvarā izmanto individuālie ceļotāji, kā arī tūristi, kuri ved līdzi velosipēdu un vilcienu izmanto garākiem pārbraucieniem, tomēr dzelzceļa satiksme nav pateicīga laika plānošanas ziņā. Tādējādi galvenie tūristu ierosinājumi ir par dzelzceļa satiksmes uzlabošanu, pielāgojot maršrutu laikus un biežumu ērtai ceļošanai.
Valmierai kā vienam galamērķim būtu grūti ieviest izmaiņas dzelzceļa satiksmē, tādējādi jāturpina iesāktā sadarbības ar citām Vidzemes pašvaldībām. Labs piemērs ir tautas ekskursija “Rudens krāsas Valmierā”, kuras laikā, sadarbojoties ar AS “Pasažieru vilciens”, viesi no Rīgas apmeklēja Valmieru, kā arī Valmieras Tūrisma informācijas centra šogad organizētā ceļojumu kampaņa “Ceļo līdz 100”, kur viens no sadarbības partneriem bija arī Vīlandes pašvaldība Igaunijā.
Otrs virziens, kurā svarīga dzelzceļa infrastruktūras attīstība Valmierā, ir industriālā parka teritorijas attīstība.
Tur dzelzceļa līnijai ir starptautiska nozīme. Pa to tiek nodrošināti reģionālie un starptautiskie pasažieru pārvadājumi, kā arī importa, eksporta un tranzīta kravu pārvadājumi. Plānotā industriālā parka teritorija atrodas potenciāli izdevīgā vietā, kur perspektīvā būs iespējams nodrošināt nepieciešamās inženiertehniskās komunikācijas (ūdensapgādi, kanalizāciju, elektroapgādi, gāzi), kā arī transporta infrastruktūru, sasaistot jaunveidojamās ielas ar reģionālajiem autoceļiem P18 – Valmiera-Smiltene, P20 – Valmiera-Cēsis-Drabeši un izveidojot dzelzceļa pievedceļa pieslēgumu no Valmieras dzelzceļa stacijas mezgla. Savukārt virzienā no ziemeļiem uz dienvidiem teritoriju šķērso 1520mm sliežu platuma neelektrificēta dzelzceļa līnija Rīga – Valga, kas ir iekļauta TEN-T tīklā.