Lasīšanas laiks: 3 min
“Disleksija ir neirobioloģiskas izcelsmes specifisks mācīšanās traucējums. To raksturo grūtības precīzi un/vai tekoši izlasīt vārdus un vājas pareizrakstības prasmes,” – tā disleksiju definē Starptautiskā Disleksijas asociācija.
Taču mācīšanās grūtībām līdzi disleksija var nest daudzas citas nevēlamas izpausmes, piemēram, uzvedības un attieksmes problēmas, motivācijas un radošuma apsīkumu, pašvērtības zudumu.
Valda uzskats, ka disleksija ir neārstējama, ka tā ir problēma, kuru jāiemācās kompensēt. Taču Dr. Filisa Buksa, jauniznākušās grāmatas “Uzveikt disleksiju” autore, kurai ir 25 gadus ilga prakse disleksijas ārstēšanā, saka: “Jums vairs nav jāstāv malā un bezspēcīgi jānoraugās, kā jūsu bērns cieš. Palīdzēt var. Paturiet prātā, ka jūs veidojat sava bērna dzīvi un varat palīdzēt viņam kļūt varenam kā cietoksnim uz stabiliem pamatiem. Es patiešām saprotu, kā mācīšanās traucējumi var salauzt bērna garu. Par laimi, es pazīstu arī neticamo atvieglojumu un spēku, kas rodas, redzot, kā bērns pārvar grūtības. Vēlme iepazīstināt citus ar šo pieredzi iedrošināja mani uzrakstīt šo grāmatu. Vēlos kliedēt mītu, ka disleksija ir neārstējama. Pārliecība, ka mācīšanās traucējumi saglabājas visu mūžu, ir nepatiesa, un tā kaitē bērniem.”
Dr. F. Buksa uzsver, ka cilvēka smadzenes nebeidz mācīties un attīstīties visu mūžu. Viņa uzskata, ka ir iespējams “pārinstalēt” smadzeņu nervu ceļus, lai pārvarētu disleksiju, un savā praksē palīdz cilvēkiem to darīt katru dienu. Pastāv alternatīvas dabiskas terapijas, kas var atveseļot smadzenes un centrālo nervu sistēmu. Izmantojot šīs terapijas, ir iespējams izskaust disleksiju cēloņu līmenī.
Grāmatā ir septiņas daļas. Pirmajā ir skaidrotas dažādas teorijas par disleksiju un tās cēloņiem, sākot ar ģenētisku dispozīciju un beidzot ar vides faktoriem. Otrajā nodaļā iemācīsieties saprast, vai jūsu bērnam patiešām ir disleksija. Trešā nodaļa iepazīstina ar trīsdaļīgo smadzeņu teoriju, lai vecāki saprot, ka ārstēšana jāsāk smadzeņu zemākajā līmenī, pakāpeniski pārejot uz augstākiem. Ceturtā nodaļa kritiski aplūko tradicionālo pieeju disleksijai un iezīmē alternatīvus ārstēšanas veidus. Piektajā nodaļā parādīts, cik liela loma mācīšanās procesā un mācīšanās traucējumu gadījumos ir pārtikai. Sestajā nodaļā atklāti veidi, kā “pārinstalēt” smadzenes ar fiziskām aktivitātēm, mūziku un rotaļām. Un septītajā nodaļā ir ziņas par izglītības iespējām un ieteikumi, kāda veida izglītība nāktu par labu bērnam ar disleksiju. Tā kā autore ir amerikāniete, tad konkrētie ieteikumi attiecas uz Ameriku, tomēr iedvesmai un informācijai tie var noderēt arī Latvijas vecākiem. Latvijas audiologopēde Evija Puga: “Latvijā šāda grāmata par disleksiju tiek izdota pirmo reizi. Tā būs labs palīgs un padomdevējs gan bērnu vecākiem, gan speciālistiem.”
Filisa Buksa ir ieguvusi maģistra grādu pedagoģijā un doktora grādu hiropraksē. Strādājot ar tūkstošiem bērnu, vecāku un pedagogu, Filisa Buksa ir pierādījusi, ka disleksiju var uzveikt.
Pieejama arī e-grāmata.
No angļu valodas tulkojusi Inese Leitāne.