Valmieras Ziņas

Mīklainākās un šokējošākās aviokatastrofas

Lasīšanas laiks: 6 min

Citplanētieši, teroristi, slepeni ieroči – tie ir vien daži iemesli, kurus bieži min kā neizskaidrojamu aviokatastrofu cēloņus. Kaut arī nav viegli noskaidrot, kas īsti ir noticis, patiesība var izrādīties visnotaļ šokējoša.

Pirms dokumentālā seriāla “Aviokatastrofu izmeklēšana” jaunās, 15.sezonas, televīzijas kanāls “National Geographic” apkopojis aviācijas negadījumus, kuri joprojām pārsteidz.

2015: “Germanwings” reiss nr. 9525 –konfidencialitāte svarīgāka par drošību

“Germanwings” lidmašīna “Airbus A320” bija ceļā no Barselonas un Diseldorfu, taču labos laika apstākļos nogāzās Francijas Alpos. “Melnās” kastes ieraksti atklāja, ka otrais pilots Andreass Lubics ieslēdzies kabīnē un apzināti triecis lidaparātu klintīs. Lubics ilgstoši cieta no smagas depresijas un bija apmeklējis desmitiem ārstu. Divas nedēļas pirms katastrofas pilotam ieteikts ārstēties psihiatriskajā slimnīcā, un viņš nemaz nedrīkstēja strādāt. “Germanwings” īpašnieks, lidsabiedrība “Lufthansa” par pilota veselību neko nezināja, jo ārsti, ievērojot konfidencialitātes prasības, par to neziņoja. Katastrofā gāja bojā 150 cilvēku.

2014: “Malaysia Airlines” reiss nr. 370 – mīkla joprojām nav atrisināta

“Malaysia Airlines” “Boeing 777” pazuda 2014.gada martā, apmēram stundas lidojumā no Kualalumpuras. Lidmašīna atradās virs jūras starp Malaiziju un Vjetnamu, kad tā nezināmu iemeslu dēļ mainīja kursu un pazuda. Pirms tam netika fiksēti nekādi trauksmes signāli. Kaut arī Madagaskarā, Austrālijai piederošajā Ķenguru salā, Dienvidāfrikā, Maurīcijā, Mozambikā un Reinjonā atrastas atlūzas, kas, iespējams, varētu būt no pazudušās lidmašīnas, pārliecinošu ziņu par 239 cilvēku likteni nav joprojām.

2009: “AirFrance” reiss nr. 447– negulēta nakts neļauj loģiski domāt

Dažas stundas pēc došanās ceļā no Riodežaneiro uz Parīzi ar “Airbus A330” pazuda jebkādi sakari. Pēdējā zināmā atrašanās vieta – virs Atlantijas okeāna, divu līdz četru dienu braucienā ar kuģi līdz tuvākajai ostai. Pagāja gandrīz divi gadi, līdz tika atrasta lielākā daļa atlūzu un atgūti dati no “melnajām” kastēm. Lidmašīna lidojusi cauri negaisa mākoņiem, taču nekas neliecināja par ārkārtas situāciju. Francijas varas iestādes paziņoja, ka apledojusi ātruma noteikšanas iekārta, tādēļ atslēdzies autopilots un lidmašīna sākusi strauji krist. Vēlāk gan atklājās, ka pilots pirms tam bija gulējis vien stundu, jo ar draudzeni pavadījis romantisku nakti. Bojā gāja 228 pasažieri, 74 cilvēku mirstīgās atliekas nav atrastas.

1999: “Egyptair” reiss nr. 990 – pašnāvība vai tehniska kļūme?

“Boeing 767”, kas bija ceļā no Ņujorkas uz Kairu, 36 sekundēs nokrita no četru kilometru augstuma Atlantijas okeānā pie Masačūsetsas krastiem. Nav precīzi zināms, kas īsti nogalināja 217 pasažierus. Ēģiptes Civilās aviācijas aģentūra sākotnēji lūdza palīdzību ASV Nacionālajai transporta drošības padomei (NTDA), taču atsauca lūgumu pēc tam, kad tika izteiktas aizdomas par otrā pilota Gamila El-Batuti pašnāvību. El-Batuti tika izteikts aizrādījums par seksuāla rakstura pārkāpumiem, tādēļ, iespējams, šis varēja būt pilota pēdējais lidojums. NTDA secināja, ka El-Batuti darbības varēja veicināt avāriju, taču atturējās vērtēt to iemeslus. Savukārt ēģiptieši kā katastrofas cēloni minēja tehnisku kļūmi.

1996: TWA reiss nr.800 –raķetes vai īssavienojuma izraisīts sprādziens?

“Trans World Airlines” (TWA) lidmašīna “Boeing 747”, kas bija ceļā uz Parīzi, eksplodēja drīz pēc pacelšanās no Ņujorkas Starptautiskās lidostas, nogalinot 230 cilvēkus. Aculiecinieki ziņoja par ugunīgām svītrām debesīs, tā radot aizdomas, ka lidaparātu sašāvuši teroristi vai tam trāpījis meteors. Bijušais prezidenta Džona Kenedija preses sekretārs Pjērs Selindžers uzskatīja, ka sprādzienu izraisījuši ASV pretraķešu izmēģinājumi un karakuģis “USS Normandy” nejauši notriecis civilo lidmašīnu. Nacionālā Transporta drošības padome secināja, ka eksploziju izraisījis elektrības īssavienojums.

1972: Urugvajas gaisa spēku reiss nr. 571 – izdzīvo tikai kanibāli

Ar Urugvajas gaisa spēku līgumreisu, kas nelabvēlīgā laika apstākļos avarēja Andu kalnos, uz Santjago, Čīlē lidoja 45 pasažieri, ieskaitot Montevideo regbija komandu. Divpadsmit cilvēku gāja bojā katastrofas brīdī, seši – dažas dienas vēlāk, bet vēl astoņi – lavīnā, kura vēlās pāri lidaparāta vrakam. Diviem pasažieriem desmit dienu laikā izdevās šķērsot kalnus, kāds ceļojošs pārdevējs viņus pabaroja un brīdināja glābējus. Pēc 72 dienām glābēji atrada 16 izdzīvojušos, kuri atzinās, ka ēduši arī mirušos biedrus. Vēlāk tika atzīts, ka katastrofa varēja nenotikt, ja vien pilotiem būtu bijis labāks aprīkojums.

1968: “Aer Lingus” reiss nr.712 – britu armijas kļūda?

Īru lidsabiedrības “AerLingus” lidmašīna “Vickers Viscount 803” bija ceļā no Korkas uz Hītrovu, Londonā, taču iegāzās jūrā, nogalinot 61 cilvēku. Taču izmeklētājiem neizdevās atklāt nevienu iemeslu, kura dēļ katastrofa varēja notikt. Daži aculiecinieki apgalvoja, ka lidmašīna notriekta ar eksperimentālu britu ieroci, kas izšauts no Aberportas izmēģinājumu poligona, taču Lielbritānijas valdība to vienmēr stingri ir noliegusi.

1962: “Flying Tiger Line” reiss nr. 739 – vienkārši izgaist virs Klusā okeāna

ASV armija ar “Lockheed” propelleru lidmašīnu vēlējās nogādāt Saigonā, Vjetnamā 93 karavīrus un trīs Dienvidvjetnamas cilvēkus. Pēc degvielas uzpildīšanas gaisa spēku bāzē Guāmā tā devās Filipīnu virzienā, taču nekad to nesasniedza. Vērienīgajiem meklēšanas darbiem, kuros ASV armija iesaistīja pat 1300 cilvēku, nebija rezultātu. Tiesa, kāds Libērijas tankkuģis ziņoja, ka iespējamā lidojuma laikā fiksēta intensīva, spilgta gaisma, taču ASV Civilās aviācijas pārvalde nolēma, ka nevar noteikt iespējamo katastrofas cēloni.

1957: “PanAm” reiss nr. 7 – krāpšanās ar apdrošināšanu vai ugunsgrēks?

Reiss nr.7 tika uzskatīts par vienu no ekskluzīvākajiem luksusa klases “ceļojumiem apkārt pasaulei”. Ceļā no Losandželosas uz Honolulu, brīdī, kad pasažieriem būtu jāmielojas ar septiņu ēdienu vakariņām,“Boeing 377” izgaisa no radaru ekrāniem. Glābēji pēc piecām dienām okeānā atrada lidaparāta atlūzas.Daļa no 44 pasažieriem pirms nāves bija saindējušies ar tvana gāzi. Lidojumā bija devies arī kāds vīrs pusmūžā, bijušais militārais inženieris, kurš vien dažas dienas pirms tam bija nopircis divas apdrošināšanas polises.

1947: BSAA “Stardust” – ko Andos nozīmē mīklainais vārds “Stendec”?

BSAA izmantotā “Avro” lidmašīna – “Stardust” – pazuda ceļā no Buenosairesas uz Santjago. Sazvērestību teoriju piekritēji teju 50 gadus runāja gan par teroristiem, gan citplanētiešiem, gan sprādzienu. Eļļu ugunij pielēja arī pilota Redžinalda Kula pēdējais trīs reizes pārraidītais vārds “Stendec”. 2000.gadā Argentīnas Andu ledājos tika atrastas lidmašīnas atlūzas. Visticamāk, katastrofas iemesls bija pilotu kļūme, kuri sliktos laika apstākļos pārāk ātri sāka nolaišanos. Bojā gāja vienpadsmit cilvēku. Iespējams, ietriekšanās Tupangato kalnā izraisīja lavīnu, kas apraka lidaparātu.

1945: Reiss nr. 19 – pieci bumbvedēji bez pēdām pazūd Bermudu trijstūrī

Pieci bumbvedēji “Avenger” no Fortloderdeilas devās parastā treniņlidojumā. Pēc 90 minūtēm kļuva skaidrs, ka pieredzējušie piloti ir dezorientēti, jauc Bahamas ar Floridu, jo nedarbojās kompasi. Gaisa kontrole lūdza atgriezties, taču bumbvedēji turpināja ceļu līdz pazuda pie Floridas krastiem. Vēlāk secināts, ka katastrofu varēja izraisīt tehniska kļūme un degvielas trūkums. Tā radās leģenda par Bermudu trīsstūri – mītisku rajonu starp Bermudu salām, Floridu un Puertoriko. Pēc dažiem gadiem tur pazuda arī divas “BSAA” lidmašīnas, kaut arī “Star Ariel” un “Star Tiger” pazušana tiek saistīta ar iespējamām diversijām.

1937: Amēlija Erharte – nepabeigtais ceļojums apkārt pasaulei

Kopā ar pilotu Fredu Nūnenu viņa devās lidojumā apkārt pasaulei ar divmotoru “Lockheed Electra”. Pēc aptuveni 11 000 km viņiem nācies nolaisties Haulenda salā Klusā okeāna vidū. Pēdējā radio saziņa ir neskaidra: “Mēs dodamies uz ziemeļiem un dienvidiem.” Meklēšanai tika iztērēti miljoniem dolāru, taču tie bija neveiksmīgi. Iespējams, lidmašīnai vienkārši beidzās degviela, taču ir versijas, ka lidotāju kā prezidenta Franklina Rūzvelta spiedzi sagūstīja japāņi vai arī viņa ar citu vārdu dzīvo Ņūdžersijā.

Aktuālais jautājums

Cik šogad plāno tērēt Ziemassvētku dāvanām?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

SIA “Valmieras Namsaimnieks” aicina savā komandā kolēģi uz nenoteiktu laiku  LABIEKĀRTOŠANAS STRĀDNIEKU Galvenie darba pienākumi: • Vispārēju teritorijas uzturēšanas un labiekārtošanas darbu veikšana; • Zāles pļaušana un apstādījumu kopšana; • Atkritumu nolasīšana; • Sniega tīrīšana un ietvju kaisīšana ar pretslīdes materiāliem ziemā; • Valsts karoga izkāršana svētku un atceres dienās. Prasības: · Vispārējā pamata vai vidējā izglītība; · Fiziskā izturība un gatavība veikt fizisku darbu; · B kategorijas autovadītāja un/vai traktortehnikas vadītāja apliecība. Piedāvājam: · Darbu vienā no lielākajiem namu pārvaldīšanas uzņēmumiem Vidzemē; · Pilnas slodzes darba laiku; · Veselības un nelaimes gadījumu apdrošināšanu; · Pabalstu sistēmu dažādos nozīmīgos dzīves gadījumos; · Atalgojums sākot no 880 EUR mēnesī pirms nodokļu samaksas; · Piemaksas par papildu/virsstundu un darbu svētku dienā. Pieteikties līdz 2024.gada 10.decembrim, sūtot CV elektroniski uz personals@v-nami.lv vai iesniegt personīgi Semināra ielā 2a, Valmierā, Valmieras novadā. Sazināsimies tikai ar tiem pretendentiem, kuri tiks uzaicināti uz pārrunām. Tālrunis papildus informācijai: 28329013 Informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti šīs atlases konkursa ietvaros. Datu pārzinis ir SIA “Valmieras Namsaimnieks”, Semināra iela 2a, Valmiera, Valmieras novads, LV-4201. Profesija: LABIEKĀRTOŠANAS STRĀDNIEKS Darba vietas adrese: LATVIJA, Semināra iela 2A, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Pakalpojumi Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-12-10 Kontaktpersona: VALMIERAS NAMSAIMNIEKS VALMIERAS NAMSAIMNIEKS

Reģ.Nr.LV90001342592 izsludina konkursu uz vakanto amatu Vidzemes Augstskolas Sociālo, ekonomisko un humanitāro pētījumu institūtā: zinātniskais asistents - 1 vieta; zinātnes nozare Ekonomika un uzņēmējdarbība, apakšnozare Uzņēmējdarbības vadība Uz zinātniskā asistenta amatu var pretendēt persona, kurai ir maģistra grāds un kura spēj veikt zinātnisko darbu, kurai ir vismaz viena zinātniskā publikācija un/vai vismaz viena uzstāšanās ar referātu starptautiskajā konferencē vai seminārā pēdējo sešu gadu laikā (saskaņā ar “Nolikums par vēlēšanām akadēmiskajos amatos Vidzemes Augstskolā”, www.va.lv/dokumenti). Pretendentiem uz vakanto amatu līdz 2024.gada 24.decembrim jāiesniedz institūta zinātniskajai padomei adresēts iesniegums par dalību konkursā, motivācijas vēstule, izglītību un zinātnisko grādu apliecinošu dokumentu kopijas, publicēto zinātnisko darbu saraksts, CV ar iekļautu informāciju par angļu valodas zināšanu līmeni. Pieteikumu sūtīt augstskolas juristei-personāla speciālistei: kabinets Nr.222, Tērbatas iela 10, Valmiera, LV-4202 vai pa e-pastu agrita.somase@va.lv ar norādi „Konkurss uz zinātnisko amatu”; tālr.: 26442256. Samaksa: zinātniskajam asistentam 5,62-33,72 EUR/h atbilstoši konkrētajam veiktajam darbam. Profesija: Zinātniskais ASISTENTS Darba vietas adrese: LATVIJA, Cēsu iela 4, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-12-24 Kontaktpersona: CV,mot.vēst.,lūdzam sūtīt uz e-pastu: agrita.somase@va.lv

Mūsu partneri