Lasīšanas laiks: 3 min
Kopš 2002. gada jūliju daudzviet pasaulē atzīmē kā Mobilo telefonu pieklājības mēnesi, tāpēc eksperti atgādina par pieklājības normām, izmantojot telefonu gan darbā, gan privātajā dzīvē.
“Telefonsaruna ir viena no grūtākajām komunikācijas formām, jo sarunu biedrs nav redzams un intonācija, balss, izmantotais vārdu krājums rada priekšstatu par runātāju. Māksla sarunāties pa telefonu spēj būtiski ietekmēt lietišķās saskarsmes kvalitāti,” atgādina Gunta Krasta, lietišķās etiķetes pasniedzēja.
Lūk, Guntas Krastas svarīgākie mobilā telefona etiķetes padomi:
1. Runājot pa telefonu, pieklājība ir tikpat svarīga kā tiekoties klātienē. Vienmēr nepieciešams sasveicināties un atvadīties, tāpat nepārtrauciet sarunu biedru un izvairieties no žargona. Uz neatbildētu zvanu atbildiet ar zvanu, uz jums adresētu īsziņu atbildiet ar īsziņu.
“Mūsdienās telefoni ir nodrošināti ar dažnedažādām papildfunkcijām ērtai lietošanai – klusuma režīms, viegla zvanu noraidīšana, automātiskas atbildes nosūtīšana ar īsziņu, ekrāna spilgtuma samazināšana. Atliek vien izvēlēties situācijai piemērotāko, jo dažkārt pat vibrozvans var būt traucējošs, piemēram, ja telefons nolikts uz cietas virsmas. Turklāt īpaši svarīgās sanāksmēs var lieti noderēt pavisam vienkāršs žests – apgriezt telefonu ar ekrānu uz leju, lai nepievērš uzmanību,” papildina Māris Ķikāns, “Samsung Electronics Baltics” Telekomunikāciju vadītājs Baltijas valstīs.
2. Būtiska personiska attieksme. Uzsākot sarunu ar svešu cilvēku, iepazīstieties, kā arī uzrunājiet zvanītājus vārdā. Tāpat ņemiet vērā, ka zvana saņēmējam var nebūt saglabāts numurs, tāpēc piesakiet, kas zvana.
3. Esiet pozitīvi noskaņots. Ar atvērtu un priecīgu cilvēku komunicēt ir patīkamāk, turklāt, pat neredzot sarunu biedru, var just, vai cilvēks smaida un ir labvēlīgs. Arī sarunu noslēdziet pozitīvi.
4. Cieniet citu laiku. Nepametiet zvanītāju, tomēr, ja ļoti nepieciešams uz mirkli novērst uzmanību, pieklājīgi palūdziet uzgaidīt un atgriezieties pie sarunas pēc iespējas ātrāk, atvainojoties par aizkavējumu.
5. Veltiet nedalītu uzmanību telefonsarunai. Vienas sarunas laikā sarunājieties tikai ar vienu zvanītāju, turklāt tiešām klausieties sarunu biedrā, paralēli nelasot žurnālu, nesērfojot internetā vai nesarunājoties ar apkārtējiem.
6. Respektējiet apkārtējos. Nerunājiet pa telefonu, kad veiciet darbības pie veikala kases, bankā vai restorānā un tml., bet gan veltiet uzmanību cilvēkam, kas Jūs apkalpo. Neklausieties svešu cilvēku telefonsarunās, kā arī sabiedriskās vietās nefotografējiet slavenības un nepazīstamu cilvēkus, jo īpaši tuvplānus.
7. Pievērsiet uzmanību videi. Novērtējiet, vai fona trokšņi netraucēs sarunai. Centieties izvairīties no skaļām telefonsarunām sabiedriskajā transportā, skaidrojot attiecības vai, vēl jo vairāk, konfidenciālus darba jautājumus. Ieteicamā pieklājības distance ir trīs metri no apkārtējiem.
8. Ir brīži, kad bez telefona var iztikt. Vienmēr izslēdziet telefonu pirms intervijas, sanāksmes, koncerta un kino, kā arī baznīcā, muzejos un bibliotēkās. Nerakstiet īsziņas un nesērfojiet internetā kultūras pasākumu, publisku runu, sanāksmju laikā un arī brīžos, kur uzmanības novēršana var apdraudēt savu un citu drošību – ejot pa ielu, vadot automašīnu vai velosipēdu.
“Jāatzīst, ka mobilo telefonu kultūra Latvijā vēl ir bērnu autiņos. Piemēram, Londonas Nacionālajā teātrī ir bloķēta zona mobilajiem sakariem, tiklīdz ieiet teātrī, tā pazūd gan zona telefonam, gan piekļuve Wi-Fi. Šāda iekārtas iegāde prasa zināmas izmaksas, bet mēs ceram, ka tuvākajā nākotnē arī Vidzemes koncertzālē tādu varēsim uzstādīt. Kā jau esam minējuši arī savos iekšējās kārtības noteikumos, neizslēgts telefons var neatgriezeniski sabojāt māksliniecisko kvalitāti, koncertieraktus, sajūtas māksliniekiem un skatītāju auditorijai. Šī problēma īpaši aktualizējas akadēmiskās mūzikas koncertos un teātra izrāžu laikā. Mūsdienu auditorija ieslēdz telefonu klusuma režīmā, bet koncertu laikā ir ieurbušies savos sociālo tīklu profilos, tādejādi sabojājot koncerta baudījumu blakussēdētājiem, tāpēc koncertzāles pienākums ir brīdināt skatītājus, lai visi būtu lojāli gan pret savu blakussēdētāju, gan māksliniekiem, kas uzstājas,” stāsta Vidzemes koncertzāles “Cēsis” valdes loceklis Juris Žagars.
9. Neapvienojiet maltītes ar telefonsarunām. Aizmirstiet par telefonu, ieturoties restorānā un citviet, jo īpaši, ja neesat viens. Tāpat zvanot nolieciet ēdienu un dzērienu malā.
10. Telefons – profesionalitātes vizītkarte. Izvēlieties sava telefona skaņas melodiju un līmeni atbilstoši videi un savam statusam. Tāpat arī jāpārdomā aksesuāru, fona attēlu, maciņu, piekariņu atbilstība.