Lasīšanas laiks: 3 min
Latvijā 62% iedzīvotāju uzskata, ka uzņēmumos strādājošās sievietes un vīrieši saņem vienādu atalgojumu par līdzvērtīgu darbu, tostarp par atalgojuma līdzvērtību vairāk ir pārliecināti vīrieši, secināts auditorkompānijas EY veiktajā aptaujā.
Vienlaikus 19% Latvijas iedzīvotāju atziņu, ka atalgojums starp vīriešiem un sievietēm ir līdzvērtīgs, apšauba.
Pēc aptaujas datiem, par atalgojuma līdzvērtību ir pārliecināti 70% vīriešu un 54% sieviešu. Tāpat par atalgojuma līdzību vairāk pārliecināti ir latviešu tautības respondenti – 67% piekrīt atziņai par vienādu atalgojumu dzimumu starpā, bet krievu valodā runājošie cilvēki tam piekrīt mazāk – 54% respondentu.
“Līdzīgi kā visās Eiropas Savienības (ES) valstīs Latvijā vidējais darba stundas atalgojums sievietēm un vīriešiem ekonomikā kopumā nav vienāds – ES dzimumu atalgojuma atšķirība pēc “Eurostat” 2013.gada datiem bija 16,3% par labu vīriešiem, taču Latvijā šī atšķirība ir mazāka par ES vidējo – 14,4%,” atzīmēja EY vadības konsultāciju nodaļas direktore Renāte Strazdiņa.
Tāpat aptaujā secināts, ka līdzīga situācija ir ar iespēju saņemt paaugstinājumu – 65% Latvijas iedzīvotāju atzīst, ka sievietēm un vīriešiem ir līdzīgas iespējas uzņēmumos saņemt paaugstinājumu. Turklāt šim apgalvojumam faktiski vienādā mērā piekrīt gan vīrieši, gan sievietes. Līdzīgi kā atalgojuma gadījumā mazāk par piekto daļu (17%) ir to respondentu, kuri domā, ka sievietēm saņemt paaugstinājumu ir grūtāk nekā vīriešiem.
“Īpaši augstu pārliecību par karjeras izaugsmes iespēju vienlīdzību pauž respondenti ar augstiem ienākumiem, proti, 79% respondentu ar ienākumiem virs 900 eiro mēnesī uzskata, ka sievietēm ir līdzvērtīgas iespējas saņemt paaugstinājumus uzņēmumos. Tas ir ļoti pozitīvs rādītājs, jo cilvēki šajā ienākumu grupā visdrīzāk karjeras laikā ir saņēmuši vairākus paaugstinājumus un tātad nav novērojuši būtiskas atšķirības karjeras izaugsmes iespējās atkarībā no dzimuma,” piebilda Strazdiņa.
Vienlaikus aptaujā 62% respondentu pauda viedokli, ka organizācijas kultūra uzņēmumā, kuru vada sieviete, atšķiras no organizācijas kultūras vīrieša vadītā uzņēmumā. Tam nepiekrīt 24% respondentu. Turklāt par kultūras atšķirību samērā līdzīgās proporcijās ir pārliecināti gan vīrieši, gan sievietes, un šīs atšķirības līdzīgā apmērā atzīst respondenti neatkarīgi no to ienākumu lieluma.
Tostarp, piemēram, 56% respondentu uzskata, ka sievietes-vadītājas vairāk rūpējas par labvēlīgu darba vidi, 42% respondentu domā, ka sievietes – vadītājas ir pretimnākošākas darbinieku personīgo jautājumu risināšanā, 41% respondentu uzskata, ka sieviete–vadītāja vairāk mēģina rast kompromisus starp iesaistītajām pusēm, bet 40% respondentu domā, ka sievietes–vadītājas vairāk ieklausās komandas viedoklī. Vienlaikus apmēram tikpat liels respondentu skaits pēdējiem diviem apgalvojumiem nepiekrīt.
Aptaujā arī secināts, ka iedzīvotāji drīzāk nepiekrīt, ka sieviešu vadītos uzņēmumos būtu mazāk izteikta varas hierarhija – tā domā 28% pētījuma dalībnieku pretstatā 54% respondentu, kuri tam nepiekrīt. Tāpat 11% respondentu domā, ka sieviešu vadīti uzņēmumi ir veiksmīgāki, kamēr tam nepiekrīt 58% aptaujas dalībnieku, bet gandrīz trešdaļai respondentu par šo jautājumu nav viedokļa.
Pēc aptaujas datiem, 44% respondentu domā, ka sievietes-vadītājas ir vairāk uz cilvēkiem, darbiniekiem orientētas, bet 8% respondentu domā, ka šī īpašība vairāk piemīt vīriešiem-vadītājiem. Tāpat sievietes-vadītājas, pēc aptaujas datiem, tiek uzskatītas par vairāk uz komandas sadarbību vērstām – tā domā 27% respondentu, kamēr 16% respondentu uzskata, ka uz komandas sadarbību vairāk ir vērsti vīrieši. Savukārt 47% respondentu nesaskata atšķirības abu dzimumu vadītāju starpā šajā jautājumā.
Tāpat aptaujā noskaidrots, ka 51% respondentu domā, ka abu dzimumu vadītāji ir vienlīdz uz rezultātu vērsti, kamēr 30% respondentu domā, ka vairāk uz rezultātu ir vērsti vīrieši.
Aptaujā vīriešu- vadītāju vadības stils tiek raksturots kā vairāk uz konkurenci vērsts, kam piekrīt 39% pētījuma dalībnieku, kā arī vīriešu vadības stils ir agresīvāks, ar izteiktu vēlmi riskēt – tā domā 50% aptaujas dalībnieku. Pētījumā 30% dalībnieku arī pauda uzskatu, ka vīriešu vadības stils ir paredzamāks un prognozējamāks, savukārt par sieviešu vadības stilu šādi domā 14% respondentu.
EY un “Snapshots” aptaujā piedalījās 505 Latvijas iedzīvotāji. Aptauja veikta šā gada februāra pēdējā nedēļā.
EY ir viena no četrām lielākajām auditorfirmām pasaulē un darbojas arī Latvijā. Iepriekš tās nosaukums bija “Ernst & Young”.