Lasīšanas laiks: 2 min
30.oktobrī spēkā stājas norma, kas paredz lauksaimniecības darbiem izmantot krāsoto dīzeļdegvielu. Biedrība “Zemnieku saeima” (ZSA) vairākkārtēji ir paudusi, ka šāds lēmums negatīvi ietekmēs lauksaimnieku darbību – palielināsies dīzeļdegvielas cena, kā arī papildus būs jāveic investīcijas dīzeļdegvielas uzglabāšanai atsevišķi no akcīzes degvielas, kā rezultātā pieaugs produkcijas pašizmaksa.
ZSA pirmdien, 26. oktobrī ir saņēmusi oficiālu atbildi no Eiropas Komisijas Nodokļu un Muitas savienības, apstiprinot ZSA pozīciju par dīzeļdegvielas iekrāsošanas atcelšanu. Slēdziens skaidro, ka lauksaimniecības darbiem paredzēto dīzeļdegvielu ir iespējams arī neiekrāsot. Tāpat valsts var lūgt iespēju lauksaimniecības darbos izmantojamai dīzeļdegvielai piemērot 0 (nulles) akcīzes nodokļa likmi. Tas ir pretstatā 50 EUR/t, kas ir noteikts pašlaik Latvijā. ZSA redzējumā visefektīvākais veids ir līdz 2009. g. Latvijā pastāvējusī sistēma, kas paredz lauksaimniekiem iegādāties nekrāsotu dīzeļdegvielu ar pilnu akcīzes nodokļa likmi. Attiecīgi samaksāto akcīzes nodokli valsts var daļēji vai pilnībā lauksaimniekam atmaksāt.
Zemnieku saeimas priekšsēdētājs Juris Lazdiņš uzskata, ka grozījumu stāšanās spēkā var radīt nopietnus zaudējumus Latvijas lauksaimniecības sektoram:
“Jebkura Eiropas regula, kura mums kā dalībvalstij ir jāizpilda, ir ļoti būtiski jāizvērtē, lai ieviešanas process un rezultāts būtiski nekaitētu nevienam no tautsaimniecības sektoriem. Regulu ieviešana nedrīkst pasliktināt nedz uzņēmēju, nedz valsts konkurētspēju. Šī brīža situācija ir uzskatāms piemērs, kā nepārdomāta regulas ieviešana noved pie aplamas normatīvo aktu izpildes. Pašreiz lauku uzņēmējiem ir uzstādītas nepamatotas prasības, kuru ievērošana radīs lielus zaudējumus. Turklāt esam no biedriem saņēmuši ziņas, ka, tehnisku iemeslu dēļ, atsevišķās degvielas uzpildes stacijās nevarēs iegādāties krāsoto dīzeļdegvielu. Tas nozīmē, ka lauksaimniecības darbiem, piemēram, lopbarības sagatavošanai – kukurūzas vākšanai, ir jāapstājas.”
Balstoties uz FM iniciatīvu, lēmumus par dīzeļdegvielas krāsošanu tika pieņems 2014. gada nogalē. Kā iemesls krāsotās dīzeļdegvielas sistēmas ieviešanai valdība min Eiropas Komisijas uzstādījumu, ko gan saņemtajā atbildē nevar izlasīt, norāda Zemnieku saeima.