Lasīšanas laiks: 3 min
Tuvojoties ziemai, aktuāls kļuvis jautājums par ziemas riepu iegādi savai automašīnai. Lai labāk saprastu riepu tipus un to nozīmīgumu, uz interviju aicinājām riepu servisa ‘’Forsete’’ ekspertu Miķeli Bērziņu.
Kā iedalās riepas?
Principā, ar riepām ir tā – ir vasaras un ziemas riepas. Īstās vissezonas riepas lielākoties Latvijā nemaz nav pieejamas. Vizmas tā to pozicionē lielākie riepu tirgotāji.
Kā to saprast?
Tas jāsaprot tā, ka riepas uz kurām virsū rakstīts M+S, un ko mēs uzskatām par vissezonas riepām, tās patiesībā ir mīkstas ziemas riepas, kas nav derīgas braukšanai vasarā. Latvijā vienkārši ir iegājies tāds maldīgs nosaukums – vissezonas riepas.
Ja tomēr kāds atrod vissezonas riepas, kādi būtu šādu riepu plusi un mīnusi?
Viennozīmīgi, ka vasarā ar vissezonas riepām tā braukšana nav tik droša un stabila, jo siltā laikā, šīs – jau tā mīkstās riepas – kļūst vēl mīkstākas, kā rezultātā pasliktinās saķere ar ceļu. Un pretēji – ziemā tās būs cietākas, nekā ziemas riepas, līdz ar to vadāmība nebūs tik laba, kā lietojot labas ziemas riepas. Šis variants ir tāds pa vidu. Laikam varētu nosaukt par ekonomisku, bet tas var arī neatmaksāties.
Kā izvēlēties atbilstošas riepas ziemas un vasaras sezonai?
Viss ir atkarīgs gan no automašīnas, gan braukšanas stila, gan no ceļa seguma, pa kuru visvairāk braucat.
Un kā cilvēkiem izvēlēties riepas tieši pēc šīm kategorijām?
Pārsvarā servisos ir klientu konsultants, kurš varētu katru pircēju konsultēt par pareizāko izvēli attiecībā pret šiem faktoriem. Šie būtu jautājumi, kurus jums uzdotu.
Vai ir vērts domāt arī par riepām ar radzēm?
Protams, ir drošāka braukšana, it īpaši pa netīrītiem ceļiem, kur ir lielāka iespēja braukt pa apledojušu segumu, bet jārēķinās arī ar to, ka uz daudzām Eiropas valstīm, ar šādām riepām nemaz nedrīkst braukt.
Vai ir liela nozīme tam, kāda firma ir ražojusi riepu?
Noteikti! Ražotājam ir ļoti liela nozīme, tāpēc, ka ražotājs ir ne tikai brends, bet arī savas tehnoloģijas izstrādātājs, un katrs ražotājs savas riepas cenšas arvien uzlabot, lai tās vienmēr būtu konkurētspējīgas un drošas.
Kā iedalās riepu izmēri un vai ir nozīme, ar cik lielām riepām braukt?
Ziemā vairāk vajadzētu izvēlēties tādas riepas, kuras ir mazliet šaurākas un augstākas, jo šādām riepām būs nedaudz labāka caurejamība sniegā. Ja riepa ir platāka, tad tai veidojās tāds kā “slēpes efekts”.
Kādas ir plusi un mīnusi lietotām un restaurētām riepām?
Restaurēts ir restaurēts. Bieži vien var redzēt to, ka šādu riepu cena ir līdzīga, kā lētāko ražotāju jaunām riepas, kuras ir brends, un arī pati riepa ir veidota no viena gabala. Neesmu arī saskāries ar to, ka kāds cilvēks teiktu, ka atjaunotas riepas var izmantot vairāk sezonas nekā jaunās riepas. Droši vien viss ir atkarīgs no paša restaurētāja, kāda gumija tiek izmantota un kādas tehnoloģijas.
Vai ir iespējams, ka labi restaurēta riepa ir labāka par lētāku jaunu riepu?
Tā nevajadzētu būt nevienā aspektā.
Kā iedalās riepu diski?
Vairāk vai mazāk cilvēki ziemā lieto tos pašus diskus, kurus izmanto vasarā. Protams, ir cilvēku grupa, kuri ziemā cenšas uzlikt parastos tērauda diskus, kurus sānslīžu rezultātā ir mazāk žēl atsist pret šķēršļiem, vai sabojāt uz ceļa izkaisītā sāls dēļ. Vasarā liek atpakaļ vieglmetāla diskus, lai arī skats būtu skaistāks.