Lasīšanas laiks: 3 min
Ceturtdien, 22.oktobrī, Vidzemes Augstskolas Inženierzinātņu korpusā Tērbatas ielā 10 norisinās seminārs “Ilgtspējīga sabiedriskā transporta attīstība Vidzemes reģionā: problēmas, izaicinājumi un iespējas”.
Tajā piedalās valsts, pašvaldību iestāžu pārstāvji, transporta, enerģētikas un vides aizsardzības speciālisti un citi interesenti.
“Biometāna ražošana mums ir vēl neizmantots resurss. Pilsētvidei attīstoties, pieaugot ražošanas apmēriem, jādomā, lai Valmiera būtu pietiekami zaļa, te būtu tīrs gaiss, pilsēta būtu ģimenēm draudzīga. Viena no iespējām ir biometāna ražošana, ko iespējams ieviest gan elektrības un siltuma iegūšanai, gan transporta darbināšanai u.tml. Mūsu iecere ir ar biometānu darbināt pilsētas sabiedrisko transportu, atkritumu savākšanas automašīnas. Tas uzlabotu gan gaisa kvalitāti, gan arī, protams, būtu ekonomiskais ieguvums.
Pieaugot automašīnu daudzumam un attīstoties ražošanai Valmierā, jādomā ne tikai par izaugsmi, bet arī par to, lai pilsēta būtu pietiekami zaļa, ar tīru gaisu. Šeit ir daudz iespēju, kuras varam izmantot, esam gatavi iesaistīties, tomēr, uzskatu, ka jābūt valsts un Eiropas atbalstam. Turklāt svarīgi, ka par to tiek runāts, lai rastos lielāka izpratne par ieguvumiem gan videi, gan Valmierai kopumā,” portālam “Valmieras Ziņas” pastāstīja Valmieras pilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs Jānis Baiks.
“Valmiera jau vēsturiski bijusi rūpnieciska, industriāla pilsēta, rūpējamies par uzņēmējiem, piesaistām jaunus investorus. Valmieru vienlaicīgi ieskauj aizsargājamas ainavas apvidus, Gaujas Nacionālais parks, bioloģiskais dabas piemineklis. Atbildība, kur atrodamies, nosaka nepieciešamību sabalansēt uzņēmējdarbības vidi un zaļo domāšanu. Lai iedzīvotājiem te būtu ne tikai darbs, bet arī laba vide, kur dibināt ģimeni, audzināt bērnus, izaicinājums ir atrast balansu, lai, veicinot vienu, nepazaudētu otru un saglabātu līdzsvaru.
Tas izpaužas dažādos veidos: ūdens kvalitāte, ūdens resursu apsaimniekošana, atkritumu apsaimniekošana, atjaunojamo energoresursu izmantošana, energopatēriņa samazināšana un daudzas citas lietas, ko jau pašlaik darām. Diskutējam arī par biometāna izmantošanu,” skaidroja Ieva Alhasova, Valmieras pilsētas pašvaldības Attīstības pārvaldes vadītāja.
Arī SIA “VTU Valmiera” Transporta daļas vadītājs Guntis Kamzols norādīja, ka atjaunojamo resursu lielāka izmantošana ir mērķis, kur virzīties.
“Autobusu kvalitāte neapšaubāmi ir uzlabojusies, ieviestas arī Eiropas prasības. Mūsu mērķis ir ekoloģiskāki autobusi, kas ir ne tikai draudzīgāki videi, bet arī samazina izmaksas. Biodegvielas ieviešana varētu būt risinājums. Pašlaik mūsu darbību lielā mērā nosaka līgumi, tāpēc ir grūti plānot ilgtermiņā. Nav zināms, kādi pasūtītāja nosacījumi būs konkursos par sabiedriskā transporta pakalpojuma nodrošināšanu turpmāk.”
Pārstāve no Zviedrijas Anna Säfvestad Albinsson un Tartu pilsētas pašvaldības pārstāvis Janus Tamm no Igaunijas stāstīja par praktiskiem piemēriem un pilotprojektiem ilgtspējīgai sabiedriskā transporta attīstībai, izmantojot biometānu un dabasgāzi, iepazīstinās ar rezultātiem un turpmākajām darbībām.
Semināra otrajā daļā tiks apspriesta Latvija situācija dabasgāzes un biogāzes sektorā. Vides aizsardzības un reģionālās ministrijas pārstāvis Gustavs Gudzuks raksturos ilgstpējīga transporta nozīmi klimata pārmaiņu problemātikas kontekstā. Latvijas Biogāzes asociācijas pārstāvis Andis Kārkliņš iezīmēs esošo situāciju un nākotnes tendences Latvijas biogāzes nozarē.
Savukārt Kristīne Ruģele no Rīgas Tehniskās universitātes iepazīstinās ar veikto petījumu par biogāzes izmantošanas iespējām transporta sektorā Valmierā un tehniskajiem aspektiem biometāna un dabasgāzes ražošanai un izmantošanai transportā.
Vidzemes plānošanas reģiona Sabiedriskā transporta nodaļas vadītājs Lotārs Dravants stāstīs par pilotrisinājumiem sabiedriskā transporta organizēšanai reģionos ar zemu iedzīvotāju blīvumu. Savukārt “VTU Valmiera” Transporta daļas vadītājs Guntis Kamzols sniegs ieskatu reģionālā sabiedriskā transporta pakalpojumu uzņēmumā.
Eiropas Savienības (ES) atjaunojamās enerģijas un klimata politikas mērķi paredz līdz 2020.gadam nodrošināt vismaz 10% no enerģijas patēriņa transporta sektorā nodrošināt no atjaunojamiem energoresursiem, tai skaitā biodegvielas. Turklāt degvielas piegādātājiem līdz 2020.gadam ir jāsamazina siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju apjoms par 6%, salīdzinot ar 2010.gadu.
Seminārs tiek organizēts 13.Eiropas reģionu un pilsētu nedēļas atvērto durvju dienu ietvaros, kas no 1.septembra līdz 30.novembrim norisinās 31 Eiropas valstī – 177 reģionos un pilsētās.