Lasīšanas laiks: 2 min
Trešdien, 16.septembrī, Vidzemes Augstskolā Latvian Art Directors Club (LADC) izglītības programmas ietvaros ar lekciju “Radošums: banāls termins, spēcīgs instruments” viesojās reklāmas aģentūras “Not Perfect | Y&R Riga” pārstāvis no Viļņas Gabrielius Jučevicius. Lekcijā auditorijai tika piedāvātas dažādas idejas – kā īsti izpaužas radošums, kā to attīstīt un pielietot ikdienā?
“Radošums ir instruments, ne talants, kas palīdz sasniegt rezultātu oriģinālā un interesantā veidā”, stāsta Jučevicius: “Tā ir kā spēle, kurā iespējams viss”.
Atsaucoties uz viena no Britu komēdijseriāla “Monthy Python” radītāja Džona Klīsa idejām, Jucevičus norāda, ka radošums ir iespējams tikai, cilvēkam darbojoties atvērtā režīmā. Ir nepieciešams iziet no savas komforta zonas, domāt individuāli, atvēlēt laiku ideju apsvēršanai.
Liela loma ir arī humora izjūtai, kas, kā stāsta lektors, visbiežāk iztrūkst lēmumu pieņēmējiem un valdības darbiniekiem, tādēļ problēmu risinājumiem šajā līmenī bieži trūkst radošas pieejas. Kā arī, lai darbotos radoši, nepieciešama pašpārliecinātība.
“Vieglākais veids, kā “nokaut” radošumu, ir ļauties bailēm”,
atklāj Jučevicius. Bailes no citu viedokļa, bailes par neizdošanos un kļūdām. “Ir jāiemācās pieņemt neveiksmes, dzīvot tā, lai neizdodas vienreiz, otrreiz un neizdodas arvien labāk”, stāsta pasniedzējs.
Radošumam ierastas divas pieejas – domāt ārpus “rāmjiem” un iekšpus “rāmjiem”. Lai gan ierasts uzskatīt, ka jaunas idejas un oriģināli risinājumi iespējami tikai, domājot ārpus ierastajiem “rāmjiem” un ikdienas modeļiem, realitātē radošajam procesam bieži ir daudz ierobežojumu – termiņi, likumi un regulācijas, partneru viedokļi-, kas piespiež darboties “rāmju” iekšpusē. Tas, protams, ir grūtāk, bet tā mēdz būt radošo industriju ikdiena. Atrast oriģinālu pieeju šādās situācijās, ir īstais izaicinājums, kas, veiksmīgi izstrādāts un ieviests dzīvē, var nest lielus augļus.
Jučevicius piedāvā auditorijai vairākas stratēģijas un metodes, kā uzsākt radošo ideju ģenerēšanas procesu. Viens vārds, izlozēts no cepures vai pēc nejaušības principa atrasts grāmatā, kā problēmas risinājums. Iedomāts spēļu automāts, kas noraujot sviru, uzgriež trīs dažādas idejas. Savstarpēji nesaistītu lietu, priekšmetu savienošana vienā. Sevis un citu provocēšana. Šķietami, par radošuma dzinēju var kļūt teju jebkas. Un kā stāsta lektors: “Radošumu var iemācīties un attīstīt”. Galvenais ir nebaidīties būt individuālam un citādam, censties domāt atšķirīgi un izaicināt sevi iziet ārpus ierastā, kā norāda Jučevicius: “Visbīstamākais, kas var būt, ir izvēle domāt ierasti drošajā veidā”.
LADC iniciatīvu “Vieslekciju programma augstskolās” Latvijas augstskolās uzsāka pagājušā gada decembrī ar kluba prezidenta un reklāmas speciālista Ērika Stendzenieka vieslekciju. Programmas mērķis ir veicināt pieredzes un informācijas apmaiņu starp radošo industriju profesionāļiem un sabiedrību, kā arī iedvesmot jaunos talantus.