Lasīšanas laiks: 2 min
“E-mobilitāte ir elektro transports. Cilvēkiem tas ir elektro velosipēds un elektro auto,” par projektu, kura ietvaros Valmieras pilsētas svētku laikā 7. augustā pie Valmieras Kultūras centra apskatāms elektromobilis un elektro velosipēds, stāsta Baltijas foruma pārstāve Kristīne Sēnele.
Interesentiem ar elektro velosipēdu ir iespēja izmest apli starp TC “Valleta” un Kultūras centru, ko “Valmieras Ziņas” nelaida garām. Minoties, atšķirība starp parasto un elektro velosipēdu ir jūtama uzreiz – mīšanās ir krietni vieglāka un, intensīvi minoties, var just, kā ar katru kustību ritenis uzņem ātrumu.
Sajūta ir arī nedaudz savāda, jo velosipēds pēc mīšanās ripo krietni ilgāk kā ierasts.
Māris Peskops, “Blue Shock Bike” eksporta menedžeris, “Valmieras Ziņām” paskaidro, ka velosipēds uzņem ātrumu līdz 25 km/h, kas ir ES noteiktā regula šādiem transporta līdzekļiem. Šāds ritenis noderēs biroju darbiniekiem, kuri vēlas būt draudzīgāki dabai – tā kā pie mīšanās ir jāpieliek mazāk pūļu, ķermenis mazāk sasvīdīs un darba apģērbs būs kārtībā. Taču, ja gribas nodarbināt muskuļus, motoru var izslēgt un braukt tāpat.
Latvijā tas ir jaunums, bet citur Eiropā cilvēki jau ir pieraduši pie ar elektrību darbināmiem transporta līdzekļiem, norāda Peskops.
Līdz 2020. gadam plānots izveidot uzlādes staciju tīklu. Šobrīd Latvijā ir tikai 15 no iecerētajām 235. 9 no 15 esošajām uzstādītas Rīgā.
Kad “Valmieras Ziņas” pavaicāja, vai arī valmierieši var cerēt uz uzlādes staciju, Sēnele nevarēja sniegt konkrētu atbildi.
“Tīkls vēl nav publicēts, bet es domāju, ka noteikti jābūt. Ja ne Valmierā, tad pie Valmieras, lai cilvēki, braucot kaut vai uz Igaunijas pusi, var pa ceļam uzlādēt,” stāsta Artūrs Dombrovskis. Kristīne Senele arī uzsver, ka tas, cik ātri ar elektrību darbināmās mašīnas kļūs par normu, ir atkarīgs no valdības atbalsta. Dombrovskis piebilst, ka pagaidām valsts atbalsts elektromobiļu iegādā pienācies tikai pašvaldībām un uzņēmumiem. Taču atbalsts no valsts pieaug –
elektromobiļiem nav ekspluatācijas un reģistrācijas nodokļa, un uzņēmumi, kuri lieto elektromobiļus, vieglas automašīnas nodoklī maksās vien 10 eiro mēnesī. Gaidāms, ka priekšrocības elektromobiļu lietotājiem pieaugs.
Dombrovskis uzsver, ka prognozēt, kad elektromobiļi būs norma, ir grūti, bet iespējams, ka tad, kad būs uzstādītas uzlādes stacijas, cilvēki vairāk sāks interesēties par šādiem transporta līdzekļiem.
Lai gan elektromobiļa cena ir augstāka kā parastās automašīnas, tomēr tas “ēd” mazāk – uz 100 km parastai mašīnai benzīnam būs nepieciešami 8,3 eiro, kur pretim elektromobilim tie būs vien 2,1 eiro.
Projekts vēl nākamajā nedēļas nogalē viesosies Rīgā, pēc tam Preiļos 22. augustā.