Lasīšanas laiks: 3 min
Kur vērts veidot biznesu – jautājums, uz kuru atbildi žurnāls “Forbes” meklējis, veidojot ikgadējo reģionālo pilsētu reitingu, analizējot katras pilsētas pievilcību sešās kategorijās (vairāk nekā 12 rādītājos): sociālie rādītāji, iedzīvotāju pirktspēja, darījumu klimats, noturība pret krīzi, infrastruktūra un komforts dzīvošanai biznesa īpašniekiem un TOP menedžeriem. Valmiera aiz Ventspils, Liepājas un Jelgavas ierindota augstajā ceturtajā vietā (galvaspilsēta reitingā netika vērtēta), lasāms žurnāla “Forbes” jaunākajā izdevumā Nr. 6 (61) 2015.gada jūlijā.
Kā biznesa atvēršanai draudzīgā pilsētas piektajā vietā ir Tukums, tad Jūrmala, Ogre, Daugavpils, Jēkabpils un Rēzekne. Arī pērn žurnāla “Forbes” reģionālo pilsētu reitingā Valmierai stabila ceturtā vieta, bet pirmajā trijniekā – Ventspils, Jūrmala un Jelgava.
Rezultāti liecina, ka Valmierai visaugstākā vieta desmit pilsētu konkurencē ir rādītājā “darījumu klimats”, kurā vērtētas esošās uzņēmumu ķēdes (bankas, ēdināšanas iestādes, autosaloni, azartspēļu zāles, apģērbu veikalu tīkli, pārtikas un saimniecības veikalu tīkli) un uzņēmumu reģistrācijas cena pa valstīm. Augstu ir novērtēta arī pilsētas noturība pret krīzi, kā arī pirktspēja.
Kategorijas, kurās Valmiera novērtēta ar zemāku punktu skaitu, ir sociālie rādītāji – iedzīvotāju skaits, studentu skaits; infrastruktūra – transports, pašvaldības vadītāja reputācija, potenciālie draudi uzņēmējdarbībai; komforts – viesnīcas un gultasvietu skaits tajās, attālums no galvaspilsētas.
Rādītāji izvēlēti, vadoties pēc uzņēmēju interesēm, kuri gribētu veidot šajās pilsētās biznesu, orientētu uz vietējo patēriņu: pakalpojumi, kafejnīcas, veikali u.c.
“Kopumā rezultātus vērtējam pozitīvi. Protams, var diskutēt par atsevišķiem vērtēšanas kritērijiem. Piemēram, tādas lietas kā ostas vai Rīgas tuvumu nespējam ietekmēt, bet ir jautājumi, pie kuriem strādāsim vēl aktīvāk, lai Valmiera kļūtu par vēl pievilcīgāku vietu uzņēmējdarbībai,”
portālam “Valmieras Ziņas” komentāru par pētījuma rezultātiem sniedza Jānis Baiks, Valmieras pilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs, norādot, ka viens no mērķiem ir palielināt iedzīvotāju skaitu pilsētā. Lai to nodrošinātu, ir jārada jaunas darba vietas un jāveicina iedzīvotāju pirktspējai un kredītspējai atbilstoša dzīvojamā fonda attīstība, jāturpina pilsētvides un pakalpojumu pilnveide.
“Eiropas Savienības fondu 2014.-2020.gada plānošanas periodā plānojam piesaistīt vairākus miljonus eiro infrastruktūras uzņēmējdarbības sakārtošanai, lai padarītu pilsētas vidi uzņēmējdarbības uzsākšanai pievilcīgāku. Tāpat diskutējam ar Vidzemes Augstskolu par studiju programmām un valsts finansēto budžeta vietu sadalījumu, lai panāktu studentu skaita pieaugumu, vienlaicīgi apzinoties demogrāfisko situāciju valstī.”
Uzsākts darbs pie zīmolvadības stratēģijas izstrādes, analizēta situācija viesnīcu segmentā, lai veicinātu tūristu piesaisti, kas te viesojas vairākas dienas, un diskutēts, kā mērķtiecīgāk sasniegt uzņēmējus un informēt viņus par uzņēmējdarbības attīstības iespējām Valmierā.
“Vairāk fokusējāmies uz Valmieras kā vietas, kur labi dzīvot, popularizēšanu, kā pievilcīgu tūrisma galamērķi. Izstrādājot jauno attīstības stratēģiju, esam uzsākuši mērķtiecīgākas darbības investoru piesaistē. Maijā žurnālā “Kapitāls” bija raksts par Valmieru, bet plašsaziņas līdzekļi ir tikai viens no instrumentiem, ko izmantojam, vairāk izvēlamies strādāt ar uzņēmējiem nepastarpināti. Transporta jomā plānojam veikt ielu rekonstrukciju, esam vairākkārt runājuši arī ar Latvijas Dzelzceļu par nepieciešamību uzlabot dzelzceļa infrastruktūru posmā Rīga – Lugaži, tostarp saistītos atzarus uz konkrētām uzņēmējdarbības teritorijām.”
Atbildot uz jautājumu, vai Valmieru kā biznesam pievilcīgu vidi ietekmēs arī Vidzemes industriālā parka izveide, J.Baiks to apstiprina, norādot, ka jāsaprot, ka jaunu uzņēmumu izveide pilsētā ietekmēs izmaksas. Pieaugot konkurencei un ņemot vērā ierobežotos cilvēkresursus, darbinieku atalgojums, visticamāk, pieaugs, tādējādi palielināsies arī viņu pirktspēja, kā rezultātā attīstīsies arī pakalpojumu joma.
Vairāk par pētījumu var lasīt žurnāla “Forbes” jūlija izdevumā Nr.6, 2015.