Lasīšanas laiks: 4 min
Par laimi, ziemas riepas automašīnai nav jāpērk katru sezonu. Labas riepas var droši kalpot vairākus gadus. Cik ilgi tas būs, atkarīgs no dažādiem faktoriem — braukšanas paradumiem, nobraukuma, riepu kvalitātes, riepu glabāšanas apstākļiem. Tomēr ātrāk vai vēlāk pienāk brīdis, kad redzams — riepām ir bijusi pēdējā sezona, tās vairs nav izmantojamas.
Tagad, kad aktualitāte ir ziemas riepas, vairums auto īpašnieku skatīsies riepas no iepriekšējās sezonas, jo cerēs ar tām iztikt vēl šo ziemu. Tomēr jābūt uzmanīgiem un pareizi jānovērtē jau lietoto riepu stāvoklis, lai saprastu, vai tās būs drošas vēl vienai ziemai.
Svarīgi pamanīt faktorus, kas nepārprotami liecina, ka vecās ziemas riepas savu ir nokalpojušas un šoruden jāiegādājas jaunas.
1. Riepu protektora dziļums jau balansē uz atļautās robežas
Protams, ka protektora dziļums ir viens no galvenajiem un arī redzamākajiem faktoriem, kas nosaka to, vai ar šādām riepām drīkst piedalīties ceļu satiksmē.
Ziemas riepām minimālais protektora dziļums laika posmā no 1. decembra līdz 1. martam ir 4 mm.
Ceļu policijai ir tiesības jebkurā brīdī veikt mērījumus, lai pārliecinātos, ka protektors ir atļautajā robežā. Tomēr te jāuzmanās, jo tie 4 mm jau ir pēdējā robeža, kas netiek uzskatīta par ļoti drošu. Jau tad, kad protektora dziļums ir zem 6 mm, vajadzētu domāt par jaunām riepām, ja tiešām grib saglabāt labu auto vadāmību un maksimālu drošību uz ceļa ziemas apgrūtinošajos apstākļos. Ja tagad konstatējat, ka vecajām ziemas riepām protektors ir tikai 4 vai 5 mm, tad diez vai ieteicams tās atstāt vēl šai gaidāmajai sezonai, labāk domāt par jaunu riepu iegādi.
Ja piedalās satiksmē ar auto, kam riepu protektors mazāks par normu, tad var sagādāt sev nepatikšanas — iekļūt negadījumā, kurā būsiet vainīgs, kā arī var nedarboties apdrošināšana, jo riepas nebūs atbilstošas valstī noteiktajai likumdošanai.
2. Riepu vecums jau ir robežā no 5 līdz 10 gadiem
Lai gan likums nenosaka, ar cik vecām riepām nedrīkst piedalīties satiksmē, tomēr riepu ražotāji un eksperti apgalvo, ka maksimālais laiks, kad riepas varētu atrasties ekspluatācijā, ir 10 gadi no to ražošanas brīža. Vēlāk jau riepām var būt tāds ietekmes faktoru kopums, kad nav iespējams izvērtēt to atbilstību drošībai.
Un te nav tik svarīgi, kāds ir protektors. Gumija pati par sevi tik daudzu gadu laikā zaudē savas īpašības. Visieteicamākais riepu izmantošanas laiks no ražošanas brīža ir 5 gadi. Ja pērkat jaunas ziemas riepas, kas ražotas pirms diviem gadiem un šo laiku stāvējušas noliktavā, tad viss ir kārtībā, tās nav uzskatāmas par vecām riepām, jo visintensīvākais riepu īpašību zudums sāks tad, kad tās nonāk reālā lietošanā.
Kā zināt, cik vecas ir jūsu auto ziemas riepas? Tas ir pavisam vienkārši, jo tas ir izlasāms marķējumā, kas ir obligāts uz katras riepas. Riepas sānu daļā atrodama četru ciparu kombinācija, kas norāda, kurā gadā un nedēļā riepa ražota. Piemēram, 1016 — tas nozīmē, ka riepa ražota 2016. gada 10. nedēļā.
3. Riepu gumija zaudējusi savas īpašības — saplaisājusi, izžuvusi
Dažādi ārēji faktori ietekmē riepu stāvokli, tas ir neizbēgami. Tomēr tas ir pašu ziņā, cik daudz un ātri tam atļaut notikt. Un vissvarīgākais ir riepas pareizi uzglabāt tajos mēnešos, kad tās netiek lietotas. Tās jātur tumšā un vēsā vietā, vislabāk tās glabāt guļus, it īpaši, ja tās ir ar visiem diskiem. Bez diskiem var stāvēt arī vertikāli.
Ja redzat, ka riepu gumija ir sausa, neelastīga, saplaisājusi, tas nozīmē, ka gumija ir zaudējusi savas īpašības, kas ziemā ir ļoti svarīgas. Ziemas riepas ir mīkstas. Ja tā nav un ir šādi bojājumi, tas liecina, ka riepas nav kvalitatīvas un drošas. Tās nevajadzētu izmantot, bet gan iegādāties jaunas ziemas riepas.