Valmieras Ziņas

Ar lasītājiem tiekas rakstniece Nora Ikstena un literatūrzinātniece Bārbala Simsone

Lasīšanas laiks: 5 min

“Nacionālo “histēriju” par Noras Ikstenas grāmatu “Mātes piens”, manuprāt, ir sacēlusi emocionālā distance. Autore uzdrīkstējusies pielaist lasītāju kā pie gleznas – var iet tuvāk, pētīt sīkāk, kamēr atjēdzas, ka ir jau tajā iekšā. Nora emocionālo distanci samazinājusi līdz neiespējamībai. Manuprāt, tas ir tas lielais noslēpums, kāpēc “Mātes piens” nevar atstāt vienaldzīgu,”

teica Dace Sparāne-Freimane, izdevniecības “Dienas Grāmata” vadītāja. “Dienas Grāmata” izdod vēstures romānu sēriju “Mēs. Latvija, XX gadsimts”, kur piedalīties piekrita trīspadsmit latviešu rakstnieki, uzņemoties katrs savu Latvijas 20. gadsimta vēstures periodu. Šajā sērijā ir arī Noras Ikstenas romāns “Mātes piens”. Otrdien, 15.martā, Nora Ikstena un Dace Sparāne-Freimane tikās ar lasītājiem Valmieras integrētajā bibliotēkā. Pirms sarunas ar rakstnieci interesantā stāstījumā par savu pētījumu ”Monstri un metaforas. Ieskats šausmu literatūras pasaulē” dalījās literatūras pētniece Bārbala Simsone.

“Daudz no tā, par ko stāstīja Bārbala, ir rakstnieka normālstāvoklis grāmatas tapšanas laikā, jo jācīnās ar saviem un tēlu dēmoniem. “Mātes piens” nav šausmu romāns, bet tajā ir arī bailes, no kurām jātiek vaļā, jo briesmoņi ir mūsos pašos,” šo divu tēmu – priekšlasījumu par šausmu žanru pētīšanu literatūrā un stāstījumu par “Mātes pienu” – sasaisti komentēja rakstniece Nora Ikstena.

“Katram ir no kaut kā bail. Ja nebūtu bailes, nebūtu pašaizsardzības. Bailes mobilizē cilvēku. Arī literatūra radusi baiļu atspoguļojumu – šausmu literatūras žanru, palīdzot bailes “izvilkt” un situāciju pārdzīvot. Svarīgi, ka lasītājs šīm bailēm notic, tad viņš tās var izdzīvot drošā distancē un iegūt emociju komplektu, kas otrreiz konkrēto situāciju palīdzētu skatīt vairs ne tik ļoti šausminošu,” skaidroja literatūrzinātniece B.Simsone, papildinot, ka ar šausmu radīšanu autoriem nav nemaz tik vienkārši. Stīvens Kings, šausmu literatūras autors un teorētiķis, atzinis, ka šajā literatūras žanrā bailes pastāv trijos līmeņos: primitīvākais ir pretīguma radīšana, pēc tam seko kaut kas nepatīkams, bet nav vairs vizuālā elementa, kas raisa automātiskas reakcijas, savukārt smalkākajā līmenī īstās šausmas rada lasītāja prāts.

“Izcilākie šausmu stāsti ir tādi, kuros nekas TĀDS nenotiek. Tāpēc arī mēdz būt interesanti noslēgumi – vaļējās beigas, lai lasītājs pats varētu izdomāt to, ko neviens rakstnieks nevar izfantazēt, jo lasītāja prāts jau darbojas šajā šausmu režīmā. Šajā ziņā zaudē filmas, jo tas, ko parāda, nav tik efektīvs, salīdzinot ar to, ko neparāda. Piemēram, kāpjot līdz biedējošajām durvīm, bailes no nezināmā, kas aiz tām būs, ir stipri lielākas par tām bailēm, kad esam jau sapratuši, ko durvis slēpa.”

Literatūrzinātniece skaidroja, kā šausmu stāstos mainījušās vietas un tēli – no kaut kā tāla un neaizsniedzama līdz mums tuvam un ikdienā sastopamam. Šausmu un baiļu uztvere un interpretācija katram ir atšķirīga:

“Cilvēka psiholoģiskais musturs nosaka, ka vienam no konkrētajā stāstā atainotā ir bail, bet citam tas ir vienaldzīgi – tas lielā mērā saistīts ar katra psiholoģisko stāvokli un pieredzi.”

Interesenti varēja uzzināt arī par šausmu literatūras attīstību Latvijā, sākot no teikām un turpinot ar oriģinālliteratūru, pat dzeju, piemēram, Viļa Plūdoņa “Rēgi” un “Baigi”, dramaturģiju, norādot, ka pirmais latviešu autors, kurš rakstījis par vampīru, ir Rainis – luga “Spēlēju, dancoju” balstīta serbu leģendā par vampīru, piemēri rodami arī prozā, piemēram, Aleksandra Grīna darbi.

Interesanti, kā norādīja B.Simsone,

“brāļi Grimmi tautas pasakas vāca un pierakstīja, bet vienlaicīgi arī veica daudz labojumu. Uzklausītās pasakas sākotnēji nebija domātas bērniem, tās bija ļoti šausmīgas. Piemēram, viena no veiktajām korekcijām – senākās pasaku versijas nav par ļaunajām pamātēm, tās ir par mātēm. Grimmi ieviesa pamātes tēlu, lai pasakas nebūtu tik traumējošas”.

Vakara turpinājumā Nora Ikstena norādīja:

“Katram rakstniekam dzīvē ir viena tēma. Mātes un meitas attiecības ir manējā. “Mātes pienā” meitas tēls ir tik spēcīgs, jo ir daudz vieglāk un skaistāk mīlēt māti, kura ir māte viscēlākajā un labākajā nozīmē, kura ir mātišķa, tevi sargā, ir balsts, kurai piemīt beznosacījuma mīlestība, bet daudz grūtāk ir mīlēt tādu, kāda ir māte šajā romānā. Bērna mīlestība uzvar dēmonu pasauli, bērns māti iemīl. Tas ir mīlestības vispārējais spēks – neraugoties uz situācijas sarežģītību, durvis netiek aizcirstas. Cilvēks nedrīkstētu kaut ko pārmest saviem vecākiem, jo tie ir viņa dzīvības devēji, to arī centos šķetināt.”

N.Ikstena atklāja, ka “Mātes piena” rakstīšana nebija 100 metru skrējiens, “tas ir maratons, ir vajadzīga milzīga izturība nepalikt ceļmalā. Vairāk skrienot, kļūsti varošāks un bagātāks. Vizma Belševica ir teikusi, no rakstnieces likteņa nekā laba nav – sabojāti nervi un liels dibens. Rakstnieks piedzīvo dažādas šausmu sajūtas rakstīšanas procesā. Kā Māra Zālīte sacījusi – ja kāds autors apgalvo, ka viņam patīk rakstīt, viņš nav pārāk labs rakstnieks vai arī jokojas, tā sacīdams. Rakstīšana ir cita realitāte”. N.Ikstenai palīdzējis tas, ka pazudusi distances sajūta, jo rakstīšana “es” formā ļāvusi justies brīvi un būt stāstniecei. “Ja ko dari godīgi, kā grāmatā teikts – melnbalts, godīgs stāstījums, no literārās pieredzes, no piedzīvotā kā pasakā paši no sevis atnāk blakus tēli. To piedzīvoju pirmo reizi, liekas, kāds viņus atsūtīja, kad man vairs nebija spēka, lai romāna simbolisko līmeni padarītu pilnīgāku un spēcīgāku.”

Skaidrojot, kāpēc par padomju laikos piedzīvoto rakstīts tikai tagad, rakstniece stāsta:

“Ja 28 gados būtu mēģinājusi rakstīt “Mātes pienu”, tas būtu kā jaunules patoss, kaut kas nesaprotams. 30 gadu vecumā raudzītos no komfortablas pozas. Bija jāpaiet vēl gadiem, lai laiks nogulsnētos, lai par padomju ēru varētu rakstīt ne tikai smagnēji, bet arī ironiski, paskatītos uz pieredzēto no malas.”

Tikšanās un saruna ar lasītājiem notika Valmieras bibliotēkas NPAD-2015/10290 projekta “Radošo sapņu forums bibliotēkā” ietvaros, tā bija jau ceturtā publiskā lekcija. Piektajā – noslēdzošajā lekcijā interesenti aicināti tikties ar dzejnieku un tulkotāju Uldi Bērziņu – “Saruna par mūsdienīgo pasaules skatījumu”.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Atalgojumsno 1000 līdz 1500 Euro + bonusi par labiem darba rezultātiem.Darba grafiksMaiņu darbs (pilna slodze)Maiņas garums - 12h vai 24hMaiņas sākums var sākties 08:00 vai 20:00 un noslēgties 08:00 vai 20:00Pieredze nav nepieciešama – mēs Tev visu iemācīsim.Ko iegūsi, strādājot pie mums?-Stabilu darbu starptautiskā uzņēmumā-Veselības un nelaimes gadījumu apdrošināšanu-Apmaksātu mācību atvaļinājumu un regulāras apmācības pilnveidei-Dzimšanas dienas brīvdienu un dāvanu tavā dienā-Darbam un atpūtai pieejamus apartamentus Spānijā (Marbella) un Rīgā-Atbalstu sportiskām aktivitātēm un organizētas labbūtības aktivitātes-Grandiozus saliedēšanās pasākumus un foršus kolēģus-Psihologa/terapeita konsultācijas online – apmaksātas-Atlīdzību par briļļu/kontaklēcu iegādi darba vajadzībām-2 papildus apmaksātas brīvdienas, ja gada laikā būsi veicis 2 sociāli atbildīgas aktivitātes-Bonusus par labiem darba rezultātiemPar mumsMēs esam KLONDAIKA – daļa no Entain NCE un starptautiskās Entain grupas, vienas no pasaules lielākajām iGaming kompānijām ar 30 000+ darbinieku.Entain NCE pārvalda vairākus populārus zīmolus – Optibet, Bwin, BetCity, Ninja Casino un, protams, KLONDAIKA – leģendāru zīmolu Latvijā.Mūsu stāsts sākās jau 1988. gadā, bet šodien Klondaika ir izklaides un atpūtas tīkls 14 pilsētās, piedāvājot aizraujošu atpūtu gan klātienē, gan tiešsaistē.Pievienojies mums un kļūsti par daļu no starptautiskas komandas, kas strādā ar prieku un azartu. Profesija: BĀRMENIS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Rīgas iela 4, Valmiera, Valmieras nov. Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Pakalpojumi Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-11-09 Kontaktpersona: CV lūdzam sūtīt uz e-pastu: darbs@klondaika.lv

SIA “VALMIERAS NAMSAIMNIEKS” aicina savā komandā kolēģi SPECIALIZĒTĀ AUTOMOBIĻA VADĪTĀJU Galvenie amata pienākumi: vadīt un apkalpot specializēto (arī kravas) automobili uzturēt uzticēto automobili tehniskajā kārtībā veikt vispārējos teritoriju un ceļu uzturēšanas un labiekārtošanas darbus. Prasības kandidātiem: atbilstoša vidējā profesionālā izglītība autovadītāja apliecība B, C kategorija vēlama vadītāja apliecība ar ierakstu par profesionālajām zināšanām (kods 95), nepieciešamības gadījumā tiks nodrošināta apmācība par darba devēja līdzekļiem pieredze kravas automobiļa vadīšanā un tehniskajā apkalpošanā fiziskā izturība un spēja strādāt komandā. Piedāvājam: dinamisku darbu vienā no lielākajiem namu pārvaldīšanas uzņēmumiem Vidzemē stabilu atalgojumu sākot no EUR 1280 (bruto) līdz 1410 (bruto) mēnesī atkarībā no pieredzes un prasmēm veselības apdrošināšanu pēc nostrādātiem 6 mēnešiem nelaimes gadījumu apdrošināšanu pēc nostrādātiem 3 mēnešiem labumu grozu atbilstoši koplīgumam līdzmaksājumu sporta aktivitātēm Pieteikties līdz 2025.gada 03.oktobrim, sūtot CV elektroniski uz personals@v-nami.lv vai uz adresi: SIA “VALMIERAS NAMSAIMNIEKS”, Semināra iela 2a, Valmiera, Valmieras novads, LV-4201. Sazināsimies tikai ar tiem pretendentiem, kurus aicināsim uz pārrunām. Tālrunis informācijai: 28329013. Informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti šīs atlases konkursa ietvaros. Datu pārzinis ir SIA “VALMIERAS NAMSAIMNIEKS”, Semināra iela 2a, Valmiera, Valmieras novads, LV-4201. Profesija: SPECIALIZĒTĀ /AUTOMOBIĻA VADĪTĀJS Darba vietas adrese: LATVIJA, Semināra iela 2A, Valmiera, Valmieras nov. Darbības joma: Pakalpojumi Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-10-03 Kontaktpersona: VALMIERAS NAMSAIMNIEKS VALMIERAS NAMSAIMNIEKS

Mūsu partneri